|
Auteur |
Bericht |
Robert_G
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 47
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 15:19 Onderwerp: Vordering opheffen onrechtmatige toestand - sector Kanton? |
|
|
Ik heb een geschil met mijn 'buurman' (een vennootschap), die een (hemelwater)afvoerinstallatie heeft aangelegd die uitmondt in mijn tuin en naar mijn idee onrechtmatig is. We zijn inmiddels op het punt aanbeland dat ik een dagvaarding zal moeten uitbrengen, omdat de (bestuurders van de) 'buurvennootschap' eenvoudigweg niet bewegen (noch inhoudelijk reageren, noch voldoen aan mijn verzoek tot opheffing van de onrechtmatige toestand).
De concept-dagvaarding is inmiddels in vergevorderde toestand, echter vraag ik mij af of ik hem bij de Kantonrechter of de sector civiel moet (laten) aanbrengen. Ik vorder van de rechter (kortweg) 'opheffing van de onrechtmatige toestand op straffe van verbeurte van een dwangsom'.
Ik neig naar bevoegdheid van de Kantonrechter (vgl. art. 93 Rv), omdat met het (aanleggen c.q. verwijderen van het) afvoersysteem evident minder dan 25.000 euro gemoeid is (het gaat om een paar PVC-buizen en geboorde gaten in een muur, geen 'high-end' installatie dus).
Aan de andere kant hoor ik 'om mij heen' dat bij een vordering op grond van OD in principe altijd de sector civiel bevoegd is (tenzij sprake is van een 'aardvordering').
Klopt mijn gedachtegang? Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
Robert_G
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 47
|
Geplaatst: vr 24 jan 2014 12:47 Onderwerp: |
|
|
Niemand die het kan bevestigen  |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 27 jan 2014 11:19 Onderwerp: |
|
|
Als je art. 93, aanhef onder a en/of b, hebt gevonden, heb je daarmee (dus) ook je antwoord gevonden.
Je vordert overigens niet van de rechter, maar van de buurman (tenzij de buurman toevallig ook de rechter is natuurlijk). |
|
|
|
 |
Robert_G
|
Geplaatst: ma 27 jan 2014 17:58 Onderwerp: |
|
|
lawyer schreef: | Als je art. 93, aanhef onder a en/of b, hebt gevonden, heb je daarmee (dus) ook je antwoord gevonden.
Je vordert overigens niet van de rechter, maar van de buurman (tenzij de buurman toevallig ook de rechter is natuurlijk). |
Dat vorderen 'van' de rechter was een typo inderdaad, excuus. Ik bedoelde natuurlijk te zeggen 'bij' (of iets in die trant).
Ik lees in jouw antwoord voor het overige een bevestiging van mijn eigen gedachte (ofwel: 'het valt onder 93 sub b Rv'), waarvoor dank. |
|
|
|
 |
|