Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
_Wouter
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 okt 2013 22:27 Onderwerp: Vriendin op bezoek op kamer |
|
|
Hallo,
Ik ben een Belgische student die in Nederland (Delft) studeert. Ik zit hier dus ook op kamers.
Ik heb ook een vriendin (mijn 2 andere huisgenoten ook) en die blijft af en toe eens slapen bij mij. Meestal in het weekend, maar soms ook gedurende de week als dat past in onze agenda.
In juli zond mijn huurbaas een e-mail dat we het contract geschonden hadden. Regel 2 is namelijk: "Deze kamer wordt niet door anderen dan huurder bewoond". In die mail stond ook "mijn huurinkomsten zijn dusdanig laag dat ik het volgende voorstel: 1) Er komt een vierde persoon in het huis waardoor de gemeenschappelijke ruimte verdwijnt en jullie vriendinnen ook niet meer binnen mogen, 2) jullie betalen elk €50 meer per maand zodat jullie vriendinnen terug kunnen blijven slapen".
Wij zijn hier onmiddellijk tegen in gegaan. Ons huis bestaat uit 3 kamers, een (kleine) keuken, een badkamer,een wc en de gemeenschappelijke ruimte. Uit vrije wil deze opgeven zien wij zeker niet zitten, aangezien onze vriendinnen dan alsnog niet zouden mogen blijven slapen. Die €50 extra per persoon is een verdoken huurstijging en hier zijn we dus ook tegen.
Ondertussen zijn er al heel wat e-mails verstuurd, maar de huisbaas blijft maar hameren op het feit dat we het contract geschonden hebben.
Bestaat er een juridische definitie van het begrip 'bewoner'/'bewonen'?
Wat kunnen wij het beste doen?
Met vriendelijke groeten,
Wouter |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 okt 2013 23:08 Onderwerp: |
|
|
Een bezoek(st)er is natuurlijk geen bewoner.
Althans ikzelf (toevallig ook 'Delftenaar') zou het gewoon vóór laten komen; voor zover je vriendin en jij meerderjarig zijn en jullie (natuurlijk de afgesproken huur op tijd betalen en niet b.v. zijn eigendommen beschadigen,) heeft huisbaas zich m.i. gewoon niet in te laten met wat jullie al dan niet samen doen. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 12 okt 2013 15:38 Onderwerp: Re: Vriendin op bezoek op kamer |
|
|
_Wouter schreef: | Hallo,
Ik ben een Belgische student die in Nederland (Delft) studeert. Ik zit hier dus ook op kamers.
Ik heb ook een vriendin (mijn 2 andere huisgenoten ook) en die blijft af en toe eens slapen bij mij. Meestal in het weekend, maar soms ook gedurende de week als dat past in onze agenda.
In juli zond mijn huurbaas een e-mail dat we het contract geschonden hadden. Regel 2 is namelijk: "Deze kamer wordt niet door anderen dan huurder bewoond". In die mail stond ook "mijn huurinkomsten zijn dusdanig laag dat ik het volgende voorstel: 1) Er komt een vierde persoon in het huis waardoor de gemeenschappelijke ruimte verdwijnt en jullie vriendinnen ook niet meer binnen mogen, 2) jullie betalen elk €50 meer per maand zodat jullie vriendinnen terug kunnen blijven slapen".
Wij zijn hier onmiddellijk tegen in gegaan. Ons huis bestaat uit 3 kamers, een (kleine) keuken, een badkamer,een wc en de gemeenschappelijke ruimte. Uit vrije wil deze opgeven zien wij zeker niet zitten, aangezien onze vriendinnen dan alsnog niet zouden mogen blijven slapen. Die €50 extra per persoon is een verdoken huurstijging en hier zijn we dus ook tegen.
Ondertussen zijn er al heel wat e-mails verstuurd, maar de huisbaas blijft maar hameren op het feit dat we het contract geschonden hebben.
Bestaat er een juridische definitie van het begrip 'bewoner'/'bewonen'?
Wat kunnen wij het beste doen?
Met vriendelijke groeten,
Wouter |
Helemaal niets.
Een bezoeker is geen bewoner, je bent gerechtigd tot het uitwinnen van je huurgenot (pun intended) en daar hoort ook het ontvangen van gasten bij. Daar heeft je huisbaas niets over te zeggen.
Verder hoort de gemeenschappelijke ruimte bij het huurgenot en is dit bovendien de enige manier waarop de persoonlijke ruimte nog te gebruiken is als een woonruimte en niet als een soort hotelkamer. Vanzelfsprekend hoef je deze ook niet op te geven.
Als huurder heb je in Nederland aanzienlijke bescherming tegenover de grillen van een huurbaas. Deze zijn, naast nader uitgelegd in jurisprudentie, gecodificeerd in titel 4 van burgerlijk wetboek 7 (artikel 201 en verder), welke je hier vindt:
http://www.st-ab.nl/wetten/0059_Boek_7_Burgerlijk_Wetboek_BW.htm
Huurprijs voor woningen onder een bepaalde drempelwaarde hebben gereguleerde huurprijzen en kunnen bovendien per jaar niet meer dan maximaal een bepaald percentage stijgen. Dit wordt jaarlijks bekend gemaakt en kan alleen per 1 juli, mits minimaal twee maanden van tevoren bekend gemaakt door de verhuurder in een voorstel (hetgeen impliceert dat dit dus niet een eenzijdige mededeling kan zijn).
Als je een probleem hebt met je huurbaas kun je ook de huurcommissie bellen, dat is een instantie die onpartijidig hulp biedt en ook in sommige gevallen dwingend maatregelen kan opleggen aan de verhuurder (bv huurverlaging bij een te hoge huur binnen een half jaar na betrekking van de woonruimte, of huurverlaging bij onderhoudsgebreken).
Voor het overige rustig afwachten en als je huurbaas denkt dat hij sterk in zijn schoenen staat gewoon de zaak voor laten komen bij de rechter. Als studenten zonder veel inkomen hebben jullie overigens ook recht op bijstand door een advocaat met een zogenaamde toevoeging (= betaald door de Nederlandse staat). Zoals de feiten nu gepresenteerd worden maakt hij geen kans van slagen. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 12 okt 2013 15:40 Onderwerp: |
|
|
Overigens, voor zover je je dit nog afvroeg, je mag je huisbaas ook de toegang tot de woning ontzeggen, behoudens in die gevallen waarin er onderhoud etc. moet worden gepleegd (van tevoren schriftelijk laten aankondigen dus) en wanneer toegang nodig is om nieuwe huurders te laten kijken. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|