Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
petunia
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 28 sep 2013 23:43 Onderwerp: Leegstandswet - wanneer mag verhuuder opzeggen? |
|
|
Besten,
Ik zit met een probleem, het lijkt erop hoe je iets moet lezen.
Ik heb een Leegstandswethuurcontract.
De eigenaar kan het huis verkopen en wil de huur opzeggen.
De vraag is, wanneer dat kan.
Het contract luidt als volgt:
4.1 Deze huurovereenkomst is aangegaan voor de bepaalde tijd van negen maanden (2), ingaan 1 maart 2013. Na verloop van deze termijn loopt de huurovereenkomst door voor onbepaalde tijd met dien verstande dat de huurovereenkomst in ieder geval eindigt op het tijdstip waartegen overeenkomstig artikel 4.3 wordt opgezegd of waarop de vergunning, al dan niet na verlenging, haar geldigheid verliest.
4.2 De huurovereenkomst voor bepaalde tijd van negen maande kan door elk van de partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd.(5)
4.3 De voor onbepaalde tijd verlengde huurovereenkomst kan door elk van de partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag.
4.4 Opzegging dienst te geschieden bij aangetekend schrijven of bij deurwaardersexploot.
4.5 Bij opzegging door de huurder is de opzegtermijn tenminste een kalendermaand en bij opzegging door verhuurder is de opzegtermijn tenminste drie kalendermaanden.
Noten (niet terzake doende noten weggelaten):
2: partijen kunnen ook een andere termijn afspreken. Op grond van artikel 15 leegstandwet moet de huurovereenkomst worden aangegaan voor tenminste zes maanden.
5: Tussentijdse opzegging is niet mogelijk. Artikel 15 leegstandwet bepaalt dat enkele artikelen van boek 7 van het BW niet van toepassing zijn. Artikel 7:271 BW wordt echter wel van toepassing verklaard op de leegstandwet. Artikel 7.271 lid 1 BW bepaalt dat een huurovereenkomst voor bepaalde tijd kan worden opgezegd door elk van de partijen tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd.
Vragen:
- Verhuurder zegt op per 1 oktober 2013, na drie maanden opzegtermijn eruit voor 31 dec 2013.
- Ik lees dit anders:
In artikel 4 lid 1 lees ik dat het gaat om een overeenkomst voor bepaalde tijd van 9 maanden. Deze kan daarna onder voorwaarden nog doorlopen. In artikel 4 lid 2 staat dat de overeenkomst door beide partijen kan worden opgezegd. Echter niet binnen de termijn van 9 maanden. Dat kan pas per de dag die is overeengekomen voor de betaling van de huur, maar dus ná de periode van 9 maanden. Daarna staat in 4.5 dat de opzegtermijn 3 maanden is. Dus 1 maart + 9 maanden = 1 dec 2013 + 3 maanden opzegtermijn = 1 april eruit.
Hoe zit het nou?
Verder stuurt de verhuurder mij een aangetekende brief die 30 sept gaat aankomen. Wat als ik niet thuis ben en ik accepteer deze pas op 2 oktober? Heeft de verhuurder dan nog recht op opzeggen voor 30 sept? of dan 31 oktober? Geldt de verstuurde of ontvangende datum?
Veel dank voor eventuele reacties! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 30 sep 2013 3:24 Onderwerp: Re: Leegstandswet - wanneer mag verhuuder opzeggen? |
|
|
petunia schreef: | Vragen:
- Verhuurder zegt op per 1 oktober 2013, na drie maanden opzegtermijn eruit voor 31 dec 2013.
- Ik lees dit anders:
In artikel 4 lid 1 lees ik dat het gaat om een overeenkomst voor bepaalde tijd van 9 maanden. Deze kan daarna onder voorwaarden nog doorlopen. In artikel 4 lid 2 staat dat de overeenkomst door beide partijen kan worden opgezegd. Echter niet binnen de termijn van 9 maanden. Dat kan pas per de dag die is overeengekomen voor de betaling van de huur, maar dus ná de periode van 9 maanden. Daarna staat in 4.5 dat de opzegtermijn 3 maanden is. Dus 1 maart + 9 maanden = 1 dec 2013 + 3 maanden opzegtermijn = 1 april eruit.
Hoe zit het nou? |
De verhuurder leest het goed. Er kan per 1 december 2013, maar ook per 1 januari 2014 worden opgezegd. Die opzegging moet 3 maanden voor die dag (dus voor 1 september 2013 om op te zeggen per 1 december 2013 en voor 1 oktober 2013 om op te zeggen per 1 januari 2014) worden gedaan.
Ik begrijp waar je heen wilt, maar zo'n uitleg gaat volledig in tegen de duidelijke partijbedoeling, namelijk dat het contract door tijdige opzegging per 1 december 2013 kan worden beëindigd.
Quote: | Verder stuurt de verhuurder mij een aangetekende brief die 30 sept gaat aankomen. Wat als ik niet thuis ben en ik accepteer deze pas op 2 oktober? Heeft de verhuurder dan nog recht op opzeggen voor 30 sept? of dan 31 oktober? Geldt de verstuurde of ontvangende datum? |
De datum van ontvangst, maar als het aan jou ligt dat de brief niet wordt ontvangen komt dat voor jouw rekening.
art. 3:37 lid 3 BW schreef: | Een tot een bepaalde persoon gerichte verklaring moet, om haar werking te hebben, die persoon hebben bereikt. Nochtans heeft ook een verklaring die hem tot wie zij was gericht, niet of niet tijdig heeft bereikt, haar werking, indien dit niet of niet tijdig bereiken het gevolg is van zijn eigen handeling, van de handeling van personen voor wie hij aansprakelijk is, of van andere omstandigheden die zijn persoon betreffen en rechtvaardigen dat hij het nadeel draagt. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
petunia
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 sep 2013 16:43 Onderwerp: |
|
|
Dank voor snelle en heldere antwoord! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|