Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 15:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huis kopen van een curator
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Familiewie

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013 19:22    Onderwerp: Huis kopen van een curator Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

Graag zou ik wat advies willen omtrent volgende situatie

Zo'n 5 weken geleden heb ik een bod gedaan op een huis.
Het geval is dat dit een gedwongen verkoop betreft en dus de Curator het huis verkoopt.

Volgens de curator was het bod acceptabel maar hij kon geen handtekening zetten op de koopakte. Speciaal beheer van de bank moest toestemming geven, deze hebben een taxatie verricht op de woning en uiteindelijk het bod schappelijk bevonden en zijn akkoord gegaan. Dit alles heeft veel tijd gekost.

Hierna heeft de curator het verhaal voorgelegd aan de rechter-commissaris.
Deze beeft mondeling akkoord gegeven, dit heeft ook al wat dagen geduurd.

Nu dat alles rond lijkt te zijn komt de curator met een clausule op de proppen.

Hij wil in het contract een ontbindende voorwaarde dat als de 2de schuldeiser die ook beslag heeft gelegd op de woning niet opgeheven kan worden hij de koop nog een week voor levering kan ontbinden. En als ik niet akkoord ga dan gaat de hele koop niet door.

Het is echt al een lang verhaal en duurt maar voort. Moet ik me zorgen maken en kan de curator dit zomaar doen. Ik kom natuurlijk goed in de problemen om mijn eigen financiering rond te krijgen met deze voorwaarden en kosten die ik maak bij eventueel een koop die niet doorgaat kan ik niet verhalen

Iemand een advies voor mij?

Bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 05 dec 2013 19:42    Onderwerp: Re: Huis kopen van een curator Reageer met quote Naar onder Naar boven

Familiewie schreef:
Goedendag,

Graag zou ik wat advies willen omtrent volgende situatie

Zo'n 5 weken geleden heb ik een bod gedaan op een huis.
Het geval is dat dit een gedwongen verkoop betreft en dus de Curator het huis verkoopt.

Volgens de curator was het bod acceptabel maar hij kon geen handtekening zetten op de koopakte. Speciaal beheer van de bank moest toestemming geven, deze hebben een taxatie verricht op de woning en uiteindelijk het bod schappelijk bevonden en zijn akkoord gegaan. Dit alles heeft veel tijd gekost.

Hierna heeft de curator het verhaal voorgelegd aan de rechter-commissaris.
Deze beeft mondeling akkoord gegeven, dit heeft ook al wat dagen geduurd.

Nu dat alles rond lijkt te zijn komt de curator met een clausule op de proppen.

Hij wil in het contract een ontbindende voorwaarde dat als de 2de schuldeiser die ook beslag heeft gelegd op de woning niet opgeheven kan worden hij de koop nog een week voor levering kan ontbinden. En als ik niet akkoord ga dan gaat de hele koop niet door.

Het is echt al een lang verhaal en duurt maar voort. Moet ik me zorgen maken en kan de curator dit zomaar doen. Ik kom natuurlijk goed in de problemen om mijn eigen financiering rond te krijgen met deze voorwaarden en kosten die ik maak bij eventueel een koop die niet doorgaat kan ik niet verhalen

Iemand een advies voor mij?

Bedankt

Interessante vraag.

Normaal gesproken komt een overeenkomst tot stand door aanbod en aanvaarding; je zou zeggen dat die aanvaarding er is, met al die partijen die al ja hebben gezegd, maar nu zegt achteraf iemand die al ja heeft gezegd, dat hij toch nog nadere voorwaarden wil bedingen.

Verder speelt mee dat het hier om een onroerend goed gaat, waarbij de regels net even wat anders zijn m.b.t. de eigendomsoverdracht.

Quote:

Artikel 3:89 BW

1. De voor overdracht van onroerende zaken vereiste levering geschiedt door een daartoe bestemde, tussen partijen opgemaakte notariële akte, gevolgd door de inschrijving daarvan in de daartoe bestemde openbare registers. Zowel de verkrijger als de vervreemder kan de akte doen inschrijven.

2. De tot levering bestemde akte moet nauwkeurig de titel van overdracht vermelden; bijkomstige bedingen die niet de overdracht betreffen, kunnen in de akte worden weggelaten.

3. Treedt bij een akte van levering iemand als gevolmachtigde van een der partijen op, dan moet in de akte de volmacht nauwkeurig worden vermeld.

4. Het in dit artikel bepaalde vindt overeenkomstige toepassing op de levering, vereist voor de overdracht van andere registergoederen.

Er is geen notariële akte gepasseerd, dus de eigendom is nog niet overgedragen. Maar er is wel door allerlei relevante personen/instanties reeds een akkoord gegeven.

Mijns inziens zit je dan in de sfeer van pre-contractuele aansprakelijkheid, mocht de curator nu afhaken (wat hij overigens niet doet, hij geeft alleen blijk van het feit dat hij kennelijk niet zijn schuldeisers op een rij heeft en dus zijn zaken niet op orde). Overigens is het ook in jouw belang dat het huis beslagvrij wordt overgedragen.

Onroerend goed i.c.m. faillissementsrecht is niet mijn specialiteit en ik zou dit sowieso wel bespreken met en laten lopen via een jurist die in deze materie zit. Het is wellicht te overwegen de curator een ultimatum te stellen, te weten nakoming van de oorspronkelijke afspraken binnen x-aantal dagen of anders ontbinding en vordering van schadevergoeding van geleden en nog te lijden schade op basis van pre-contractuele aansprakelijkheid. Uiteindelijk heeft de curator ook een belang jou niet te laten kopen, zeker niet in deze economische tijden waarbij het verkopen van huizen alles behalve vlot gaat, laat staan voor de beoogde bedragen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds