|
Auteur |
Bericht |
vraagteken77
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 22 aug 2013 12:42 Onderwerp: kan een gemeente weigeren een ex-gedetineerde op te nemen? |
|
|
Hallo,
Ik lees in de samenwerkingsovereenkomst VNG 2011, dat een gemeente in individuele gevallen mag beslissen over het opnemen van de ex-gedetineerde. Ik lees dit als de mogelijkheid tot weigering van inschrijving in de GBA en probeer te achterhalen waar dit op gebaseerd is. Helaas ben ik na lang zoeken op niets uitgekomen.
Ik ga er vanuit dat een vrij persoon het recht heeft zich te vestigen waar hij wil.
Wie weet er meer ? |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 22 aug 2013 13:59 Onderwerp: Re: kan een gemeente weigeren een ex-gedetineerde op te nemen? |
|
|
vraagteken77 schreef: | Hallo,
Ik lees in de samenwerkingsovereenkomst VNG 2011, dat een gemeente in individuele gevallen mag beslissen over het opnemen van de ex-gedetineerde. Ik lees dit als de mogelijkheid tot weigering van inschrijving in de GBA en probeer te achterhalen waar dit op gebaseerd is. Helaas ben ik na lang zoeken op niets uitgekomen.
Ik ga er vanuit dat een vrij persoon het recht heeft zich te vestigen waar hij wil.
Wie weet er meer ? |
Ik weet niet zeker of er hier op een specifieke bevoegdheid wordt gedoeld maar er is in ieder geval een algemene bevoegdheid waarmee een burgemeester iemand de toegang tot een gebied kan ontzeggen wanneer er een gevaar dreigt voor de openbare orde (art. 172 lid 3 Gemeentewet). Dan is er dus geen sprake van de weigering om iemand in te schrijven maar de facto krijg je wel een vestigingsverbod.
Dit is een zeer vergaande bevoedheid en er dient wel een concreet gevaar voor de openbare orde te zijn en dit gevaar is zo groot dat het belang van de ex-gedetineerde om zich te vestigen waar hij wil opzij mag worden gezet.
Mijns inziens moet er dan echt sprake zijn van een uitzonderlijke situatie en een concreet dreigend gevaar. Ik krijg wel de indruk dat enkele burgemeesters wat te snel naar dit middel grijpen.
Er zijn ook wat specifieke bevoegdheden die bij toepassing kunnen leiden tot een de facto vestigingsverbod en misschien nog andere algemene bevoegdheden. In alle geval zal er sprake moeten zijn van een gevaar voor de openbare orde en een belangenafweging.
Kun je iets specifieker zijn dan: de samenwerkingsovereenkomst VNG 2011 zodat ik deze kan vinden? Dan kan ik misschien wat concreter antwoord geven. |
|
|
|
 |
vraagteken77
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 22 aug 2013 14:38 Onderwerp: |
|
|
specifiek gaat het hier om de Samenwerkingsmodel Nazorg
volwassen (ex-)gedetineerde burgers
ACTUALISATIE 2011 |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 22 aug 2013 15:57 Onderwerp: |
|
|
vraagteken77 schreef: | specifiek gaat het hier om de Samenwerkingsmodel Nazorg
volwassen (ex-)gedetineerde burgers
ACTUALISATIE 2011 |
Uit het model
Quote: | Het kan voorkomen dat een (ex-)gedetineerde burger om diverse
redenen niet kan of wil terugkeren naar de gemeente van herkomst.
Wanneer overwogen wordt een andere gemeente als domicilie te
kiezen, dan wordt dat gedaan in nauw overleg tussen Gevangeniswezen,
gemeente van herkomst, gewenste gemeente van terugkeer,
reclassering en betrokken gedetineerde burger. Gemeenten verklaren
zich bereid om in bijzondere gevallen een (ex-)gedetineerde
burger uit een andere gemeente op te nemen als ingezetene en de
noodzakelijke nazorg te verlenen. Gemeenten hebben het recht om
in individuele gevallen te beslissen over het opnemen van een gedetineerde uit een andere gemeente. |
Deze passage is inderdaad cryptisch geformuleerd. Het is mij in ieder geval niet duidelijk wat daarmee wordt bedoeld. Het kan slaan op een situatie zoals ik hierboven heb beschreven of misschien op de mogelijkheid voor een gemeente om te weigeren een verhuizende ex-gedetineerde de nazorg te bieden waar hij/zij bij terugkomst in zijn/haar voormalige gemeente recht op heeft. Of een mij onbekende andere situatie.
Ik zie in ieder geval geen mogelijkheid om een GBA inschrijving te weigeren indien aan de normale voorwaarden is voldaan (dit is met name dat de aanvrager ook daadwerkelijk woonachtig is op het opgegeven adres). Maar dit wordt volgens mij niet met deze passage bedoeld. |
|
|
|
 |
|