|
Auteur |
Bericht |
sjefsk
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 02 dec 2013 15:41 Onderwerp: Grondslag sporenonderzoek NFI |
|
|
Voor mijn studie ben ik op zoek naar de grondslag voor het NFI om sporenonderzoek te mogen uitvoeren. En dan met name op het gebied van vingersporen en bandensporen .
Het enige dat ik heb gevonden is de grondslag voor DNA-onderzoek ex art. 151a lid 2 Sv.
Is er iemand die mij kan helpen met de grondslag voor onderzoek naar vingersporen en bandensporen? Zo ja, waar staat deze grondslag? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 02 dec 2013 23:11 Onderwerp: |
|
|
Het doen van sporenonderzoek is niets anders dan het verzamelen van bewijs. Voor zover daar een bevoegdheid voor nodig is, kun je die vinden in art. 3 Politiewet 2012 en art. 141 Sv. Het lijkt mij dat de politie deskundigen mag inschakelen om bepaalde vormen van sporenonderzoek te verrichten, maar ik sluit niet uit dat de NFI-mensen die bandensporen komen opnemen aangesteld zijn als opsporingsambtenaar.
Art. 151a Sv ziet op het afnemen van DNA. Daarvoor is uiteraard wel een wettelijke grondslag nodig. Maar als je DNA-sporen op de muur aantreft in de context van een strafbaar feit, dan mag je die sporen m.i. gewoon analyseren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|