|
Auteur |
Bericht |
Joep26
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 feb 2015 12:58 Onderwerp: Hoogte erfafscheiding |
|
|
Mijn achterbuurman kwam afgelopen weekend met de mededeling dat hij een overkapping gaat bouwen in zijn achtertuin op onze erfafscheiding. Onze achtergevels staan recht tegenover elkaar op ongeveer 22 meter afstand. De erfafscheiding ligt daar tussenin op de helft.
Op dit moment staat er een coniferenhaag die ongeveer 3 mtr hoog is. Hij was altijd mooi groen en daarom was het geen probleem voor ons. De laatste jaren werd hij slechter en moet nu echt vervangen worden. Ik had gehoopt op iets lagers met wat boompjes op inkijkplaatsen en had aangegeven erover te willen overleggen.
Nu komt de buurman dus vertellen dat er een houten wand van 10 meter breed en 3.00 meter hoog komt.
Ik heb de gemeente gebeld en het schijnt dat sinds 1 november 2014 tot 3.00 meter hoog gebouwd mag worden zonder vergunning. Ik vind dat niet prettig, omdat zo'n wand veel massiever is dan een haag.
Maar er schijnt niks aan te doen te zijn.
Nu is het zo dat onze tuin oorspronkelijk is, maar zijn tuin is al ongeveer 25 cm opgehoogd. Van waaraf moet je dan die 3.00 meter tellen, vanaf mijn of vanaf zijn bodem? De gemeente kon hierop geen antwoord geven. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 03 feb 2015 22:49 Onderwerp: |
|
|
In beginsel wordt die hoogte gemeten vanaf zijn perceel, op de plek van het bouwwerk. Het gaat namelijk niet om de hoogte van een erfafscheiding, maar om de hoogte van een gebouw.
En het klopt dat de regels voor bouwwerken verruimd zijn. Dit alles geldt voor vergunningvrije bouwwerken.
Is het een vergunningplichtig bouwwerk, dan bepaalt het bestemmingsplan hoe de hoogte wordt gemeten. |
|
|
|
 |
Joep26
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 feb 2015 23:00 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie.
Dat is dan jammer voor mij.
Het gaat om een schuur en overkapping, waar je kunt zitten en barbecueën en zo.
Daar schijnt ook geen vergunning meer voor nodig te zijn.
Klopt dat? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 04 feb 2015 16:23 Onderwerp: |
|
|
Joep26 schreef: | Bedankt voor je reactie.
Dat is dan jammer voor mij.
Het gaat om een schuur en overkapping, waar je kunt zitten en barbecueën en zo.
Daar schijnt ook geen vergunning meer voor nodig te zijn.
Klopt dat? |
dat zou goed zo kunnen zijn. Er zijn diverse sites waar je online kunt controleren of een vergunning nodig is. |
|
|
|
 |
|