Mr. Tolt
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 feb 2014 13:27 Onderwerp: Hoe kan / moet de hypotheeklast verdeeld worden? |
|
|
Situatieschets:
Mijn ex-partner en ik kochten een koopwoning. We zijn beiden 100% aansprakelijk voor deze hypotheek. Ook sloten we `n samenlevingscontract af (zonder bijzondere aanvullingen) Zo hebben we bijvoorbeeld niks in het samenlevingscontract laten opnemen m.b.t. partneralimentatie.
Dit is dus iets waar wij beiden geen recht op hebben.
De relatie is stuk gegaan en zij is bij haar ouders gaan wonen. Ik verblijf dus al enkele maanden alleen in onze gezamenlijke woning. Na overleg met mijn ex-partner en de hypotheekadviseur staat de woning nu te koop aangeboden omdat we allebei de woonlasten niet alleen kunnen dragen.
V.w.b. deze totale kostenpost hadden wij het destijds als volgt geregeld:
Alle vaste lasten incl. de hypotheek werden / worden van mijn rekening afgeschreven.
Alle andere uitgaven werden door mijn ex-partner betaald
Ik werk fulltime, mijn ex-partner werkt fulltime
In een gesprek met mijn ex-partner heb ik haar voorgelegd dat ik alle vaste lasten (exc. de hypotheek) voor mijn rekening neem. Voor wat betreft de hypotheek heb ik aangegeven 50-50% te willen gaan afdragen. Hiermee gaat zij niet akkoord omdat zij vindt dat ik het “woongenot” geniet. Zij wilt 25-75% in haar voordeel.
Vraag: Ik heb het woongenot totdat het huis verkocht is. Hoe bepalen we welke gebruikersvergoeding ik mijn ex-partner hiervoor betaal?
1. Ik wil "on speaking terms" met haar blijven, graag wil ik haar dan ook het volgende (nieuwe) voorstel doen:
Ik betaal de gemeentelijke belasting (o.a. gebaseerd op de WOZ waarde) voor het huis 100%
Ik betaal de opstalverzekering voor het huis 100%
Het betalen van de hypotheeklasten totdat het huis wordt verkocht: 62% voor mij, 38% voor haar.
De belastingteruggave verdelen we 50-50%
Uiteraard betaal ik verder alle vaste lasten m.b.t. ook de woning zelf.
Vraag: Is dit een redelijk voorstel?
2. Ben ik er afhankelijk van óf zij bereid is mee te betalen aan de hypotheekaflossing en zo niet, maak ik naar uw inschatting dan een redelijke kans van slagen bij de kantonrechter wanneer ze ook bovenstaand voorstel afslaat?
Een vraag die hieruit voortkomt: wanneer ik ook uit de woning trek en bij ouders zou gaan inwonen, maakt dat de verdeling van alle kosten rondom het huis weer 50% - 50%?
3. Is het juist dat ik bij het verdelen van de kosten niet alleen kan spreken over de hypotheekschuld maar ook over dát deel van de gemeentelijke belastingen welke gebaseerd zijn op (de WOZ waarde) van het huis? En is de opstalverzekering (die volgens mij verplicht was bij het kunnen aangaan van de hypotheek) ook een kostenpost? En tot slot... De levensverzekering waarvoor ik nog maandelijks voor 2 personen betaal?
3. Op de site van “Vereniging Eigen Huis” wordt aangehaald dat het mogelijk is om een incassobureau in te schakelen wanneer mijn ex-partner weigert mee te betalen aan het maandelijkse hypotheekbedrag, totdat ons huis verkocht is.
Vraag: klopt het dat ik een incassobureau kan inschakelen? Kan een incassobureau daadwerkelijk geld vorderen / beslag laten leggen op een inkomen of kunnen zij net als ik alleen maar verzoeken tot betaling over te gaan? Wanneer het antwoord hierop: "nee" is, heeft het dan zin om een incassobureau in te schakelen?
4. Wanneer een incassobureau geen uitkomst biedt, kan ik mij kennelijk wenden tot de (kanton)rechter.
Vraag : Moet ik een advocaat inschakelen om mij te vertegenwoordigen bij de kantonrechter?
Vraag: Is het voor de rechter relevant om te weten of mijn ex-partner de draagkracht heeft om te betalen of kijkt hij / zij alleen naar de betalingsverplichting waaraan beide partijen gehouden zijn?
Ik begrijp dat het heel wat vragen zijn, maar het zou geweldig zijn wanneer ik na een aantal weken zoeken (met weinig antwoorden tot resultaat) duidelijk krijg over het e.e.a.
Alvast bedankt! |
|