|
Auteur |
Bericht |
slinger
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 22 jan 2014 14:19 Onderwerp: te weinig loon langere periode vorderen (verwijderd |
|
|
verwijderd
Laatst aangepast door slinger op di 18 mrt 2014 15:15, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 22 jan 2014 16:15 Onderwerp: |
|
|
Het enkele feit dat jij meer dan 2 jaar geleden in drie maanden achter elkaar een bepaald aantal uren gewerkt hebt, levert weliswaar een rechtsvermoeden op, maar dat is niet meer dan een vermoeden.
Zo'n rechtsvermoeden kan met feiten onderbouwd, onderuit worden gehaald. De referteperiode die in de wet genoemd wordt (3 maanden) wordt in de rechtspraak nauwelijks gevolgd, maar vrijwel altijd worden reëlere periodes gebruikt al naar gelang de lengte van het dienstverband.
In jouw geval acht de kans verwaarloosbaar (nihil) dat je op basis van de drie maanden in 2011 een arbeidsovereenkomst voor 16 uur per week kunt afdwingen. Zeker niet met terugwerkende kracht, omdat - dat blijkt in ieder geval niet uit jouw OP- je geen aanspraak hebt gemaakt op meer uren werken.
Hoewel min/max contracten steeds vaker dubieus worden geacht, zijn ze in principe niet verboden. Vakantiegeld moet uiteraard wel gewoon uitbetaald worden, dat kan niet inbegrepen zijn in het "loon". Overigens kan het wel tegelijkertijd met het loon uitbetaald worden.
Daarnaast heb je ook recht op een arbeidsovereenkomst, ofwel een schriftelijk document waarop precies op vermeld staat wat er van jou verwacht wordt. Artikel 7:655 lid 1 BW schreef: | De werkgever is verplicht aan de werknemer een schriftelijke of elektronische opgave te verstrekken met ten minste de volgende gegevens:
a. naam en woonplaats van partijen;
b. de plaats of plaatsen waar de arbeid wordt verricht;
c. de functie van de werknemer of de aard van zijn arbeid;
d. het tijdstip van indiensttreding;
e. indien de overeenkomst voor bepaalde tijd is gesloten, de duur van de overeenkomst;
f. de aanspraak op vakantie of de wijze van berekening van de aanspraak;
g. de duur van de door partijen in acht te nemen opzegtermijnen of de wijze van berekening van deze termijnen;
h. het loon en de termijn van uitbetaling alsmede, indien het loon afhankelijk is van de uitkomsten van de te verrichten arbeid, de per dag of per week aan te bieden hoeveelheid arbeid, de prijs per stuk en de tijd die redelijkerwijs met de uitvoering is gemoeid;
i. de gebruikelijke arbeidsduur per dag of per week;
j. of de werknemer gaat deelnemen aan een pensioenregeling;
k. indien de werknemer voor een langere termijn dan een maand werkzaam zal zijn buiten Nederland, mede de duur van die werkzaamheid, de huisvesting, de toepasselijkheid van de Nederlandse sociale verzekeringswetgeving dan wel opgave van de voor de uitvoering van die wetgeving verantwoordelijke organen, de geldsoort waarin betaling zal plaatsvinden, de vergoedingen waarop de werknemer recht heeft en de wijze waarop de terugkeer geregeld is;
l. de toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan;
m. of de arbeidsovereenkomst een uitzendovereenkomst is als bedoeld in artikel 690. |
_________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
slinger
|
Geplaatst: wo 22 jan 2014 19:53 Onderwerp: verwijderd |
|
|
verwijderd
Laatst aangepast door slinger op di 18 mrt 2014 15:16, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 22 jan 2014 21:01 Onderwerp: |
|
|
Waarom doe je het niet via de rechtsbijstand dan?
Die zijn ervoor. |
|
|
|
 |
slinger
|
Geplaatst: do 23 jan 2014 13:11 Onderwerp: |
|
|
hallo Hilde.
hoi fijn dat je meedenkt.
de rechtsbijstand wil dat je eerst schriftelijk de werkgever aanmaant
zodra hij geantwoord heeft heb je pas een bewijs.
en daarom ben ik dus op zoek naar een goede voorbeeldbrief.
voordat ik verkeerde dingen zet in die brief en mezelf verder in de problemen werk.
ik weet dat als ik de baas een brief stuur dat ik moet vrezen voor mijn baan .ik word nu tenminste nog sporadisch opgeroepen maar loop op eieren.
ook moet ik rekening houden met de baan van die huisgenoot want die dreiging is ook al geuit.
kortom je staat met je rug tegen de muur
grtjs miek |
|
|
|
 |
|