|
Auteur |
Bericht |
bellenbellen
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 jan 2014 17:51 Onderwerp: Verplicht werken in WWB (bijstand) mag niet volgens de wet? |
|
|
Er zijn mensen die verplicht worden om 36 uur in de week te werken in ruil voor bijstandsuitkering. Volgens een advocaat mag dit helemaal niet. Je werkt tegen loon en bijstandsuitkering is géén loon. Natuurlijk is het goed om weer aan het werk te gaan maar dit mag niet verdringing van de arbeid zijn en niet tegenstrijdig met de wetgeving? |
|
|
|
 |
werknemer999
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 06 jan 2014 20:59 Onderwerp: |
|
|
Is het niet goed geregeld allemaal, het lijkt me dat hier zeker rekening mee gehouden wordt. Misschien wordt het werk dan als vrijwilligerswerk gezien? |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: ma 06 jan 2014 22:56 Onderwerp: |
|
|
Als het aan mij lag zou de verplichting gelden voor 48 uur per week, zodat het dan ook daadwerkelijk loont om een baan te gaan zoeken in plaats van in de bijstand te blijven hangen en daarmee tijd ten overvloede hebben om nutteloze topics op fora te kunnen openen. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
bellenbellen
|
Geplaatst: di 07 jan 2014 3:03 Onderwerp: |
|
|
Je gedrag en toonzetting is buiten alle proporties vind ik dr. Dunno.
Vulgaire plaatjes van dr. Dunno:
http://fotoboek.fok.nl/dr.dunno
Daar met zijn testikels op het internet doet staan. Meteen ontslag geven als arts zijnde die toch wel een voorbeeldfunctie heeft vind ik. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 07 jan 2014 15:36 Onderwerp: |
|
|
De Wet Werk en Bijstand geeft een gemeente een mogelijkheid om van de uitkeringsgerechtigde een tegenprestatie naar vermogen te verlangen.
Dat hier wel grenzen aan zitten blijkt o.a. uit deze uitspraak van de rechtbank Zeeland-West-Brabant (daarin ging het om 32 uur werk): http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBZWB:2013:BZ5171 _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
bellenbellen
|
Geplaatst: do 09 jan 2014 1:56 Onderwerp: |
|
|
De gemeente laat hier mensen 36 uur in de week werken. Omdat diegene een snelle werker is heeft hij zelfs mensen vervangen. Het is verdringing van de arbeidsmarkt omdat de WSW'r er af zijn gehaald. Je mocht niet te traag werken en ze zitten je flink achter de broek aan. Begrijp me niet verkeerd ik vind werken goed! Niets doen is niet goed en ledigheid is des duivels oorkussen. Wie niet WIL werken krijgt ook geen brood zo spreekt de Bijbel. Maar wie niet KAN werken is een ander verhaal natuurlijk! Wanneer ik zonder werk zat zorgde ik er voor dat ik vrijwilligerswerk ging doen zodat ik altijd bezig bleef. |
|
|
|
 |
Eidhof
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 19
|
Geplaatst: do 09 jan 2014 11:56 Onderwerp: |
|
|
bellenbellen schreef: | De gemeente laat hier mensen 36 uur in de week werken. Omdat diegene een snelle werker is heeft hij zelfs mensen vervangen. Het is verdringing van de arbeidsmarkt omdat de WSW'r er af zijn gehaald. Je mocht niet te traag werken en ze zitten je flink achter de broek aan. Begrijp me niet verkeerd ik vind werken goed! Niets doen is niet goed en ledigheid is des duivels oorkussen. Wie niet WIL werken krijgt ook geen brood zo spreekt de Bijbel. Maar wie niet KAN werken is een ander verhaal natuurlijk! Wanneer ik zonder werk zat zorgde ik er voor dat ik vrijwilligerswerk ging doen zodat ik altijd bezig bleef. |
En dat is juist het probleem in Nederland. De minderheid (naar ik hoop) verpest het voor de meerderheid door te verzuimen daadwerkelijk vrijwilligerswerk te doen (oftewel iets terug doen voor de uitkering die je ontvangt). Je kunt er als overheid helaas niet vanuit gaan dat iedereen die een uitkering ontvangt hier iets voor terug doet. Ik laat gemakshalve de mensen die niet in staat zijn dit werk te doen buiten beschouwing. Volgens mij zijn hier genoeg vangnetten voor in Nederland (zit niet zo in het sociaal-zekerheidsrecht).
Ik vind het goed dat steeds meer gemeenten bijstandsgerechtigden laten werken mits zij geen mensen met echte banen verdringen. _________________ Eidhof
Legal Advisor |
|
|
|
 |
Eidhof
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 19
|
Geplaatst: do 09 jan 2014 11:58 Onderwerp: |
|
|
Daarnaast hebben gemeenten volgens mij het recht om een wederdienst te verlangen van een bijstandsgerechtigde. _________________ Eidhof
Legal Advisor |
|
|
|
 |
|