Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 13 jul 2025 0:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkoop scooter ongedaan maken
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rocanizo

Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014 19:53    Onderwerp: Verkoop scooter ongedaan maken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geacht forum
Mijn broer (al jaren psychiatriche patient) had in september een nieuwe scooter gekocht voor 2900 euro. Daarnaast heeft hij er voor 1100 euro aan accesoires op laten zetten bij dezelfde handelaar. Door zijn psychische status mocht hij er al snel niet meer mee rijden. De scooter was 3 maanden oud, had 52 km gereden en verkeerde in nieuwstaat. Hij heeft de scooter tijdens een manische periode voor verkoop aangeboden aan dezelfde handelaar welke hem er toen maar 1400 euro voor terug heeft gegeven. Kortom er is in 3 maanden tijd en 52 km maarliefst 2600 euro afgeschreven! Persoonlijk vind ik dit onrechtvaardig en diefstal van een psychisch onstabiel persoon. Ik heb de handelaar gebeld maar die geeft geen krimp. De scooter zou al weer zijn door verkocht en de accesoires ook maar bij het RDW staat het kenteken nog op naam van de handelaar.
Mijn vraag Is of er tegen deze gang van zaken juridich nog wat aan te doen is. Mijn broer heeft ongelooflijk veel spijt en wil het liefst zijn scooter terug.
Hartelijk dank voor uw reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 05 jan 2014 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is de vraag of de handelaar had moeten begrijpen dat uw broer de scooter eigenlijk niet wilde verkopen. Het moet de handelaar duidelijk zijn geweest dat hij met een geestelijk gestoorde een overeenkomst sloot.

Het enkele feit dat de prijs fors lager was dan de prijs die uw broer eerder had betaald, is op zichzelf onvoldoende reden om te concluderen dat de handelaar uw broer tegen zichzelf in bescherming had moeten nemen. De prijsverlaging was immers ook niet volstrekt onredelijk: als de handelaar de scooter voor drie euro had teruggekocht, had hij moeten begrijpen dat iets niet in de haak was.

Uit de feiten die u heeft gesteld kan ik niet afleiden dat de handelaar had moeten begrijpen dat uw broer de scooter eigenlijk niet wilde verkopen. Ook blijkt niet dat de handelaar misbruik heeft gemaakt van de geestelijke gesteldheid van uw broer: de handelaar heeft uw broer immers niet aangemoedigd de scooter te verkopen. De overeenkomst is dan juridisch onaantastbaar.

Overigens zou u kunnen overwegen bewind of curatele voor uw broer aan te vragen bij de rechtbank (zie hier). Uw broer is dan niet meer handelingsbekwaam en kan alleen met toestemming van zijn bewindvoerder of curator rechtshandelingen verrichten.
rocanizo

Leeftijd: 69
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 05 jan 2014 22:21    Onderwerp: Beste Regin Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartekijk dank voor je snelle en duidelijke reactie. Jammer dat er niets aan te doen is ondanks de leeftijd en aantal gereden kilometers van de scooter en de psychiatrische status van mijn broer. We zullen het onder curatele of bewind stellen van mijn broer snel gaan regelen. De voorbeeld brieven daarvoor heb ik al van deze fantastiche forum site gedownload.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds