Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
netz
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): ANLS Berichten: 1
|
Geplaatst: di 05 nov 2013 20:44 Onderwerp: Parkeervergunning: bepalingen van het tarief |
|
|
Hoi hoi,
Bij deze heb ik een vraag ten aanzien van de tariefbepaling door de gemeente waar ik woon, voor een parkeervergunning.
Ik woon in een appartementencomplex, met een drietal verdiepingen onder het complex voor de parkeergelegenheid. De -1 is de garage voor het pand zelf (indien gewenst kan door de koper van het appartement een bijhorende parkeerplaats kopen), de -2 en -3 is de garage van de gemeente.
Ik heb een parkeervergunning voor de -2 en -3, dat betekent dat ik op jaarbasis vergunningskosten betaal voor het gebruik van de parkeergelegenheid op de -2 en -3. De gemeente kent een drietal soort vergunningen:
- Straatvergunning;
- Garagevergunning;
- Garagevergunning inclusief toeslag.
Een normale garagevergunning is €171. Dat betekent dat als je aan de overkant van de garage woont (dus niet bóven de garage en daarmee formeel gezien geen bewoner bent van het complex), wordt in totaal €171 in rekening gebracht op jaarbasis voor het gebruik van de parkeergelegenheid.
Echter, als je wél bewoner bent en gebruik maakt van de -2 en -3, betaal je additioneel op de €171, €270 toeslag, waardoor het totaal €441 wordt.
Op de website staat het volgende:
Iedere bewoner van het complex (appartementen en eensgezinswoningen) kan maximaal één garagevergunning aanschaffen. Voor de jaarvergunning geldt wel een toeslag, omdat het als tweede auto wordt aangemerkt. Voor de eerste auto is immers een parkeerplaats op eigen terrein geregeld bij de bouw. Met de huidige parkeertarieven zal een garagevergunning in de parkeergarage € 171+ €270 = € 441,- gaan kosten.
Mijn vraag is concreet in hoeverre de toeslag €270 reeël is? Dit lijkt mij namelijk buitenproportioneel aangezien het zelfs meer is dan alleen het hoofdproduct (althans voor iemand die niet in het complex woont). Ik zou het antwoord graag ergens willen opzoeken in de wet - ik kan mij namelijk niet voorstellen dat omdat ik als bewoner van het complex, de gemeente €270 toeslag in rekening moet brengen omdat het anders geen kostendekkende activiteit zou zijn voor de gemeente. Allicht dat er enige marge moet zijn voor de gemeente, maar dit lijkt mij onevenredig.
Als iemand mij kan helpen (desnoods waar ik kan zoeken in de wet..) - Heel erg graag!
Alvast bedankt !
Groetjes, |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 07 nov 2013 16:31 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij geen civielrecht, maar bestuursrecht.
Verder lijkt me dat dit een uitvloeisel is van het gemeentelijke beleid om tweede auto's zwaarder te belasten/te ontmoedigen.
Een eerste parkeerplaats is immers beschikbaar op -1? |
|
|
|
 |
EdwinW1972
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 08 nov 2013 17:56 Onderwerp: |
|
|
ro-er schreef: | Het lijkt mij geen civielrecht, maar bestuursrecht.
Verder lijkt me dat dit een uitvloeisel is van het gemeentelijke beleid om tweede auto's zwaarder te belasten/te ontmoedigen.
Een eerste parkeerplaats is immers beschikbaar op -1? |
Interessant vraagstuk. Andere insteek:
Tot in hoeverre is dit proportioneel t.o.v. een bewoner wonende tegenover dit complex? Stel ik woon er tegenover, heb een parkeervergunning voor op straat en ik huur een parkeerplaats in dat complex. Volgens deze regels ben ik als buitenstaander 171 euro kwijt voor die tweede vergunning.
Althans, ik ga er voor dit moment vanuit dat er geen aanvullende aparte regelgeving vermeld staat zoals beschreven.
@netz
Klein vraagje: Is verdieping -2 en -3 eigendom van de gemeente of gehuurd door de gemeente? |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|