Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 13:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

SGP, wel of geen vrouwen?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Meester Ruud

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AartJan schreef:
Dit ben ik absoluut niet met je eens!!! Als ik een bedrijf heb, en ik heb een vacature, waarop twee mensen reageren, met exact dezelfde opleiding, alleen de één is jood en de ander een Nederlander, en ik neem de Nederlander aan, omdat ik Joden niet mag, dan vind jij dat zomaar kunnen?
Lijkt me niet.

Dat moet je helemaal zelf weten, het is toch jouw bedrijf!

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kafka

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat is uiteindelijk toch eerlijk?
Als je de Jood neemt discrimineer je toch ook de Nederlander.
Ieder voordeel heb z'n nadeel zou Cruijf gezegd hebben.
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe heb je idd als bedijfsleider een grote keuzevrijheid. Je zult toch degene kiezen bij wie je het beste gevoel hebt, en ja, daar kunnen vooroordelen etc. een kleine of grote invloed op uitoefenen.
Maar ik vind het ver gaan, Mr Ruud, om te stellen dat bedrijven lukraak kunnen en mogen discrimineren. Sterker nog, dat de gediscrimineerde zich daar dan niks van aan moet trekken en zich te goed moet voelen voor het bedrijf!
Laten we het even doortrekken in een extreme situatie. De Apartheid bijvoorbeeld.
In principe klopt de laatste stelling, dat je als gediscrimineerde moet vinden dat het bedrijf jou niet verdient. De zwarten waren niet minder mens omdat de blanken dat zo vonden. Ze werden als minder mens behandeld. Maar je moet wel ERG sterk in je schoenen staat wil je daar doorheen kunnen prikken, zeker als je ermee bent opgegroeid. Als je vanaf je geboorte bent behandeld als een derderangs burger en dagelijks meemaakt dat dit voor jou en 'lot'genoten wel degelijk de praktijk is... knappe jongen die daar mee om kan gaan!
Maar belangrijker vind ik dat bescherming tegen discriminatie wel degelijk (wettelijk) geregeld moet worden. Als bedrijven zo vrij zijn om te discrimineren als jij zegt, en dat gebeurt op grote schaal, waar kan de gediscrimineerde bevolkingsgroep zich dan nog tot wenden? Sta je daar met je zelfrespect, wel mooi zonder werk!
Het is waar dat deze regels in de praktijk niet altijd werken, soms zelfs averechts werken. Maar zonder deze regels zouden we toch verder van huis zijn denk ik.
Deze beginselen/wetten geven een neerslag van onze 'beschaving', wij vinden dat alle mensen gelijk zijn. Ik zeg: houden zo.
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Ja dat is uiteindelijk toch eerlijk?
Als je de Jood neemt discrimineer je toch ook de Nederlander.
Ieder voordeel heb z'n nadeel zou Cruijf gezegd hebben.

Volgens mij discrimineer je de een pas als je de ander aanneemt OMDAT de een van deze of gene groep is.
Simpelweg een keuze maken is nog geen discriminatie.
Meester Ruud

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mtewes schreef:
Maar belangrijker vind ik dat bescherming tegen discriminatie wel degelijk (wettelijk) geregeld moet worden. Als bedrijven zo vrij zijn om te discrimineren als jij zegt, en dat gebeurt op grote schaal, waar kan de gediscrimineerde bevolkingsgroep zich dan nog tot wenden? Sta je daar met je zelfrespect, wel mooi zonder werk!

Lever mij maar bewijs dat het op grote schaal plaats vindt. Als bepaalde minderheden inderdaad niet aan werk komen zonder een dergelijke bepaling, dan is er inderdaad een probleem. Wel moet dan vastgesteld worden of het probleem bij discriminerende werkgevers ligt of bij ongeschiktheid van die minderheden. Voorbeeld: ik herinner mij dat een aantal jaren terug in de krant stond dat de IT sector zou discrimineren, omdat daar zo weinig Turken en Marokkanen zouden werken. Dat vind ik een redelijk voorbarige conclusie. Persoonlijk ken ik namelijk weining Turken en Marokkanen die goed zijn met computers.

Volgens mij is het dan ook niet het geval dat bepaalde groeperingen structureel op discriminerende gronden niet aan het werk komen. Misschien was dat vijftig jaar geleden zou en was een dergelijke anti-discriminatieregeling terecht, het is naar mijn mening op z'n minst twijfelachtig of dat nog steeds het geval is. Ik heb het idee dat bedrijven gekwalificeerde werknemers in de meeste gevallen gewoon omarmen, of ze nou blank zijn of zwart, een piemeltje hebben of niet.

Quote:
Het is waar dat deze regels in de praktijk niet altijd werken, soms zelfs averechts werken. Maar zonder deze regels zouden we toch verder van huis zijn denk ik.

Regels vallen of staan bij de handhaving. Als ze geen effect hebben, dan heb je er niks aan.

Quote:
Deze beginselen/wetten geven een neerslag van onze 'beschaving', wij vinden dat alle mensen gelijk zijn. Ik zeg: houden zo.

Wij beschaafde mensen vinden inderdaad dat alle mensen gelijk zijn. In onze beschaving leven echter ook onbeschaafde mensen en die hebben recht op hun eigen denkbeelden. Een of ander wetje dat zegt dat dat niet mag doet daar weinig tot niets aan af.

Bekijk de homepage
Kafka

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laten we even wel zijn wat is DE definitie van (echte) democratie ?

Democratie : Discriminatie van de minderheid

Dit ging natuurlijk niet op voor Zuid-Afrika, maar nu heerst er wel een democratie. En wie wordt er gediscrimineerd ? De blanke.
En dan bedoel ik niet discriminatie in de zin van achterstelling maar discriminatie als in de zin hun standpunten worden niet gehoord (of eigenlijk genegeerd)
Het ANC heeft waarschijnlijk 70% van de stemmen behaald, wat heeft de gemiddelde blanke* die iets anders wil dan nog in te brengen bij de verkiezingen???

* Bijna de gehele zwarte bevolking stemt op het ANC.
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Diana

Diana

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Laten we even wel zijn wat is DE definitie van (echte) democratie ?

Democratie : Discriminatie van de minderheid

Klinkt meer als dictatorschap Rolling Eyes Bij een democratie komt juist iedereen aan bod. Met minderheden wordt wel degelijk rekening gehouden.
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laten we even 2 dingen duidelijk onderscheiden.
Ik had het over een hypothetische extreme situatie, zoals de Apartheid in Z.A. Ik beweer idd niet dat daar hier sprake van is, maar met het oog op wat zou kunnen gebeuren + de waarden van onze beschaving vind ik dat de huidige discriminatiewetgeving moet blijven bestaan.
Daarnaast is er een verschil tussen mensen niet aannemen omdat ze ongeschikt zijn en mensen niet aannemen omdat je niet van hun ras/ etc houdt. We kunnen het erg lang hebben over de vervagende grenzen, hoe het gaat in de praktijk en in hoeverre Marrokanen niet in de IT zitten omdat ze het niet kunnen of dat ze het niet kunnen omdat ze er niet in zitten... etc. Maar dat was niet helemaal het puntje wat ik wilde maken.
Bewijs? Nee ik heb geen bewijs dat het HIER op grote schaal plaatsvindt. Ik vind het genoeg dat we deze kwestie kritisch in het oog houden en ons blijven afvragen of we op de goede weg zijn, of er zich nu op dit moment een schrijnende situatie voordoet of (nog) niet.
En waarom zou je het zo graag willen afschaffen? Wat is de toegevoegde waarde daarvan? Dat er nu op dit moment geen bewijs is van discriminatie op grote schaal, wil niet zeggen dat het er in de toekomst niet zal zijn of niet zal gebeuren...?
Diana

Diana

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er niet een tijdje terug een onderzoek geweest dat heeft uitgewezen dat vrouwen in dezelfde sector en met dezelfde functie nog steeds minder verdienen dan mannen in die sector en functie?
MSN messenger
Kafka

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Democratie: de meerderheid beslist
Oftewel de mninderheid beslist niet

Dat dit geen ideaal is is logisch, want Hitler bijvoorbeeld werd ook democratisch aan zijn macht geholpen.
Maar uiteindelijk is democratisch juist heel discriminatoir.
Want als we met een groep van 15 mensen in Rotterdam lopen en we gaan stemmen waar we wat gaan drinken cq. eten en 8 zeggen dat ze graag naar de McDonalds willen dan heb ik samen met 6 anderen niks meer in te brengen hè (er even vanuitgaande dat we niet van elkaar splitsen).
Bekijk de homepage
Meester Ruud

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mtewes schreef:
Laten we even 2 dingen duidelijk onderscheiden.
Ik had het over een hypothetische extreme situatie, zoals de Apartheid in Z.A. Ik beweer idd niet dat daar hier sprake van is, maar met het oog op wat zou kunnen gebeuren + de waarden van onze beschaving vind ik dat de huidige discriminatiewetgeving moet blijven bestaan.

Nu je toegeeft dat er geen sprake is van een dergelijke situatie, is dat dan geen reden om de regel af te schaffen? Als het de verkeerde kant opgaat kun je altijd nog die regel codificeren.

De toegevoegde waarde van de regel is dat een ondernemer zelf moet mogen uitmaken wie hij wel en niet aanneemt. Eigendomsrecht (op een onderneming) is absoluut en daar mag je alleen aan morrelen met een goede reden. Zoals ondertussen duidelijk moge zijn is het een dergelijke goede reden waar het aan ontbreekt.

Quote:
Dianaa
Klinkt meer als dictatorschap Bij een democratie komt juist iedereen aan bod. Met minderheden wordt wel degelijk rekening gehouden.

Bij een dictatorschap kan evengoed rekening gehouden worden met minderheden. Een dictator kan trouwens ook democratisch gekozen worden, afhankelijk van het staatsbestel. Volgens mij was Hitler ook gewoon democratisch aan de macht gekomen.

Bekijk de homepage
Meester Ruud

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dianaa schreef:
Is er niet een tijdje terug een onderzoek geweest dat heeft uitgewezen dat vrouwen in dezelfde sector en met dezelfde functie nog steeds minder verdienen dan mannen in die sector en functie?

Als je als vrouw te weinig verdient, dan ga je toch gewoon ergens anders werken. Als je het waard bent, dan zul je daar ook naar betaald krijgen. Vraag en aanbod.

Bekijk de homepage
Diana

Diana

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meester Ruud schreef:
Als je als vrouw te weinig verdient, dan ga je toch gewoon ergens anders werken. Als je het waard bent, dan zul je daar ook naar betaald krijgen. Vraag en aanbod.

Er zou al helemaal geen situatie mogen zijn dat vrouwen minder betaald krijgen dan mannen puur voor het vrouw zijn.

De tijd dat vrouwen ontslagen werden omdat ze trouwden is immers voorbij!

En in NL waar iedereen braaf zwijgt over hoeveel hij/zij verdient, is het niet echt makkelijk om te weten wat je mannelijke collega voor hetzelfde werk krijgt. Het zou gewoon standaard hetzelfde moeten zijn.
MSN messenger
Kafka

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat het zo zou moeten zijn is waar.
En er zouden ook geen berovingen, moorden, diefstallen en andere strafbaar gestelde delikten moeten worden gepleegd.
Ja dat zou moeten...

Maar ja we leven niet in de wereld van Loesje
Bekijk de homepage
Meester Ruud

BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2004 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dianaa schreef:
Meester Ruud schreef:

Er zou al helemaal geen situatie mogen zijn dat vrouwen minder betaald krijgen dan mannen puur voor het vrouw zijn.

De tijd dat vrouwen ontslagen werden omdat ze trouwden is immers voorbij!

En in NL waar iedereen braaf zwijgt over hoeveel hij/zij verdient, is het niet echt makkelijk om te weten wat je mannelijke collega voor hetzelfde werk krijgt. Het zou gewoon standaard hetzelfde moeten zijn.

Als je niet betaald krijgt wat je waard bent, dan ga je ergens anders werken. Als je het geld waard bent, dan zal er zeker een bedrijf zijn dat dat voor je wil betalen. Als ze elders ook vinden dat je niet meer waard bent, dan moet je niet zeuren.

Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds