|
Auteur |
Bericht |
marcosx
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 sep 2013 10:59 Onderwerp: Mag een verhuurder 3 maand huur vragen bij verlaten woning? |
|
|
Hallo,
Even een inleiding:
Mijn tante is een bewuste zelfstandige en ondernemende dame op leeftijd (83). Na een ziekte periode heeft zij een paar jaar geleden haar oude appartement ingeruild voor een 'zorg flat'. Daar komt ze nu van terug omdat zij ontevreden is. Een van de redenen is dat zij zo'n 300 euro per maand betaald voor eten boven op de huur en daarbij is ze niet volledig vrij in wat zij wil eten.
Ze gaat nu verhuizen weer verhuizen naar een mooi appartement waar ze weer beschikking heeft over een normaal keukentje enzovoort.
Tot zo ver de iets uitgebreide inleiding.
Destijds toen zij tekende voor het appartement in de zorg flat heeft zij een huurcontract. In dit contract was ook opgenomen dat wanneer zij de woning verlaat 3 maand huur moet doorbetalen.
Mijn vraag is, mag een verhuurder dit eigenlijk wel in een contract zetten? Een maand kan ik best inkomen, daar heb ik zelfs wel begrip voor. Maar 3 maanden ? In dit geval betaald zij €3600 euro nadat zij de huur heeft opgezegd. Als de verhuurder volgende maand een nieuwe huurder voor het appartement heeft dan is dat wel erg makkelijk verdiend lijkt mij.
Een beetje off topic, maar onlangs begreep ik uit het nieuws dat deze verhuurders na overlijden van de oudere van de familie eist dat het appartement binnen enkele dagen geruimd moet zijn. Dit bleek ook niet door de huurder geëist te mogen worden.
Ik vind 3 maand extra huur doorbetalen erg veel.. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 13 sep 2013 13:28 Onderwerp: Re: Mag een verhuurder 3 maand huur vragen bij verlaten woning? |
|
|
marcosx schreef: | Hallo,
Even een inleiding:
Mijn tante is een bewuste zelfstandige en ondernemende dame op leeftijd (83). Na een ziekte periode heeft zij een paar jaar geleden haar oude appartement ingeruild voor een 'zorg flat'. Daar komt ze nu van terug omdat zij ontevreden is. Een van de redenen is dat zij zo'n 300 euro per maand betaald voor eten boven op de huur en daarbij is ze niet volledig vrij in wat zij wil eten.
Ze gaat nu verhuizen weer verhuizen naar een mooi appartement waar ze weer beschikking heeft over een normaal keukentje enzovoort.
Tot zo ver de iets uitgebreide inleiding.
Destijds toen zij tekende voor het appartement in de zorg flat heeft zij een huurcontract. In dit contract was ook opgenomen dat wanneer zij de woning verlaat 3 maand huur moet doorbetalen.
Mijn vraag is, mag een verhuurder dit eigenlijk wel in een contract zetten? Een maand kan ik best inkomen, daar heb ik zelfs wel begrip voor. Maar 3 maanden ? In dit geval betaald zij €3600 euro nadat zij de huur heeft opgezegd. Als de verhuurder volgende maand een nieuwe huurder voor het appartement heeft dan is dat wel erg makkelijk verdiend lijkt mij.
Een beetje off topic, maar onlangs begreep ik uit het nieuws dat deze verhuurders na overlijden van de oudere van de familie eist dat het appartement binnen enkele dagen geruimd moet zijn. Dit bleek ook niet door de huurder geëist te mogen worden.
Ik vind 3 maand extra huur doorbetalen erg veel.. |
Dat er een opzegtermijn van een x aantal maanden geldt is gebruikelijk. Echter dat er na de beëindigingsdatum nog doorbetaald zou moeten worden lijkt mij een bepaling die als onredelijk bezwarend kan worden betiteld en o.g.v. 6:236 vernietigd kan worden. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 13 sep 2013 14:03 Onderwerp: |
|
|
Is er niet een opzegtermijn van drie maanden en moeten die drie maanden doorbetaald worden als de woning direct verlaten wordt? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 13 sep 2013 14:15 Onderwerp: Re: Mag een verhuurder 3 maand huur vragen bij verlaten woning? |
|
|
DENNIS79 schreef: | Dat er een opzegtermijn van een x aantal maanden geldt is gebruikelijk. |
Waarbij x=1. Langer mag niet.
Om precies te zijn: de wettelijke opzegtermijn voor de huurder is een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden (art. 7:271 lid 5 sub a BW). Een langere opzegtermijn voor de huurder overeenkomen is niet mogelijk (art. 7:271 lid 7 BW). (Korter kan wel.) Als de huur per maand wordt betaald, is de opzegtermijn dus maximaal een maand.
Quote: | Echter dat er na de beëindigingsdatum nog doorbetaald zou moeten worden lijkt mij een bepaling die als onredelijk bezwarend kan worden betiteld en o.g.v. 6:236 vernietigd kan worden. |
Dat is inderdaad helemaal merkwaardig. De verhuurder heeft blijkbaar bedongen dat hij betaald zal krijgen zonder hiervoor een prestatie te hoeven leveren. Op die manier onder de wettelijke maximale opzegtermijn uit proberen te komen kan natuurlijk niet.
Zijn argument is wellicht dat het hier gaat om een zorgflat. Er wordt niet alleen woonruimte verhuurd, maar ook zorg verleend. Hij stelt zich wellicht op het standpunt dat die €3600 voor de opzegging van het zorgcontract moet worden betaald. Ik kan mij echter niet voorstellen dat een rechter dit zou laten gebeuren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 13 sep 2013 14:55 Onderwerp: Re: Mag een verhuurder 3 maand huur vragen bij verlaten woning? |
|
|
bona fides schreef: | DENNIS79 schreef: | Dat er een opzegtermijn van een x aantal maanden geldt is gebruikelijk. |
Waarbij x=1. Langer mag niet.
Om precies te zijn: de wettelijke opzegtermijn voor de huurder is een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden (art. 7:271 lid 5 sub a BW). Een langere opzegtermijn voor de huurder overeenkomen is niet mogelijk (art. 7:271 lid 7 BW). (Korter kan wel.) Als de huur per maand wordt betaald, is de opzegtermijn dus maximaal een maand. |
Ik vermoed dat met deze zorg flat een een kamer in een verzorgingshuis wordt bedoeld, aangezien de bewoonster in de oude situatie geen keuken etc. had.
Ik weet niet of dergelijke kamers/appartementen daadwerkelijk verhuurd worden, of dat er i.p.v. huur enkel sprake is van een zorgovereenkomst, waarbij ook inwoning geregeld is.
Vandaar dat ik mij niet durf uit te spreken over een eventuele langere/kortere opzegtermijn. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: vr 13 sep 2013 14:58 Onderwerp: |
|
|
Het staat niet bij voorbaat vast dat titel 7.4.5 onverkort van toepassing is. In de rechtspraak zijn voorbeelden te vinden van gecombineerde woon-, en zorgovereenkomsten waarbij het zorgelement prevaleerde en de bewoner zich niet kon beroepen op huurbescherming (vb. Vzngr. Rb, Zutphen 25 september 2008, WR 2009, 6). Een opzegtermijn van drie maanden zou dan mogelijk wel acceptabel zijn.
Als die titel wel van toepassing is, dan is de enige situatie die ik kan bedenken waarbij de vordering terecht is, die waarbij er sprake was van een huurovereenkomst voor bepaalde tijd die drie maanden of langer voor het einde werd opgezegd.
Misschien kan Marcosx eens het relevante deel van de overeenkomst kopieren in zijn volgende reactie. |
|
|
|
 |
marcosx
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 sep 2013 17:58 Onderwerp: |
|
|
Hallo allemaal,
Al lezend begrijp ik dat ik meer duidelijk moet geven over het appartement waar zij nu woont.
Het betreft een woonflat met centrale ingang. Bewoners zijn in principe zelfstandig wonend. Ieder heeft de gelegenheid om aan gezamenlijke dingen mee te doen of niet. In geval van nood zijn er in de individuele appartementen alarmknoppen om iemand van de balie te laten komen. Echter er is geen permanente verpleging dus in die zin lijkt mij dat het dan niet valt onder de definitie ' zorginstelling '. Echte zorg moet van buiten komen.
De appartementen zijn stuk voor zien van een bescheiden woonkamer met een zeer klein open keukentje en slaapkamer. Verder hebben de appartementen een toilet- doucheruimte.
Het keukentje heeft een klein 2 pits fornuisje, geen open. De was gebeurd centraal. mensen mogen geen eigen wasautomaat hebben. Ze hebben ook geen oven. Wel een koelkastje.
Ik heb van mijn tante begrepen dat zij een huurovereenkomst heeft. Ik heb haar nooit gehoord over een zorgovereenkomst. Ik schat dat zij er nu zo'n 2 à 3 jaar woont maar het kan ook best 4 zijn. In dat geval zou die 3 jaar toch sowieso niet mogen gelden ? Voor de zekerheid zal ik haar vanavond dit nog bij haar vragen. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: vr 13 sep 2013 18:15 Onderwerp: Re: Mag een verhuurder 3 maand huur vragen bij verlaten woning? |
|
|
bona fides schreef: |
Zijn argument is wellicht dat het hier gaat om een zorgflat. Er wordt niet alleen woonruimte verhuurd, maar ook zorg verleend. Hij stelt zich wellicht op het standpunt dat die €3600 voor de opzegging van het zorgcontract moet worden betaald. Ik kan mij echter niet voorstellen dat een rechter dit zou laten gebeuren. |
Ik ook niet. Mijns inziens is het hoofdbestanddeel huur van de woonruimte en niet een zorgservice zoals bij een verpleeghuis. Dit is mijns inziens niet anders dan een gewone woonruimte huren met een servicekostencomponent, althans de wet onderscheidt niet woonruimte met en zonder zorgservice. Verder valt ook niet te zeggen dat het een bedrijfsruimte is o.i.d.
Stel dat beargumenteerd kan worden met vrucht dat voor de zorgcomponent een opzegtermijn van 3 maanden zou gelden, wat onzin is (gebeurt in ziekenhuizen ook niet en die zijn volledig afhankelijk van onregelmatig wisselende beddenbezetting met patiënten uit categorieën variërend van dagopname tot op weg naar het eind via de IC), dan valt nog altijd niet vol te houden waarom de huurcomponent dan toch 3 maanden zou doorlopen, hetgeen strijdig is met dwingend recht.
En dan is de eerste vraag nog of überhaupt wel een geldige handtekening onder die voorwaarde is gezet, degene die tekende wel begreep wat er stond c.q. het anders uitgelegd heeft gekregen, het bewijs ook daadwerkelijk opgedoken kan worden enz. Als er geen schriftelijk contract kan worden gevonden gelden de standaardbepalingen van BW7 en is TS meteen klaar. Zorginstellingen zijn notoir slecht in archiveren dus dit is de moeite waard om na te kijken.
Ik zou er in ieder geval niet voor betalen. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|