Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 17:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Welke rechten heb ik nog?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jeroen470

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: za 26 okt 2013 16:09    Onderwerp: Welke rechten heb ik nog? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden!

Op 01-02-2008 ben ik in dienst getreden bij een lokale discotheek als DJ. Ik heb daar 4.5 jaar met veel plezier gewerkt totdat ik ineens niets meer van ze gehoord heb.. Dit is iets wat mij natuurlijk nog steeds niet helemaal lekker zit na een lange en plezierige samenwerking.

Mijn ''ontslag''
Op 01-07-2012 kreeg ik zoals gebruikelijk het rooster toegezonden waar ik jammer genoeg niet op stond. Ik heb meerdere malen per mail gevraagd waarom ik die maand niet mocht werken. Hier heb ik nooit enige reactie op gekregen. De maanden daarop kreeg ik weer roosters waar ik niet op stond. Weer kreeg ik geen reactie. Vanaf september kreeg ik helemaal geen roosters meer.

In 2013 kreeg ik per post een jaaropgaaf over 2012. Daar stond o.a. op: datum in dienst: 01-02-2008, datum uit dienst 30-09-2012. Dit is de enige vorm van ''ontslag'' dat ik heb gekregen.

Arbeidsovereenkomst
Ieder jaar heb ik een ''arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieverplichting'' getekend. Ik werkte altijd 5, 10, 15 of 20 uur per maand. Ik heb alleen nog het contract van 2010 waarin niet expliciet staat vermeld dat de Horeca CAO van toepassing is. Wel staat bij het kopje proeftijd dat volgens deze CAO 0 maanden proeftijd van toepassing is.

Mijn vragen aan jullie
- Ben ik juridisch gezien nog werknemer aangezien ik nooit ontslagen ben via de gebruikelijke weg?
- Ik heb aansluitend 36 maanden een 0 uren contract gehad. Heb ik nu een contract voor onbepaalde tijd?
- Kan ik bepaalde stappen ondernemen? Zo ja, ga ik daar (financieel) wijzer van worden?
- Maakt het juridisch gezien uit dat ik nu pas ''actie'' ga ondernemen?

Met belangstelling wacht ik jullie berichten af Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen

Leeftijd: 29

BerichtGeplaatst: za 26 okt 2013 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit je gegevens concludeer ik dat de arbeidsovereenkomst steeds een 0-urencontract was voor bepaalde tijd: 1 jaar.
Tevens concludeer ik dat je er 2008-2009, 2009-2010, 2010-2011, 2011-2012 hebt gewerkt. Dan zou ik zeggen ongeveer 4 jaar, hoe komt het dat jij zegt 4,5 jaar?

Er is echter sprake van 4 opeenvolgende contracten van bepaalde tijd.
Interessant is misschien artikel 7:668a.

Quote:

Artikel 668a
1. Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:
a. arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;
b. meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd. 2. Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkanders opvolger te zijn.
3. Lid 1, onderdeel a, is niet van toepassing op een arbeidsovereenkomst aangegaan voor niet meer dan 3 maanden die onmiddellijk volgt op een tussen dezelfde partijen aangegane arbeidsovereenkomst voor 36 maanden of langer.
4. De termijn van opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de eerste arbeidsovereenkomst als bedoeld onder a of b van lid 1.
5. Van de leden 1 tot en met 4 kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

Ik denk dat je toepassing kunt geven aan lid 1 sub b: er was eigenlijk sprake van een overeenkomst van onbepaalde tijd, zeker toen je de 4e aanging. Voor de beëindiging van een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst is voorafgaande opzegging noodzakelijk (art. 7:667 BW).

Voor veel vorderingen bestaat een verlooptermijn van 6 maanden.

In ieder geval concludeer ik dat een ontslagvergunning noodzakelijk is, zo lijkt mij. Als er is opgezegd zonder de vereiste ontslagvergunning, kan de werknemer binnen zes maanden de vernietigbaarheid inroepen. Als er een opzegverbod geldt, kan de werknemer binnen twee maanden na de opzegging de vernietigbaarheid inroepen.
Het is verstandig om dit schriftelijk (via een aangetekende brief) aan de werkgever mee te delen. In de brief moet de reden staan (ontbreken ontslagvergunning of opzegverbod) en dat de werknemer uitdrukkelijk een beroep doet op de vernietigbaarheid van de opzegging. Het gevolg is dat het dienstverband voortduurt. De werknemer moet beschikbaar zijn voor zijn arbeid. Daar staat tegenover dat hij aanspraak maakt op loon. In het uiterste geval kan het aan de rechter worden voorgelegd. (bron: https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/ontslag/ontslagprocedureviacwi/opzeggendienstverband#ID709).

In beginsel zou je nu dus te laat zijn als daadwerkelijk sprake is van een opzegging die al eind 2012 plaatsvond. Echter, omdat er sprake was van een flexibel werk, zou dat leeg zijn van roosters mijns inziens niet per se betekenen dat je ontslagen was.
Pas op 2013 kreeg je daarover een soort zekerheid (alhoewel onduidelijk is of je op de juiste manier bent ontslagen). Is deze zekerheid minder dan 6 maanden geleden: meteen een aangetekende brief en/of fax sturen naar de werkgever dat je een beroep doet op vernietigbaarheid van de opzegging wegens het ontbreken van een ontslagvergunning en reden.

Over de kwestie of het geldig is opgezegd (afgezien van de ontslagvergunning) wil ik me niet uitlaten zonder het kader te hebben bestudeerd.
Bekijk de homepage
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 28 okt 2013 11:14    Onderwerp: Re: Welke rechten heb ik nog? Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeroen470 schreef:
Beste forumleden!

Op 01-02-2008 ben ik in dienst getreden bij een lokale discotheek als DJ. Ik heb daar 4.5 jaar met veel plezier gewerkt totdat ik ineens niets meer van ze gehoord heb.. Dit is iets wat mij natuurlijk nog steeds niet helemaal lekker zit na een lange en plezierige samenwerking.

Mijn ''ontslag''
Op 01-07-2012 kreeg ik zoals gebruikelijk het rooster toegezonden waar ik jammer genoeg niet op stond. Ik heb meerdere malen per mail gevraagd waarom ik die maand niet mocht werken. Hier heb ik nooit enige reactie op gekregen. De maanden daarop kreeg ik weer roosters waar ik niet op stond. Weer kreeg ik geen reactie. Vanaf september kreeg ik helemaal geen roosters meer.

In 2013 kreeg ik per post een jaaropgaaf over 2012. Daar stond o.a. op: datum in dienst: 01-02-2008, datum uit dienst 30-09-2012. Dit is de enige vorm van ''ontslag'' dat ik heb gekregen.

Arbeidsovereenkomst
Ieder jaar heb ik een ''arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieverplichting'' getekend. Ik werkte altijd 5, 10, 15 of 20 uur per maand. Ik heb alleen nog het contract van 2010 waarin niet expliciet staat vermeld dat de Horeca CAO van toepassing is. Wel staat bij het kopje proeftijd dat volgens deze CAO 0 maanden proeftijd van toepassing is.

Mijn vragen aan jullie
- Ben ik juridisch gezien nog werknemer aangezien ik nooit ontslagen ben via de gebruikelijke weg?
- Ik heb aansluitend 36 maanden een 0 uren contract gehad. Heb ik nu een contract voor onbepaalde tijd?
- Kan ik bepaalde stappen ondernemen? Zo ja, ga ik daar (financieel) wijzer van worden?
- Maakt het juridisch gezien uit dat ik nu pas ''actie'' ga ondernemen?

Met belangstelling wacht ik jullie berichten af :)

Het is een lullige gang van zaken, waarmee je zeker juridische stappen had kunnen ondernemen. Alleen wel een jaar geleden, en niet nu meer!

Jouw werkgever zal in een juridische procedure aanvoeren dat ze wel opgezegd hebben, en dan mag jij uitleggen waarom jij vindt dat dat niet zo is, EN waarom je bij anderhalf jaar hebt gewacht tussen laatste werkdag en de juridische procedure. Ik geef je geen schijn van kans.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 28 okt 2013 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:

Tevens concludeer ik dat je er 2008-2009, 2009-2010, 2010-2011, 2011-2012 hebt gewerkt. Dan zou ik zeggen ongeveer 4 jaar, hoe komt het dat jij zegt 4,5 jaar?

Hij zegt ongeveer 4,5 jaar, van begin 2008 tot helft 2012.

svdongen schreef:

In beginsel zou je nu dus te laat zijn als daadwerkelijk sprake is van een opzegging die al eind 2012 plaatsvond. Echter, omdat er sprake was van een flexibel werk, zou dat leeg zijn van roosters mijns inziens niet per se betekenen dat je ontslagen was.
Pas op 2013 kreeg je daarover een soort zekerheid (alhoewel onduidelijk is of je op de juiste manier bent ontslagen). Is deze zekerheid minder dan 6 maanden geleden: meteen een aangetekende brief en/of fax sturen naar de werkgever dat je een beroep doet op vernietigbaarheid van de opzegging wegens het ontbreken van een ontslagvergunning en reden.

De jaaropgave krijg je aan het begin van het jaar, we zitten inmiddels al bijna in november.

Dus als TS al gewacht heeft totdat dit moment om wat voor reden dan ook, is het nog een lastige zaak om bij de rechter uit te leggen waarom je nu pas een procedure start.
jeroen470

BerichtGeplaatst: wo 30 okt 2013 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie antwoorden!

Afgelopen maandag sprak ik een advocaat op de sportschool die precies hetzelfde zei. Als ik direct actie had ondernomen had ik een sterke zaak gehad. Nu helaas niet meer.

Ik kwam er afgelopen week pas achter dat ik feitelijk een contract voor onbepaalde tijd had. Anders had ik uiteraard eerder actie ondernomen.

Voor nu laat ik het rusten en nogmaals bedankt!
svdongen

Leeftijd: 29

BerichtGeplaatst: wo 30 okt 2013 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is TS eigenlijk wel ontslagen? De ontbinding van een arbeidsovereenkomst is een rechtshandeling en daarvoor is een wilsuiting noodzakelijk.
Die wil is eigenlijk nooit echt aan TS geuit?
Bekijk de homepage
jeroen470

BerichtGeplaatst: vr 01 nov 2013 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Is TS eigenlijk wel ontslagen? De ontbinding van een arbeidsovereenkomst is een rechtshandeling en daarvoor is een wilsuiting noodzakelijk.

Dat klopt helemaal. Ik heb zelfs per mail meerdere keren geprobeerd te achterhalen waarom ik niet meer mocht werken.
De wil is alleen geuit middels de jaaropgaaf waarop de datum van de uitdiensttreding staat.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 04 nov 2013 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:

Nee, dat klopt.... op basis van deze gegevens althans. Maar daarom schreef ik al dat de werkgever in een procedure natuurlijk zal aanvoeren wel degelijk opgezegd te hebben.

Stel je voor dat je zelf rechter bent in deze zaak, dan zul je de eisende partij kritisch benaderen v.w.b. de gang van zaken, en waarom hij dan zo lang heeft gewacht om de zaak aanhangig te maken nadat hij zijn laatste werkdag had gehad.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds