|
Auteur |
Bericht |
poeliev
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 12 sep 2013 13:38 Onderwerp: opdrachtgever of aannemer aansprakelijk voor schade aan auto |
|
|
Bij onderhoudswerkzaamheden, in opdracht van de woningbouwcorporatie, aan het flatgebouw waarin ik woon, is door de (onder)aannemer schade veroorzaakt aan mijn auto. Werkzaamheden vonden 's ochtends plaats. Een gedeelte van deze ochtend was de projectleider (werkzaam bij de woningbouwcorporatie) bij de uitvoering aanwezig.
Wie stel ik aansprakelijk voor de schade aan mijn auto? De opdrachtgever of de (onder)aannemer? |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: do 12 sep 2013 14:54 Onderwerp: |
|
|
Op basis van art. 6:162 jo 6:171 van het Burgerlijk Wetboek kan je zowel de opdrachtgever als de aannemer aanspreken voor de schade. |
|
|
|
 |
poeliev
|
Geplaatst: do 12 sep 2013 15:09 Onderwerp: |
|
|
Na het lezen van deze publicatie (http://www.severijnhulshof.nl/media/documents/publicaties/Aansprakelijkheid%20voor%20niet-ondergeschikten.pdf) begrijp ik dat het voor de keuze wie aansprakelijk te stellen niet belangrijk is of ik kon weten dat de werkzaamheden niet door de opdrachtgever maar door een aannemer werden uitgevoerd.
Wel is het belangrijk dat de werkzaamheden ter uitoefening van diens bedrijf (dus van de opdrachtgever) zijn verricht. Het gaat er om dat de werkzaamheden dus passen bij de bedrijfsvoering van de opdrachtgever. Stel dus dat mijn auto beschadigd zou zijn bij verbouwingswerkzaamheden aan een restaurant, waarbij de opdrachtgever de eigenaar van het restaurant is. Omdat verbouwen niet onder de bedrijfsvoering van de eigenaar valt, kan ik in dat geval (volgens de publicatie) dus niet teruggrijpen op artikel 6.171 BW.
Het gaat hier echter om een woningbouwcorporatie die onderhoudswerkzaamheden aan 1 van haar panden laat uitvoeren door een niet ondergeschikte. Om heel specifiek te zijn ging het hier om vervanging van de dakbedekking en is de schade ontstaan bij het, op het dak, hijsen van benodigde materialen. Wat is jullie mening/ervaring valt dit onder de uitoefening van het bedrijf van de opdrachtgever? |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: do 12 sep 2013 15:51 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat onderhoud aan het woningbestand tot de kern werkzaamheden van een woningbouwcorporatie behoort en dat de aannemer daarom werkzaamheden verricht ter uitoefening van het bedrijf van de opdrachtgever. |
|
|
|
 |
poeliev
|
Geplaatst: do 12 sep 2013 17:53 Onderwerp: |
|
|
Jay Gatsby schreef: | Ik denk dat onderhoud aan het woningbestand tot de kern werkzaamheden van een woningbouwcorporatie behoort en dat de aannemer daarom werkzaamheden verricht ter uitoefening van het bedrijf van de opdrachtgever. |
@Jay Gatsby
Bedankt voor je reacties.
Bovenstaande is ook mijn mening, ik wilde enkel even checken hoe anderen hierin staan. Als anderen een andere mening zijn toegedaan, dan hoor ik dat ook graag. |
|
|
|
 |
|