Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 09 jul 2025 7:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Parkeervergunning: bepalingen van het tarief
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
netz

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): ANLS

BerichtGeplaatst: di 05 nov 2013 20:44    Onderwerp: Parkeervergunning: bepalingen van het tarief Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi hoi,

Bij deze heb ik een vraag ten aanzien van de tariefbepaling door de gemeente waar ik woon, voor een parkeervergunning.

Ik woon in een appartementencomplex, met een drietal verdiepingen onder het complex voor de parkeergelegenheid. De -1 is de garage voor het pand zelf (indien gewenst kan door de koper van het appartement een bijhorende parkeerplaats kopen), de -2 en -3 is de garage van de gemeente.

Ik heb een parkeervergunning voor de -2 en -3, dat betekent dat ik op jaarbasis vergunningskosten betaal voor het gebruik van de parkeergelegenheid op de -2 en -3. De gemeente kent een drietal soort vergunningen:
- Straatvergunning;
- Garagevergunning;
- Garagevergunning inclusief toeslag.

Een normale garagevergunning is €171. Dat betekent dat als je aan de overkant van de garage woont (dus niet bóven de garage en daarmee formeel gezien geen bewoner bent van het complex), wordt in totaal €171 in rekening gebracht op jaarbasis voor het gebruik van de parkeergelegenheid.

Echter, als je wél bewoner bent en gebruik maakt van de -2 en -3, betaal je additioneel op de €171, €270 toeslag, waardoor het totaal €441 wordt.

Op de website staat het volgende:

Iedere bewoner van het complex (appartementen en eensgezinswoningen) kan maximaal één garagevergunning aanschaffen. Voor de jaarvergunning geldt wel een toeslag, omdat het als tweede auto wordt aangemerkt. Voor de eerste auto is immers een parkeerplaats op eigen terrein geregeld bij de bouw. Met de huidige parkeertarieven zal een garagevergunning in de parkeergarage € 171+ €270 = € 441,- gaan kosten.

Mijn vraag is concreet in hoeverre de toeslag €270 reeël is? Dit lijkt mij namelijk buitenproportioneel aangezien het zelfs meer is dan alleen het hoofdproduct (althans voor iemand die niet in het complex woont). Ik zou het antwoord graag ergens willen opzoeken in de wet - ik kan mij namelijk niet voorstellen dat omdat ik als bewoner van het complex, de gemeente €270 toeslag in rekening moet brengen omdat het anders geen kostendekkende activiteit zou zijn voor de gemeente. Allicht dat er enige marge moet zijn voor de gemeente, maar dit lijkt mij onevenredig.

Als iemand mij kan helpen (desnoods waar ik kan zoeken in de wet..) - Heel erg graag!

Alvast bedankt !

Groetjes,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 07 nov 2013 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij geen civielrecht, maar bestuursrecht.

Verder lijkt me dat dit een uitvloeisel is van het gemeentelijke beleid om tweede auto's zwaarder te belasten/te ontmoedigen.
Een eerste parkeerplaats is immers beschikbaar op -1?
EdwinW1972

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 08 nov 2013 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:
Het lijkt mij geen civielrecht, maar bestuursrecht.

Verder lijkt me dat dit een uitvloeisel is van het gemeentelijke beleid om tweede auto's zwaarder te belasten/te ontmoedigen.
Een eerste parkeerplaats is immers beschikbaar op -1?

Interessant vraagstuk. Andere insteek:
Tot in hoeverre is dit proportioneel t.o.v. een bewoner wonende tegenover dit complex? Stel ik woon er tegenover, heb een parkeervergunning voor op straat en ik huur een parkeerplaats in dat complex. Volgens deze regels ben ik als buitenstaander 171 euro kwijt voor die tweede vergunning.
Althans, ik ga er voor dit moment vanuit dat er geen aanvullende aparte regelgeving vermeld staat zoals beschreven.

@netz
Klein vraagje: Is verdieping -2 en -3 eigendom van de gemeente of gehuurd door de gemeente?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds