ednl
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 15 sep 2005 15:38 Onderwerp: Eigenaar grond weigert pacht over te dragen |
|
|
Een kennis van me pacht sinds 1995 een stuk grond van 400m2 op een bungalowpark. Het huisje dat er stond heeft ze toen van de vorige eigenaar overgenomen voor een x-bedrag en het pachtcontract is op haar naam gezet.
Ze is de laatste jaren steeds zieker geworden en is genoodzaakt het huisje te verkopen en ze wil van de pacht af. Nu speelt echter de situatie dat de eigenaar overleden is een paar jaar terug en dat de erfgenaam (de nieuwe eigenaar van de grond) niet wil dat iemand anders het pachtcontract overneemt.
De huidige eigenaar van de grond wil per se de grond verkopen, maar de prijs is dermate hoog dat er niet snel een koper zal komen, zeker omdat de grond van permanente bewoning bestemming over zal gaan naar recreatiewoningbestemming.
De pachter/gebruiker probeert nu al 3 jaar het huisje te verkopen, maar dit lukt dus niet omdat elke koper steeds geconfronteerd wordt met de eis om de grond te kopen voor het veel te hoge bedrag. Het pachtcontract is niet over te nemen.
De pacht kan ze opzeggen, maar in dat geval verplicht de grondeigenaar de pachter om het huisje te verwijderen, wat dus neerkomt op slopen en een grote kapitaalvernietiging inhoudt.
In het contract vind ik de volgende zin:
"Als de caravan verkocht wordt gaat dit in overleg met de campinghouder, die moet toestemming geven voor een nieuw contract."
Mijn vraag:
Is de campinghouder/eigenaar van de grond gerechtigd om standvastig te blijven weigeren om het pachtcontract over te doen aan iemand anders?
In de huidige situatie dwingt de eigenaar de pachter om te blijven pachten of om het huisje te slopen, wat mijns inziens niet juist is.
Nog een vraag:
De nieuwe grondeigenaar (de erfgenaam/campinghouder) heeft feitelijk nieuwe condities toegevoegd aan het contract (per se verkopen, niet overdragen). Is dat rechtsgeldig en kan dat niet als contractbreuk aangemerkt worden in bepaalde zin?
Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp. Ben erg benieuwd.
Mvgr,
Ed |
|