|
Auteur |
Bericht |
legalrebel
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 27 apr 2014 8:26 Onderwerp: art 6:227BW |
|
|
Ik probeer jurisprudentie te vinden gerelateerd aan art 6:227 BW. Mag ik bij gebrek aan jurisprudentie in Nederland jurisprudentie gebruiken van Indian Contract Law? De casus is hier hetzelfde.
Voorbeeld:
Quote: | (1) A, an actress was engaged for a provincial tour. The agreement provided that if the
party went to London, A would be engaged at a ‘salary to be mutually arranged
between us’.
Held : That there was no contract as the terms were not definite and were
incapable of being made definite without further agreement of the parties. [Lofus
v. Roberts, (1902) 18 T.L.R. 532].
(2) F sold part of his land to a motor company subject to a condition that the company
should buy all their petrol from F ‘at a price to be agreed by the parties in writing
and from time to time.’ The agreement also provided that dispute, if any, was to
be submitted to arbitration. The price was never agreed and the company refused
to buy the petrol.
Held : That there was a binding contract. The agreement provided the method by
which the price could be ascertained. The terms of the agreement were definite
and the parties did not agree to settle the terms in future by their mutual consent
|
|
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 27 apr 2014 14:39 Onderwerp: |
|
|
Je zal dan sowieso eerst moeten kijken naar de redenering in Lofus v. Roberts. Echter, wat is precies je lemma? Waarschijnlijk is dat in Nederland niet onbekend. Volgens mij gaat het je om het idee van 'onbepaalbaarheid'. Kun je de concrete casus geven? |
|
|
|
 |
legalrebel
|
Geplaatst: zo 27 apr 2014 15:03 Onderwerp: |
|
|
De casus is een overeenkomst van lening met de bank. Het onbepaalde in de overeenkomst is de variabele rente. Er zijn hier al verschillende zaken over gevoerd met de geschillencommissie KIFID. De bank heeft aangegeven dat de variabele rente niet meer direct is gekoppeld aan de Euribor maar verband houdt met de bank haar “funding kosts”en haar kredietrisico”s waarvan de bank niet wil laten weten hoe deze gevormd zijn. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 27 apr 2014 18:32 Onderwerp: |
|
|
Er is geen clausule in het contract aanwezig waarin enigszins verdere vorm wordt gegeven aan de variabele rente of waarin enigszins wordt gehint op de wijze waarop deze wordt bepaald zeg je? Dat klinkt vrij onbepaalbaar: dan zou ook de cliënt kunnen roepen: het wordt 0%. |
|
|
|
 |
legalrebel
|
Geplaatst: zo 27 apr 2014 18:51 Onderwerp: |
|
|
Nee, alleen Fundings kosten" en kredietrisico. Dit zou nog enigszins een verklaring kunnen geven waarom de rente(altijd naar boven!) veranderd. De bank is echter niet bereid deze kosten toe te lichten omdat dit niet goed zou zijn voor hun concurrentie positie. |
|
|
|
 |
FlyingDutchman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 66
|
Geplaatst: ma 28 apr 2014 19:23 Onderwerp: |
|
|
Dit is lariekoek.
Net zoals marcel75 op het andere forum heeft uitgelegd kun je niet zomaar Indiaas recht van toepassing verklaren.
Je kunt alleen Indiaas recht gebruiken als op grond van Indiaas internationaal privaat recht Indiaas recht van toepassing is.
Heb je al eens in T&C voor 6:227 BW gekeken? Lijkt mij een goede start om binnen 1 minuut enige uitleg, verwijzingen etc. te hebben.
Succes. |
|
|
|
 |
legalrebel
|
Geplaatst: ma 28 apr 2014 22:47 Onderwerp: |
|
|
Ok. Bedankt voor je antwoord. Ik kan deze jurisprudentie niet in een rechtszaak gebruiken. Maken ze zonder de referentie naar Indian Contract law wel de inhoud van art 6: 227 duidelijk? |
|
|
|
 |
|