Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 18:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wajong/Bijstand/TW en Studieschuld aflossing door een derde
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wenstra

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 07 jan 2014 21:28    Onderwerp: Wajong/Bijstand/TW en Studieschuld aflossing door een derde Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Mijn ouders willen ca. een bedrag van 10.000 aflossen van mijn studieschuld. Ik ontvang WAJONG/TW (een soort van bijstand). Ik ontvang ook huurtoeslag en zorgtoeslag.

Ik kan niet hebben dat de aflossen als eigen vermogen (etc..) wordt gezien en ik later het e.e.a. moet terugbetalen aan de belastingdienst/gemeente e.d.

Het volgende wordt gedaan: mijn ouders maken het bedrag rechtstreeks over naar de DUO Groep. Het geld kost dus nooit rechtstreeks in mijn machte.

Wordt dus niet eerst naar mijn rekening overgemaakt. Moet ik dit dan toch bij de belastingdienst / instanties melden als ' gift ' en/of inkomsten / vermogen etc? Zij maken het dus rechtstreeks over naar de DUO Groep onder eigen naam maar o.v.v. mijn studieschuldregistratienummer.

Als dit niet kan zit in een spagaat: vanwege ziekte zal ik de komende 5 jaar niet bij machte zijn om de studieschuld af te lossen. Ik hoef niets af te lossen (draagkracht). Maar mijn studieschuld bedraagt 20.000. De rente van 2% (of iets dergelijks in mijn geval ook vanwege ov-kaart etc) bedraagt dan dus al 400 euro per jaar. Bijna 30 euro per maand puur aan rente en dan ben ik nog niet eens aan het aflossen. Over 5 jaar is dat dus al 2000 euro extra aan pure rentelast die op me drukt, als ik eenmaal helemaal hersteld ben om te werken. Vandaar is het verstandig om vroegtijd af te lossen vanwege de (voor mijn geval) hoge rentelast.

Wie weet dit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wenstra

BerichtGeplaatst: di 07 jan 2014 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

NB: Het gaat dus niet om de schenkingsbelasting e.d. daarvoor geldt een eenmalige verhoogde vrijstelling etc. Mijn vermogen neemt daarmee natuurlijk -10.000 toe. Normaal:

- bijstand: schuld 20.000.
+10.000 aflossing = 10.000 negatief eigen vermogen nog steeds, waardoor ik onder de vermogensgrens blijf.

MAAR volgens de regeltjes mogen gemeentes etc de studieschuld buitenbeschouwing laten bij bepalen eigen vermogen, omdat het draagkracht-aflossingsvrij is gebaseerd. Dus dan niet van -20.000 eigen vermogen, maar van 0 eigen vermogen (studieschuld wordt niet meegenomen) naar 10.000 eigen vermogen (heel raar, want in feite zou het -10.000 moeten zijn)... het geld komt niet rechtstreeks in mijn macht en verdwijnt gelijk in een gat.

Wie weet hoe het zit? Het vervelend is nu dus: enerzijds heb ik te maken met al iets van 50 euro per maand rente wat er iedere maand bijkomt, ik niet kan aflossen de komende 5 jaar (ben chronisch ziek) - maar een ANDER mag het ook niet aflossen. Ik zit dus klem met verplichte hoge rente (over 5 jaar 2000 euro extra schuld). Dit vind ik heel stom. Ik kan niet aflossen maar een ander mag het ook niet.
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 09 jan 2014 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De eenmalige verhoging van de vrijstelling van schenkbelasting geldt niet voor reguliere studies, maar alleen voor zogenaamde dure studies van ten minste € 20.000 per jaar (en de eigen woning, maar dat terzijde). Gelet op het bedrag van de schuld gaat dat hier naar verwachting niet op. Ook als dat wel het geval zou zijn, dan werkt het niet, omdat het bedrag van de schenking aan de studie zelf moet worden besteed. Aflossing van de studieschuld is zelfs expliciet uitgesluiten in de uitvoeringsregeling.

Hoewel het natuurlijk een goed streven is om (uiteindelijk) de gehele schuld af te lossen, is het maar de vraag of dat vanuit financieel oogpunt nuttig is. De rente is laag (zeker ook gelet op de inflatie) en de kans is aanwezig dat de lening niet (geheel) hoeft te worden afgelost. Ik zou toch eens narekenen of het dan niet gunstiger is als je ouders jaarlijks de rentelasten schenken - dat blijft wel binnen de vrijstelling.

Ik voorzie overigens zelf niet zo snel (andere) problemen met belastingdienst/gemeente. Een schenking kan niet worden aangemerkt als inkomsten en je geeft zelf al aan dat het bedrag van de studieschuld niet wordt meegenomen bij de vermogenstoets: het vermogen is ook na (gedeeltelijke) aflossing dus nihil en geen 10.000. Dat zou alleen anders zijn als op het (ondeelbare) moment tussen schenking en aflossing van de studieschuld een toetsmoment zou zitten.

Hoe die TW in elkaar steekt, weet ik niet. Het is daarom wel goed om even na te gaan of dat op dezelfde manier werkt. Anders zou de uitkomst wel eens anders kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: do 09 jan 2014 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag Ronald

Bedankt voor je reactie. Met de eenmalige verhoogde schenkingsvrijstelling, doel ik niet op de bijzondere die nu geldt (iets van 100.000) - daarvoor gelden inderdaad bijzondere regels. Ik doel op de regeling dat ouders eenmalig (1x in hun leven) een verhoogd bedrag belastingvrij mogen schenken, daar zijn geen bepaalde doelen aan verbonden als nu voor de andere verhoogde vrijstelling (woning, studie etc).

De vermogensgrens kan juist wel een probleem opleveren, nu de studieschuld niet meetelt bij de berekening van de bijstand. Met andere woorden nu is mijn vermogenspositie vrijwel nihil (op de normale gebruikszaken na). Hoewel het geld niet in mijn macht komt, veranderd er wel iets in mijn vermogenspositie: ik ga van een schuld van 20.000 naar 10.000. Ze zien dit als 'verrijking' van 10.000 of niet?

Ik snap het dus niet zo goed. Wie weet kunnen er meer mensen helpen.
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gevalletje spraakverwarring. Je hebt 3 varianten van de eenmalige, verhoogde vrijstelling: standaard zonder voorwaarden tot €25.096, voor een dure studie of eigen woning tot € 52.281 en een tijdelijke voor de eigen woning van € 100.000. Door de referentie aan de studie ging ik uit van de tweede, maar in dit geval volstaat de eerste natuurlijk ook.

Voor de vermogensgrens laat je de studieschuld volledig buiten beschouwing, dus ook de wijzigingen daarop. Je ziet dus geen daling van de schuld van 20 naar 10, maar doorlopend een vermogen van nihil (afgezien van de normale, andere zaken, voor zover die meetellen).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds