|
Auteur |
Bericht |
oxel88
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 4
|
Geplaatst: ma 02 dec 2013 11:12 Onderwerp: Huurachterstand bij illegale onderhuur |
|
|
hallo allemaal,
ik heb een tijd in Nijmegen een kamer ondergehuurd van een man die zelf in het buitenland woont (permanent) hij huurt de woning van Portaal. Ik ben hem nog twee maanden achterstallige huur schuldig. Nu ben ik inmiddels verhuisd en wens ik om persoonlijke redenen niet te betalen. Nu komt aan het licht dat hij de woning illegaal onderverhuurde zonder toestemming van Portaal (door een akkefietje met een nieuwe onderhuurder).
Doet het feit dat hij de woning illegaal onderverhuurde aan mij, mijn betalingsverplichting te niet gaan?
Ik vermoed dat als er iets was gebeurd, ik in grote problemen had kunnen komen met verzekering en gemeente. Ik heb nooit iets kunnen vermoeden aangezien ik me gewoon mocht inschrijven op het adres.
Eigenlijk is mijn vraag of hij betaling af kan dwingen via de rechter. |
|
|
|
 |
Eidhof
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 19
|
Geplaatst: ma 02 dec 2013 16:58 Onderwerp: Re: Huurachterstand bij illegale onderhuur |
|
|
oxel88 schreef: | hallo allemaal,
ik heb een tijd in Nijmegen een kamer ondergehuurd van een man die zelf in het buitenland woont (permanent) hij huurt de woning van Portaal. Ik ben hem nog twee maanden achterstallige huur schuldig. Nu ben ik inmiddels verhuisd en wens ik om persoonlijke redenen niet te betalen. Nu komt aan het licht dat hij de woning illegaal onderverhuurde zonder toestemming van Portaal (door een akkefietje met een nieuwe onderhuurder).
Doet het feit dat hij de woning illegaal onderverhuurde aan mij, mijn betalingsverplichting te niet gaan?
Ik vermoed dat als er iets was gebeurd, ik in grote problemen had kunnen komen met verzekering en gemeente. Ik heb nooit iets kunnen vermoeden aangezien ik me gewoon mocht inschrijven op het adres.
Eigenlijk is mijn vraag of hij betaling af kan dwingen via de rechter. |
Ik denk het niet. De overeenkomst tussen jou en jouw huisbaas was in beginsel al nietig. Hij heeft, volgens mij, geen poot om op te staan. _________________ Eidhof
Legal Advisor |
|
|
|
 |
oxel88
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 4
|
Geplaatst: ma 02 dec 2013 21:55 Onderwerp: |
|
|
ja dat was mijn gedachte ook. praten we dan over nietigheid op grond van 3:40 BW? |
|
|
|
 |
oxel88
|
Geplaatst: ma 02 dec 2013 21:56 Onderwerp: |
|
|
ja dat was mijn gedachte ook. praten we dan over nietigheid op grond van 3:40 BW? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 02 dec 2013 22:38 Onderwerp: Re: Huurachterstand bij illegale onderhuur |
|
|
oxel88 schreef: | Doet het feit dat hij de woning illegaal onderverhuurde aan mij, mijn betalingsverplichting te niet gaan? |
Nee. De onderhuurovereenkomst is gewoon geldig. De man pleegde wanprestatie jegens zijn verhuurder, dat is alles.
Quote: | Ik vermoed dat als er iets was gebeurd, ik in grote problemen had kunnen komen met verzekering en gemeente. Ik heb nooit iets kunnen vermoeden aangezien ik me gewoon mocht inschrijven op het adres. |
Nee hoor.
Quote: | Eigenlijk is mijn vraag of hij betaling af kan dwingen via de rechter. |
Als je verder geen argumenten hebt: ja, dat kan hij. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
oxel88
|
Geplaatst: ma 02 dec 2013 22:52 Onderwerp: |
|
|
Het feit dat hij wanpresteerde (ik ga voor het gemak met je mee) zorgt ervoor dat de kans bestaat dat hij alles wat hij al die jaren heeft verdiend met de illegale onderhuur als schadevergoeding moet betalen aan Portaal. Hierover is jurisprudentie http://www.portaal.nl/illegaleonderhuurafgestraft.aspx
Kan het niet én nietig zijn (strijd met de goede zeden) én wanprestatie? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 05 dec 2013 17:45 Onderwerp: |
|
|
Eidhof schreef: | Ik denk het niet. De overeenkomst tussen jou en jouw huisbaas was in beginsel al nietig. Hij heeft, volgens mij, geen poot om op te staan. |
Nee. Uit de casus blijken geen feiten die zouden leiden tot nietigheid van de (onder)huurovereenkomst.
oxel88 schreef: | Kan het niet én nietig zijn (strijd met de goede zeden) én wanprestatie? |
Nee. De wanprestatie van jouw huisbaas tast de geldigheid van jullie (onder)huurovereenkomst niet aan. Een beroep op nietigheid zal niet slagen: bij strijd met goede zeden moet je eerder denken aan een overeenkomst tot moord.
Vergelijk het met een andere situatie. A verkoopt zijn huis aan B. Voordat levering heeft plaatsgevonden, verkoopt en levert A zijn huis aan C. A pleegt nu wanprestatie ten opzichte van B, omdat hij het huis niet meer kan leveren. Maar die wanprestatie tast de geldigheid van de overeenkomst tussen A en C niet aan. C is nog steeds verplicht A te betalen. C kan geen beroep op doen op strijd met goede zeden, want de koopovereenkomst tussen A en C is niet onzedelijk.
Je huisbaas kan je dus tot betaling dwingen. |
|
|
|
 |
|