|
Auteur |
Bericht |
smurfje79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 30 nov 2013 23:09 Onderwerp: [gevoel] Werkgever probeert medewerker weg te krijgen |
|
|
Ik zit even met de volgende vraag/case en ik hoop dat iemand hier mij van wat advies van kan voorzien.
Ik heb heel erg het idee dat mijn huidige werkgever, waar ik nu ruim 5 jaar bij in dienst ben mij probeert weg te krijgen en dat is geen prettig gevoel.
Waarom ik dat denk? Sinds een jaar of 3 begint de crisis bij ons ook erg voelbaar te zijn maar hebben ze geen poot om op te staan om mensen makkelijk weg te krijgen omdat ze geen grootschalige reorganisatie aanvragen. Maar ze behandelen alle cases individueel.
Waarom heb ik dan het gevoel dat ze mij weg proberen te krijgen?
De afgelopen 3 jaar gaan mijn beoordelingen steeds verder achteruit, terwijl ik op papier heel goed presteer! Goede feedback, complimenten, goed werk, betrouwbaar, wil graag blijven ontwikkelen etc etc.
Iedereen voor wie ik werk is positief over mij en blij met mij behalve mijn eigen management team. En natuurlijk heeft mijn eigen management team het voor het zeggen mbt mijn beoordeling.
Nu ik al voor de 3e keer een afnemende beoordeling krijg begin ik heel erg het gevoel te krijgen dat men mij liever ziet vertrekken.
Ik vraag mij nu een aantal dingen af.
Kan een werkgever op grond van afnemende beoordelingen (die niet gegrond zijn) proberen het contract te ontbinden?
Waar moet je als medewerker beginnen om aan te tonen dat je juist wel altijd goed gefunctioneerd hebt?
Is er een verplichting dat de werkgever moet zorgen dat de medewerker zich blijft ontwikkelen (vooral als dit ook de doelstelling van de werkgever is)?
Ben je verplicht je beoordeling te tekenen? Zo niet, welke consequenties kunnen hier aan hangen?
Ik merk dat ik al heel lang heel erg over mijn grenzen heen aan het gaan ben en dat ik echt op het randje van burn-out aan het balanceren ben waar ik bijna vanaf aan het vallen ben. Hoe kun je hier als medewerker het beste mee omgaan? |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 dec 2013 11:35 Onderwerp: |
|
|
Bij Googelen op 'Beoordeling tekenen voor gezien' vond ik o.m. deze webpagina. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
Eidhof
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 19
|
Geplaatst: ma 02 dec 2013 17:18 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Bij Googelen op 'Beoordeling tekenen voor gezien' vond ik o.m. deze webpagina. |
Goede informatie!
Vragen:
Kan een werkgever op grond van afnemende beoordelingen (die niet gegrond zijn) proberen het contract te ontbinden?
Dat kan hij proberen. Echter kun je hier wel tegenin gaan (kennelijk onredelijk ontslag). Ik neem aan dat je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd hebt?
Waar moet je als medewerker beginnen om aan te tonen dat je juist wel altijd goed gefunctioneerd hebt?
Ervaringen van je collega's en prestaties die je hebt geboekt kunnen aantonen dat je wél goed gefunctioneerd hebt. Heb je collega's die dezelfde functie hebben als die jou? Vergelijk, waar mogelijk, de prestaties van deze collega's met die van jou.
Is er een verplichting dat de werkgever moet zorgen dat de medewerker zich blijft ontwikkelen (vooral als dit ook de doelstelling van de werkgever is)?
Dat weet ik zo niet. Een werkgever dient zich echter als goed werkgever te gedragen. Dit is ook vastgelegd in de wet. Of hier de ontwikkeling van de werknemer ook onder valt durf ik niet te zeggen.
Ben je verplicht je beoordeling te tekenen? Zo niet, welke consequenties kunnen hier aan hangen?
Je bent hier niet toe verplicht. Volgens mij hangen hier geen consequenties aan vast.
Ik merk dat ik al heel lang heel erg over mijn grenzen heen aan het gaan ben en dat ik echt op het randje van burn-out aan het balanceren ben waar ik bijna vanaf aan het vallen ben. Hoe kun je hier als medewerker het beste mee omgaan?
Communiceer dit, indien mogelijk, goed met je werkgever. Heb je geen bedrijfspsycholoog of een vertrouwenspersoon die je kunt inschakelen?[/i] _________________ Eidhof
Legal Advisor |
|
|
|
 |
smurfje79
|
Geplaatst: ma 02 dec 2013 19:37 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Bij Googelen op 'Beoordeling tekenen voor gezien' vond ik o.m. deze webpagina. |
Dank je, daar kan ik zeker wat mee! |
|
|
|
 |
smurfje79
|
Geplaatst: ma 02 dec 2013 20:06 Onderwerp: |
|
|
Vragen en antwoorden:
Dat kan hij proberen. Echter kun je hier wel tegenin gaan (kennelijk onredelijk ontslag). Ik neem aan dat je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd hebt?
ik heb idd een contract voor onbepaalde tijd. Er heeft nooit iets negatiefs in mijn pdossier gestaan. Ik neem aan dat alles wat in mijn p-dossier komt dat ik daar officieel van op de hoogte moet zijn? En ondanks mijn goede presteren krijg steeds een mindere beoordeling, terwijl daar waar deze beoordeling nu op uitkomt er niks over staat in mijn functie omschrijving. En wat er wel in mijn functie omschrijving staat kan ik aantonen dat ik daar hard voor gewerkt heb maar geen medewerking in kreeg. [sub]ik probeer een beetje voorzichtig te verwoorden wat ik bedoel om niet te herkenbaar te zijn op dit moment[/sub]
Ervaringen van je collega's en prestaties die je hebt geboekt kunnen aantonen dat je wél goed gefunctioneerd hebt. Heb je collega's die dezelfde functie hebben als die jou? Vergelijk, waar mogelijk, de prestaties van deze collega's met die van jou.
ok ga ik daar sowieso aan beginnen. Evenals alle feedback die ik heb ontvangen. Veel is er helaas niet op papier beschreven wat met mijn begeleider is afgesproken. Maar veel wel te herleiden uit andere afspraken.
Dat weet ik zo niet. Een werkgever dient zich echter als goed werkgever te gedragen. Dit is ook vastgelegd in de wet. Of hier de ontwikkeling van de werknemer ook onder valt durf ik niet te zeggen.
ok. Ik ga eens kijken of ik er iets over kan vinden. Want ik mag mij niet bijscholen om met de markt mee te komen, maar wordt daar teven op afgerekend.
Je bent hier niet toe verplicht. Volgens mij hangen hier geen consequenties aan vast.
dat is een hele geruststelling. ik zal deze dan ook niet tekenen. Ook niet onder protest.
Ik merk dat ik al heel lang heel erg over mijn grenzen heen aan het gaan ben en dat ik echt op het randje van burn-out aan het balanceren ben waar ik bijna vanaf aan het vallen ben. Hoe kun je hier als medewerker het beste mee omgaan?
Communiceer dit, indien mogelijk, goed met je werkgever. Heb je geen bedrijfspsycholoog of een vertrouwenspersoon die je kunt inschakelen?[/i]momenteel vertrouw ik vrijwel niemand bij mijn werkgever. Mijn huidige begeleider heb ik reeds geinformeerd dat ik het niet meer trek, maar meer ook niet. Iemand anders die ik wel vertrouw heeft me geadviseerd om mij ziek te melden, maar persoonlijk vind ik dat lastig. Ik weet ook niet wat de eventuele gevolgen zullen zijn op korte en lange termijn.
Het spreekt (natuurlijk) voor zich dat ik het helemaal niet zo ver wil laten komen. Maar wil wel voorbereid zijn op wat andere collega's al hebben moeten ondervinden. Ik voel mij hier helemaal niet comfortabel bij maar blijkbaar ben ik van het type zwakke medewerker die niet een grote mond heeft om te strijden en op die manier te krijgen wat je zou moeten toekomen. Gelukkig heb ik wel een goed CV dus verwacht ik op korte termijn wel een leuke fijne baan te hebben om weer gemotiveerd aan de slag te kunnen zoals ik dat van mijzelf gewend ben.
ps dank je wel! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 29 dec 2013 10:25 Onderwerp: |
|
|
O.m. smurfje79 schreef: | Waar moet je als medewerker beginnen om aan te tonen dat je juist wel altijd goed gefunctioneerd hebt? Eidhof schreef: | Ervaringen van je collega's en prestaties die je hebt geboekt kunnen aantonen dat je wél goed gefunctioneerd hebt.... | ... | Waarom zou je dat moeten aantonen??
Quote: | Is er een verplichting dat de werkgever moet zorgen dat de medewerker zich blijft ontwikkelen (vooral als dit ook de doelstelling van de werkgever is)?
Eidhof schreef: | Dat weet ik zo niet. Een werkgever dient zich echter als goed werkgever te gedragen. Dit is ook vastgelegd in de wet. Of hier de ontwikkeling van de werknemer ook onder valt durf ik niet te zeggen. | ok. Ik ga eens kijken of ik er iets over kan vinden. | Blader eens door BW 7 titel 10/Arbeidsovereenkomst inkl opgave van wettelijke rechten & plichten van werkgever en werknemer.
En zie voor andere onderwerpen betreffende in zwaar weer verkerende werknemers: hier en hier. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
|