|
Auteur |
Bericht |
Marotick
|
Geplaatst: wo 08 jan 2014 12:09 Onderwerp: Gouden handdruk als schenking 2 |
|
|
Geacht forum,
Ik heb begrepen dat een ontslagvergoeding niet gegeven kan worden in de vorm van een belastingvrije schenking (zie Gouden Handdruk als Schenking?)
Maar wat nu als mijn werkgever een schenking zou doen, als extra aflossing van de hypotheek, aan één van mijn kinderen.
Mijn werkgever heeft geen enkele band met hen en wil mijn familie steunen met een belastingvrije schenking die loopt tot 1 januari 2015. Kan dat?
Nog een ander punt. Wat als ik mij laat ontslaan op staande voet en mijn werkgever wil mij daarna steunen met een schenking?
Werkgever en werknemer zijn na het ontslag op staande voet geheel los van elkaar.
Heeft dat kans van slagen?
Vast bedankt voor het meedenken.
Jack Marotick |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 09 jan 2014 12:50 Onderwerp: |
|
|
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002471/volledig/geldigheidsdatum_09-01-2014#HoofdstukII
Voor jouw gemak heb ik een link geplaatst naar hoofdstuk 2 van de Wet op de Loonbelasting 1964. Hierin kun je lezen wat er tot het loon gerekend wordt. Je hoeft er geen jurist voor te zijn om het toch al redelijk te kunnen begrijpen.
Feit is dat alles wat jullie afspreken als vergoeding vanwege het eindigen van jouw dienstverband tot het loon gerekend dient te worden.
Een en ander laat onverlet dat het in principe best mogelijk zal zijn om de belastingdienst voor de gek te houden, maar dat is niet jouw vraag. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 09 jan 2014 23:27 Onderwerp: Re: Gouden handdruk als schenking 2 |
|
|
Marotick schreef: | Geacht forum,
Ik heb begrepen dat een ontslagvergoeding niet gegeven kan worden in de vorm van een belastingvrije schenking (zie Gouden Handdruk als Schenking?)
Maar wat nu als mijn werkgever een schenking zou doen, als extra aflossing van de hypotheek, aan één van mijn kinderen.
Mijn werkgever heeft geen enkele band met hen en wil mijn familie steunen met een belastingvrije schenking die loopt tot 1 januari 2015. Kan dat? |
Dat zal de belastinginspecteur zeer waarschijnlijk correct bestempelen als een (loon)betaling aan jou gevolgd door een schenking door jou aan het kind.
Quote: | Nog een ander punt. Wat als ik mij laat ontslaan op staande voet en mijn werkgever wil mij daarna steunen met een schenking?
Werkgever en werknemer zijn na het ontslag op staande voet geheel los van elkaar.
Heeft dat kans van slagen? |
Het is buitengewoon ongeloofwaardig dat je werkgever een oud-werknemer zomaar een schenking zou doen. De kans dat jij en je werkgever er strafrechtelijk problemen mee krijgen is groter dan de kans dat het lukt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|