|
Auteur |
Bericht |
marco0499
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 nov 2013 19:56 Onderwerp: Probleem met dakgoot cq afwatering |
|
|
Hallo,
Wij wonen in een tussenwoning met aaneengesloten zinken dakgoot.
Afgelopen week is het pannendak vervangen en kwam de dakdekker er achter dat er iets niet klopte met de waterafvoer.
Elke +- 12 mtr is er een schot geplaatst in de dakgoot dat ervoor zorgt dat de dakgoot kan werken zonder dat er lekkages ontstaan (dat is mij verteld)
Nu is het zo dat ik op mijn gedeelte een regenpijp heb die ook uitkomt op mijn riolering.
Maar nu blijkt dat het schot net voor de pijp is geplaatst waardoor mijn goot niet afwatert in mijn eigen dakgoot.
Dat wil zeggen dat mijn hemelwater via de andere buren in een regenpijp moet komen.
alleen omdat die buren hun goot niet vaak genoeg zuiver maken blijft het water bij mij in de goot staan
Mijn vragen zijn dus:
1. Kan ik eisen dat de buren (huurwoning) het schot verplaatsen/verwijderen?
2. Mag ik de regenpijp weghalen om vervuiling in mijn riolering tegen te gaan?
3. Moeten de andere buren zorgen dat de goot regelmatig schoon wordt gemaakt zodat mijn water weg kan?
Ik weet namelijk niet hoe het precies werkt maar ik wil wel dat mijn water wordt afgevoerd.
Mvg Marco |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 nov 2013 21:21 Onderwerp: Re: Probleem met dakgoot cq afwatering |
|
|
marco0499 schreef: | Ik weet namelijk niet hoe het precies werkt maar ik wil wel dat mijn water wordt afgevoerd. | Waarom ga je dat niet al dan niet met een schetsje even bij een loodgieter vragen?? Ben wel benieuwd!!
Denk overigens zelf, dat de dakgoot met die schotten in kompartimenten is verdeeld, zodat elke afvoerpijp voldoende hemelwater te verwerken krijgt om het riool schoongespoeld te houden?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
marco0499
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 nov 2013 23:12 Onderwerp: |
|
|
Ik weet wel hoe een dakgoot hoort te werken, weet alleen niet in hoeverre ik iets kan "eisen/veranderen" zodat het water weer wegloopt. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: za 23 nov 2013 11:23 Onderwerp: |
|
|
In beginsel dien je voor je eigen waterafvoer te zorgen, zeker als dit gewoon ook mogelijk is door het verwijderen van dat afschot. Je kunt alleen iets van je buren eisen als je hiervoor een rechtsgrond hebt. Bijvoorbeeld een erfdienstbaarheid of iets dergelijks. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 06 dec 2013 16:24 Onderwerp: |
|
|
De dakgoot is een voorwerp van bouwtechnische aard, elke wijziging aan een dergelijk voorwerp dient te geschieden door de verhuurder.
Je kunt derhalve niets eisen van de buren echter bij de verhuurder kenbaar maken dat de buren niet voldoende onderhoud plegen waardoor u schade kan oplopen. |
|
|
|
 |
|