Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 09 jul 2025 15:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Koopovereenkomst via mailcontact (marktplaats)
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
juanus

Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 19 dec 2013 21:16    Onderwerp: Koopovereenkomst via mailcontact (marktplaats) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

Het vak privaatrecht heb ik alweer een tijdje geleden gehad en het is allemaal een beetje weggezakt. Laatst is mij het volgende overkomen:

Op marktplaats heb ik mijn scooter te koop gezet voor 1000 euro, ik werd gemaild wat mijn uiterste prijs was waarop ik antwoordde dat hij hem voor 950 mocht komen ophalen. Vervolgens kreeg ik een mail terug welke dag van de week hij kon langskomen en daarnaast nog wat vragen over de scooter. Ik mailde terug met antwoord op zijn vragen waarop hij zei dat hij me nog zal laten weten wanneer hij precies zal langskomen. Vandaag mailde ik hem met de vraag of hij nog van plan was de scooter deze week op te komen halen waarop hij antwoordde dat hij toch een andere gaat kopen.

Mijn vraag is of uit dit mailcontact een geldige koopovereenkomst tot stand is gekomen. Niet dat ik dit wil gaan aanvechten oid maar puur uit interesse voor het recht.

Hoe ik zit te denken: Ik weet dat een advertentie een aanbod tot onderhandeling is, maar dat betreft toch alleen het bod. Uit het mailcontact hierna kan men ervan uitgaan dat er sprake is van aanbod en aanvaarding via de elektronische weg. Maar hoe zit het dan met iets kopen via internet? Dan is er toch een wettelijke bedenktijd of zoiets?

Naja, ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 20 dec 2013 3:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bedenktijd is er alleen binnen het consumentenrecht. Dus als je als particulier iets bij een winkel koopt.
Voor particulieren onderling geldt dit niet. Gekocht is dan gekocht. Tenzij dat het product enorm afwijkt van de beschrijving zit je er dus aan vast.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 20 dec 2013 10:13    Onderwerp: Re: Koopovereenkomst via mailcontact (marktplaats) Reageer met quote Naar onder Naar boven

juanus schreef:
Mijn vraag is of uit dit mailcontact een geldige koopovereenkomst tot stand is gekomen.
Het antwoord is nee; net als in dit recente topic.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 20 dec 2013 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze casus wijkt mogelijk toch wel af van de casus van het meisje dat een stuk grond wil kopen.

Toch denk ook ik dat er geen sprake is van een koopovereenkomst. Het feit dat de potentiële koper nog vragen heeft, lijkt te bewijzen dat er nog geen definitieve overeenstemming is v.w.b. de koop/verkoop.

Echter ik sluit ook niet helemaal uit dat er wel een koopovereenkomst tot stand is gekomen.

De enkele vraag wanneer een zaak opgehaald kan worden, is natuurlijk niet automatisch een verklaring waarmee de overeenkomst tot stand komt.

Mocht de koper wel duidelijker zijn intentie tot koop hebben uitgesproken, dan moet je ook nog kritisch kijken naar wat voor soort vragen hij stelt.

Als het vragen zijn om duidelijkheid te verkrijgen over de staat, kwaliteit etc. van het product, dan lijkt het er op dat de koper zich nog steeds aan het oriënteren is.

Als de vragen meer het karakter hebben van verzoeken om tips, zoals "wat is de beste bezine?", dan kan de verklaring dat hij wil kopen, ook daadwerkelijk als zodanig beschouwd mogen worden en is overeenkomst wel gesloten.

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: di 31 dec 2013 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou er op willen wijzen dat als de mail gezien kan worden als een koopovereenkomst er ook sprake is van koop op afstand met als gevolg dat er dan alsnog afgezien kan worden van de koop als het gekochte niet aan de verwachting voldoet.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 31 dec 2013 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lees hier o.m.:
'Let op: de Wet koop op afstand is alleen van toepassing op consumenten. Het moet dus gaan om een overeenkomst tussen een particulier en een bedrijf'.

BerichtGeplaatst: do 02 jan 2014 7:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Zou er op willen wijzen dat als de mail gezien kan worden als een koopovereenkomst er ook sprake is van koop op afstand met als gevolg dat er dan alsnog afgezien kan worden van de koop als het gekochte niet aan de verwachting voldoet.

Je stelling is niet alleen onjuist omdat het hier particuliere verkoop betreft. Ook zit je er naast met de grond waarop je van de koop kunt afzien. Je kunt namelijk, indien er sprake is van het retourrecht, zonder opgave van reden afzien van de koop.
Een product dat niet aan de verwachting voldoet staat helemaal los van het retourrecht en zou een grond op zich kunnen zijn om de koop te ontbinden.
theod

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
theod schreef:

Je stelling is niet alleen onjuist omdat het hier particuliere verkoop betreft. Ook zit je er naast met de grond waarop je van de koop kunt afzien. Je kunt namelijk, indien er sprake is van het retourrecht, zonder opgave van reden afzien van de koop.
Een product dat niet aan de verwachting voldoet staat helemaal los van het retourrecht en zou een grond op zich kunnen zijn om de koop te ontbinden.

Hier zit een klein addertje onder het gras.

De koop is weldegelijk op afstand gesloten (aspirant koper heeft de koopwaar niet fysiek gezien), echter wordt de koopwaar meestal niet verzonden maar opgehaald, hierdoor vervalt ook meteen het retourrecht daar er niets verzonden wordt.

Op het moment dat de "koper" de waar op komt halen heeft hij een onderzoeksplicht om te kijken of de waar aan de verwachting voldoet, doet hij geen onderzoek kan hij later er geen aanspraak maken op het niet voldoen aan de verwachting.

De aspirant koper kan dus op dat moment afzien van de koop, als je dit graag ontbinding van de koop wilt noemen mag dat van mij, verkoper kan aspirant koper niet tot afname verplichten.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
jpst schreef:
theod schreef:

Hier zit een klein addertje onder het gras.

De koop is weldegelijk op afstand gesloten (aspirant koper heeft de koopwaar niet fysiek gezien), echter wordt de koopwaar meestal niet verzonden maar opgehaald, hierdoor vervalt ook meteen het retourrecht daar er niets verzonden wordt.

Op het moment dat de "koper" de waar op komt halen heeft hij een onderzoeksplicht om te kijken of de waar aan de verwachting voldoet, doet hij geen onderzoek kan hij later er geen aanspraak maken op het niet voldoen aan de verwachting.

De aspirant koper kan dus op dat moment afzien van de koop, als je dit graag ontbinding van de koop wilt noemen mag dat van mij, verkoper kan aspirant koper niet tot afname verplichten.

Nee, je zit er naast. Het gaat er niet om of het wel of geen koop op afstand is, maar het gaat er om dat als het al een koop op afstand is, er geen retourrecht bestaat. Er is namelijk geen sprake van een consumentenkoop.

BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2014 3:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
echter wordt de koopwaar meestal niet verzonden maar opgehaald, hierdoor vervalt ook meteen het retourrecht daar er niets verzonden wordt.

Bij koop op afstand gaat het puur op de wijze waarop de koop is gesloten. Daar staat het zelf ophalen los van en dat ontneemt dus ook absoluut niet het retourrecht in een dergelijk geval. Er zijn genoeg dozenschuivers waar je je gevulde doos kunt afhalen bij een afhaalbalie, daar is dan vaak ook geen mogelijkheid tot uitproberen. En al zou het er wel zijn, dan is de koop nog steeds niet daar gesloten, maar eerder al op afstand. En dat laatste is wat telt om het onder de koop op afstand te laten vallen. Ophalen en het moment dat de koop gesloten wordt zijn dus ook 2 zaken die los van elkaar gezien moeten worden.

Quote:

Totale onzin net als hierboven, anders kan ik dit niet omschrijven.
Daarnaast kent dit ook nog wat nuances, als bv een verkoper bepaalde uitspraken doet over het product mag je daar van uit gaan en hoef je dat in principe niet te onderzoeken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds