Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
wd3003
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 jan 2014 11:06 Onderwerp: Terugbetaling lesgeld LOI |
|
|
Beste allemaal,
Een tijd geleden heb ik mijn HBO opleiding stopgezet, met als gevolg dat ik het gehele eerste jaar, plus een boete van een half jaar aan hen moet betalen. Dit staat allemaal duidelijk in de voorwaarden, dus dat is het probleem niet.
Nu is het zo dat ik, voordat ik heb besloten te stoppen met mijn opleiding, eerst via e-mail heb opgevraagd wat het gehele boetebedrag gaat bedragen, wanneer ik zou stoppen, omdat ik dit wou laten meewegen in mijn keuze om te stoppen.
Nadat zij mij bevestigd hebben dat, wanneer ik zou stoppen, een bedrag van 18 x 118,10 moest terugbetalen, heb ik de opleiding stopgezet.
Nu krijg ik, twee maanden later, ineens bericht dat het termijnbedrag op 223,90 ligt, en het terug te betalen bedrag dus ineens meer dan 2000 euro hoger ligt.
Sta ik in mijn recht als ik dit laatste bedrag weiger en vast blijf houden aan het eerder aan mij doorgegeven bedrag, omdat ik door hen verkeerd ben geïnformeerd?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Wouter
Laatst aangepast door wd3003 op ma 27 jan 2014 12:27, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 24 jan 2014 11:29 Onderwerp: |
|
|
Een en ander hangt er van af hoe duidelijk jouw vraag is geweest en welk antwoord LOI daar op heeft gegeven. Daarnaast is van belang dat jij er op mocht vertrouwen dat het mailtje dat aan jou gestuurd is, gestuurd is door iemand die LOI mocht binden aan afspraken.
Over het algemeen lijkt me dat je een antwoord van iemand van de klantenservice als bindende afspraak mag beschouwen. Indien de e-mail en de vraagstelling dan ook nog geen twijfel laat bestaan over de betaling van het lagere bedrag, dan lijkt het mij dat LOI jou niet meer kan houden aan de oorspronkelijke overeenkomst, omdat er een gewijzigde afspraak van latere datum voor in de plaats is gekomen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
wd3003
|
Geplaatst: vr 24 jan 2014 11:33 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik heb het bericht destijds bevestigd gekregen van de klantenservice. Zie onderstaand mijn email en de reactie op mijn vraag destijds.
Geachte heer/mevrouw,
Wilt u aan mij bevestigen wat de definitieve kosten zijn (in euro's) als ik met ingang van 30 juli 2014 mijn HBO-bachelor opleiding stopzet en mijn propedeusevakken in de aansluitende jaar alsnog afrond en daarmee mijn propedeuse kan aanvragen. De onduidelijkheid zit er voor mij nog in wat de kosten zijn in het jaar na opzegging na 30 juli 2014. Kan ik bijvoorbeeld nog gebruik maken van de faciliteiten in het tweede jaar?
Met vriendelijke groet,
Wouter Dannenberg
Waarop zei antwoorden:
Hartelijk dank voor uw e-mailbericht.
Hierbij kunnen wij u informeren dat wanneer u voor 30 juli 2014 aangeeft dat u wilt stoppen met de opleiding, dan wordt uw opleiding per 30 september 2014 stopgezet. U heeft dan tot 30 september 2015 de tijd om uw propedeuse af te ronden.
Het termijnbedrag is EUR 118,10. Wanneer de opleiding per 30 september 2014 wordt gestopt dient u in totaal 18 maanden te betalen. Dit komt neer op een totaal bedrag van EUR 2125,80. De gehele opleiding is al betaald, het teveel betaalde lesgeld zal worden teruggestort naar de rekening van uw werkgever.
Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Klantenservice |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 29 jan 2014 16:11 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik zag dat u had gereageerd op mijn vraag. Uiteraard bedankt voor uw antwoord.
Ik heb in reactie op uw antwoord mijn vraag en hun antwoord als reactie gepost. Deze lijken mij inderdaad duidelijk.
Nu heb ik nog één vraag.
Had ik, terwijl ik op de hoogte was van de kosten van de opleiding, moeten weten dat € 118,10 nooit kon kloppen of kan ik vasthouden op de credibility van de klantenservice?
Ik stel uw antwoord op prijs. Alvast bedankt |
Ik was daar eigenlijk al wel een klein beetje bang voor. Er valt voor beide vormen van uitleg wat te zeggen. Ik ben bang dat niemand, behalve een rechter, daar een definitief oordeel over kan vellen.
In dit geval hoef je mijns inziens niet zo zeer te twijfelen aan de waarde die aan de medewerker van de klantenservice gehecht mag worden, omdat ik van mening dat dat iemand is die juist bij uitstek gemachtigd is om een bedrijf te vertegenwoordigen (en dus te binden) in de relatie met de klant.
Wel denk ik dus dat je op twee manieren naar de casus kan kijken. Enerzijds noemt de medewerker een eindbedrag dat je verschuldigd zult zijn als direct antwoord op jouw vraag, maar anderzijds geeft de medewerker ook aan dat het een rekensom van 18 maal het maandbedrag is.
Ik denk, alles overwegende, dat je redelijke tot goede kans op succes hebt met een argumentatie in de lijn van: niet bekend zijnde met hoogte van het termijnbedrag, niet bekend zijnde met de wijze van berekening, vanwaar de oorspronkelijke vraagstelling, waarop een duidelijk antwoord werd gegeven, welke als motivatie heeft gediend voor daadwerkelijke beëindiging, waardoor de beëindigingsvergoeding op € 2.125,80 bepaald dient te worden. Garantie kan ik je uiteraard niet geven, waarbij aangetekend moet worden dat er ook een niet te verwaarlozen kans is dat je alsnog het volledige bedrag zult moeten betalen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
wd3003
|
Geplaatst: wo 29 jan 2014 16:48 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Quote: | Ik zag dat u had gereageerd op mijn vraag. Uiteraard bedankt voor uw antwoord.
Ik heb in reactie op uw antwoord mijn vraag en hun antwoord als reactie gepost. Deze lijken mij inderdaad duidelijk.
Nu heb ik nog één vraag.
Had ik, terwijl ik op de hoogte was van de kosten van de opleiding, moeten weten dat € 118,10 nooit kon kloppen of kan ik vasthouden op de credibility van de klantenservice?
Ik stel uw antwoord op prijs. Alvast bedankt |
Ik was daar eigenlijk al wel een klein beetje bang voor. Er valt voor beide vormen van uitleg wat te zeggen. Ik ben bang dat niemand, behalve een rechter, daar een definitief oordeel over kan vellen.
In dit geval hoef je mijns inziens niet zo zeer te twijfelen aan de waarde die aan de medewerker van de klantenservice gehecht mag worden, omdat ik van mening dat dat iemand is die juist bij uitstek gemachtigd is om een bedrijf te vertegenwoordigen (en dus te binden) in de relatie met de klant.
Wel denk ik dus dat je op twee manieren naar de casus kan kijken. Enerzijds noemt de medewerker een eindbedrag dat je verschuldigd zult zijn als direct antwoord op jouw vraag, maar anderzijds geeft de medewerker ook aan dat het een rekensom van 18 maal het maandbedrag is.
Ik denk, alles overwegende, dat je redelijke tot goede kans op succes hebt met een argumentatie in de lijn van: niet bekend zijnde met hoogte van het termijnbedrag, niet bekend zijnde met de wijze van berekening, vanwaar de oorspronkelijke vraagstelling, waarop een duidelijk antwoord werd gegeven, welke als motivatie heeft gediend voor daadwerkelijke beëindiging, waardoor de beëindigingsvergoeding op € 2.125,80 bepaald dient te worden. Garantie kan ik je uiteraard niet geven, waarbij aangetekend moet worden dat er ook een niet te verwaarlozen kans is dat je alsnog het volledige bedrag zult moeten betalen. |
Hoi DENNIS79,
Bedankt voor je reactie.
Daar was ik ook al bang voor.
Ik heb mijn bevestigingsbrief, met kostenspecificatie en algemene voorwaarden er nog bijgepakt, en hier spreken ze alleen over het aantal termijnen, niet van een bedrag dat hier bijhoort. Ook al had ik het totaalbedrag door 36 termijnen kunnen delen, ik weet niet of mijn werkgever nog afspraken of kortingen krijgt, dus vraag ik het voor de zekerheid op.
Uiteindelijk had ik dus sowieso van het te horen moeten hebben gekregen wat het termijnbedrag zou zijn. Dat ik het dan eerst aanvraag voordat ik stop en daar een verkeerd antwoord op krijg is dan hun fout.
Ik ga nu in ieder geval eerst uitzoeken of ze mij ook die zes maanden van het volgende jaar mogen berekenen. Ze spreken hier namelijk letterlijk over een boete en bij mijn weten mag niet iederen zomaar een boete toekennen.
Ik heb nu in ieder geval een bevestiging gekregen op mijn bericht richting de leerinstelling, waarin ik vroeg of er contact met mij opgenomen kon worden. Hierin geven ze aan dat ik binnen 15 werkdagen een inhoudelijke reactie zal krijgen.
Ik zal de verdere ontwikkelingen hier blijven posten. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|