|
Auteur |
Bericht |
Macekje
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 dec 2013 0:26 Onderwerp: Erfrecht van vader waarmee geen contact is |
|
|
Hoi,
Ik wil graag wat advies wat mijn rechten en plichten zijn bij onderstaande situatie.
Ik ben 25 jaar en na de scheiding van mijn ouders op jonge leeftijd opgevoed door mijn moeder. Mijn vader heeft mij officieel erkend.
In mijn kinderjaren weinig contact gehad met mijn vader. Rond mijn pubertijd de keuze gemaakt geen contact meer te willen. Ik heb op min. 17e mijn achternaam laten veranderen in de naam van mijn moeder. Mijn vader kon hierop bezwaar maken maar heeft hierop nooit gereageerd.
Mijn vader heeft nooit alimentatie betaald en heeft het altijd zo voor elkaar gekregen dat hij dit ook niet hoefde te doen.
Omdat mijn vader op papier officieel mijn vader is vraag ik me af wat er gebeurd als hij overlijd. Ik ben zijn enigst kind.
Min vader heeft omdat moment een goed lopend bedrijfje.
Wat als mij vader overlijd? Misschien niet netjes maar ik heb zoiets van dan zal mij eindelijk toekomen want hij bij leven mij nooit heeft willen geven.
Zijn huidige partner zal er alles aan doen om te voorkomen dat ik ook maar een stuiver krijg. Wat moet/kan ik doen om te voorkomen dat alles onder mijn neus vandaan gekaapt word. En heb ik überhaupt recht op al zijn bezittingen rechterlijk gezien?
Wie kan mij hierover meer informeren?
Alvast bedankt voor de genomen moeite om het bericht te lezen
Groetjes,
Maud |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 dec 2013 9:51 Onderwerp: |
|
|
In dit topic worden m.i. je (meeste) vragen beantwoord. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 05 dec 2013 15:00 Onderwerp: |
|
|
Is je vader opnieuw gehuwd?
Zijn daar kinderen uit geboren?
Dat zijn belangrijke dingen.
Maar in het algemeen
In het nadeligste geval laat je vader per testament alles aan zijn nieuwe partner na en onterft jou.
In dat geval heb je alleen recht op de legitieme portie.
Dat is de helft van hetgeen je recht hebt als je zou erven zonder testament.
Echter dat laatste is dus weer afhankelijk van of je vader opnieuw getrouwd is etc. |
|
|
|
 |
Macekje
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 dec 2013 15:08 Onderwerp: |
|
|
Mijn vader is niet hertrouwt en ik ben zijn enigst kind. Kan mij vader het zo regelen dat ik niks krijg? Onterven? Of heb ik altijd recht op een deel. Maakt het uit dat ik mijn achternaam heb laten veranderen? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 05 dec 2013 15:19 Onderwerp: |
|
|
Zie hierboven, daar staat het antwoord al. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: do 05 dec 2013 15:21 Onderwerp: |
|
|
Je moet er wel zelf achteraan gaan als hij is overleden.
En als hij bijvoorbeeld alles wegschenkt voor zijn overlijden is er niets meer om te erven. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 dec 2013 15:55 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | En als hij bijvoorbeeld alles wegschenkt voor zijn overlijden is er niets meer om te erven. | Zo is het misschien niet helemaal
Volgens althans dit verhaal. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: do 05 dec 2013 16:56 Onderwerp: |
|
|
Uitzonderingen zijn er altijd, maar in het ergste geval, als pa niet wil dat kind iets erft, zorgt ie wel dat er niets te erven valt. |
|
|
|
 |
|