Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 9:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verplicht werken in WWB (bijstand) mag niet volgens de wet?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bellenbellen

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014 17:51    Onderwerp: Verplicht werken in WWB (bijstand) mag niet volgens de wet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn mensen die verplicht worden om 36 uur in de week te werken in ruil voor bijstandsuitkering. Volgens een advocaat mag dit helemaal niet. Je werkt tegen loon en bijstandsuitkering is géén loon. Natuurlijk is het goed om weer aan het werk te gaan maar dit mag niet verdringing van de arbeid zijn en niet tegenstrijdig met de wetgeving?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
werknemer999

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet goed geregeld allemaal, het lijkt me dat hier zeker rekening mee gehouden wordt. Misschien wordt het werk dan als vrijwilligerswerk gezien?
dr.dunno

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het aan mij lag zou de verplichting gelden voor 48 uur per week, zodat het dan ook daadwerkelijk loont om een baan te gaan zoeken in plaats van in de bijstand te blijven hangen en daarmee tijd ten overvloede hebben om nutteloze topics op fora te kunnen openen.

BerichtGeplaatst: di 07 jan 2014 3:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je gedrag en toonzetting is buiten alle proporties vind ik dr. Dunno.

Vulgaire plaatjes van dr. Dunno:

http://fotoboek.fok.nl/dr.dunno

Daar met zijn testikels op het internet doet staan. Meteen ontslag geven als arts zijnde die toch wel een voorbeeldfunctie heeft vind ik.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 07 jan 2014 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Wet Werk en Bijstand geeft een gemeente een mogelijkheid om van de uitkeringsgerechtigde een tegenprestatie naar vermogen te verlangen.

Dat hier wel grenzen aan zitten blijkt o.a. uit deze uitspraak van de rechtbank Zeeland-West-Brabant (daarin ging het om 32 uur werk): http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBZWB:2013:BZ5171
bellenbellen

BerichtGeplaatst: do 09 jan 2014 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente laat hier mensen 36 uur in de week werken. Omdat diegene een snelle werker is heeft hij zelfs mensen vervangen. Het is verdringing van de arbeidsmarkt omdat de WSW'r er af zijn gehaald. Je mocht niet te traag werken en ze zitten je flink achter de broek aan. Begrijp me niet verkeerd ik vind werken goed! Niets doen is niet goed en ledigheid is des duivels oorkussen. Wie niet WIL werken krijgt ook geen brood zo spreekt de Bijbel. Maar wie niet KAN werken is een ander verhaal natuurlijk! Wanneer ik zonder werk zat zorgde ik er voor dat ik vrijwilligerswerk ging doen zodat ik altijd bezig bleef.
Eidhof

Leeftijd: 31
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 09 jan 2014 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bellenbellen schreef:
De gemeente laat hier mensen 36 uur in de week werken. Omdat diegene een snelle werker is heeft hij zelfs mensen vervangen. Het is verdringing van de arbeidsmarkt omdat de WSW'r er af zijn gehaald. Je mocht niet te traag werken en ze zitten je flink achter de broek aan. Begrijp me niet verkeerd ik vind werken goed! Niets doen is niet goed en ledigheid is des duivels oorkussen. Wie niet WIL werken krijgt ook geen brood zo spreekt de Bijbel. Maar wie niet KAN werken is een ander verhaal natuurlijk! Wanneer ik zonder werk zat zorgde ik er voor dat ik vrijwilligerswerk ging doen zodat ik altijd bezig bleef.

En dat is juist het probleem in Nederland. De minderheid (naar ik hoop) verpest het voor de meerderheid door te verzuimen daadwerkelijk vrijwilligerswerk te doen (oftewel iets terug doen voor de uitkering die je ontvangt). Je kunt er als overheid helaas niet vanuit gaan dat iedereen die een uitkering ontvangt hier iets voor terug doet. Ik laat gemakshalve de mensen die niet in staat zijn dit werk te doen buiten beschouwing. Volgens mij zijn hier genoeg vangnetten voor in Nederland (zit niet zo in het sociaal-zekerheidsrecht).

Ik vind het goed dat steeds meer gemeenten bijstandsgerechtigden laten werken mits zij geen mensen met echte banen verdringen.
Bekijk de homepage
Eidhof

Leeftijd: 31
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 09 jan 2014 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarnaast hebben gemeenten volgens mij het recht om een wederdienst te verlangen van een bijstandsgerechtigde.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds