|
Auteur |
Bericht |
Geenidee
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 16:46 Onderwerp: Omgangsrecht oma - niet in belang van de kinderen ? |
|
|
Beste iedereen,
Ik ga proberen het zo kort mogelijk te houden - al zal dat niet makkelijk zijn.
De relatie met mijn ex-schoonmoeder loopt al van de eerste dag (11 jaar geleden) erg moeilijk. Al van het eerste moment had ik zoiets van : "volgens mij is ze niet helemaal ok in de bovenkamer". Dat vermoeden werd achteraf bevestigd door haar ex-man die me vertelde dat ze normaal medicijnen moet nemen om 'helder te blijven' - maar altijd heeft geweigerd ze in te nemen.
4 jaar geleden is de relatie met mijn partner (de moeder van mijn twee kinderen - momenteel beiden jonger dan 12) op de klippen gelopen. En alsof het nog niet genoeg was, heeft ze anderhalf jaar geleden de strijd verloren tegen kanker. De kinderen wonen al 2 jaar bij mij en mijn nieuwe partner.
Na het overlijden gingen de kinderen twee weekend per maand logeren bij hun oma (mijn ex-schoonmoeder). Leek me op zich al best veel voor een grootouder - maar eerder uit medelijden werd dit toegestaan. Na een paar maanden merkte ik veranderingen bij de kinderen. Ze kwamen soms terug met hoofdpijn en buikpijn - die dan op miraculeuze wijze verdween als ze terug bij ons waren). Mijn dochter van 8 begon in haar broek te plassen en loog de hele toco bij mekaar - gedrag dat ze voorheen nooit vertoonde.
Als ze de kinderen bij ons kwam afzetten, kwam het onlangs tot een woordenwisseling waarin ze mij de dood van haar dochter (moeder van de kinderen) verweet waar de kinderen bijstonden. Ze maakt mijn partner volledig zwart bij de kinderen en zit tegen vrienden en kennissen te verkondigen dat mijn partner de kinderen negeert en verwaarloosd (wat helemaaaaaal niet klopt). Tegen mijn dochter zegt ze dat haar mama (in de hemel) boos zou zijn als mijn partner haren nogmaals knipt met de nodige emotionele drama's tot gevolg.
De oma heeft klacht ingediend bij Jeugdzorg met de gekste verwijten : ik zou agressief zijn, mijn partner verwaarloosd de kinderen, ... kortom - haar bedoeling is om de kinderen uit huis te halen omdat haar zieke geest haar heeft ingeprent dat de kinderen bij ons niet goed verzorgd worden. Iedereen in onze omgeving kan bevestigen dat dit niet zo is : school, vrienden, buren, ... Jeugdzorg heeft dit dossier dan ook snel gesloten aangezien ze uiteraard geen reden zagen om hier verder op in te gaan.
Twee maanden geleden is het bij ons aan de deur weer tot een woordenwisseling gekomen. Ze verweet ons voor de zoveelste maal dat we de kinderen niet goed behandelden en zei dat ze er alles aan zou doen om de kinderen uit huis te halen zodat ze hij haar konden wonen. Ze nam mijn dochter terug mee - ondanks het feit dat ik verschillende malen aangaf dat ik dit niet wens - waardoor het tot een handgemeen is gekomen en de lelijkste verwijten die je je maar kan bedenken.
Sindsdien weiger ik de kinderen mee te geven. De hoofdpijnen en buikpijnen komen niet meer voor, en het broekplassen en liegen van mijn dochter is ook bijna helemaal verdwenen. Volgens de rouwtherapeut - waar mijn dochter gaat sinds het overlijden - legt de oma een enorme emotionele druk bij de kinderen omdat ze zelf geen blijf weet met haar gevoelens. De kinderen zijn helemaal opgebloeid, terug vrolijk en behulpzaam als voorheen.
Ik heb bij oma aangegeven dat ik VOORLOPIG geen contact wens tussen haar en de kinderen - de rust in ons gezin was weergekeerd en de kinderen voelden ze duidelijk opgelucht. Maar oma liet ons niet even met rust - ze stuurde e-mails waarin ze dreigt met rechtszaken - waarin ze mijn partner opnieuw de grond inboort en ons emotioneel chanteert. Sommige emails zijn ook cc gestuurd naar het email adres van - de ondertussen een jaar geleden - overleden moeder van de kinderen. Onderaan schrijft ze : PS : ik stuur de mail ook door naar xxx zodat ze vanuit de hemel kan volgen wat jullie mij aandoen. Ik ben geen arts of wat dan ook ... maar dit lijkt me toch geen gezond gedrag ... en dat maakt ons erg bang.
Via vrienden vernemen we dat ze ondertussen een advocaat onder de arm heeft genomen om omgangsrecht af te dwingen. Heel absurd, want het is nooit mijn bedoeling geweest om contact te verbieden : ik vroeg enkel even rust voor ons gezin en of zij zelf aub psychologische/psychiatrische hulp wil gaan zoeken.
Elk moment verwachten we een brief van een advocaat in de bus. Ik heb pogingen ondernomen om met haar rond te tafel te zitten om dit allemaal te vermijden - maar daar staat ze niet voor open ...
Waar kunnen we ons aan verwachten ?? Wij zijn van mening dat het MOMENTEEL niet in het belang van de kinderen is om hun oma te zien. Als het tot een rechtszaak komt, kunnen wij dan een onderzoek eisen waarin haar mentale staat onderzocht kan worden ? We zijn echt bang om de kinderen terug naar haar te sturen. Heeft iemand hier ervaring mee ? Luistert een rechter naar onze bezorgdheid ? We hebben onze bezorgdheid ook aan Jeugdzorg laten weten - zij raadden aan om advies in te winnen bij de raad voor kinderbescherming - heeft dit zin ?
Blijkbaar toch een lang verhaal geworden - excuses hiervoor.
Alvast bedankt |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 25 jan 2010 20:19 Onderwerp: |
|
|
artikel 1:377a BW geeft de basis van van de van toepassing zijnde regels.
Oma zal worden gezien als iemand die in een nauwe persoonlijke betrekking tot de kinderen staat. Vanuit dit uitgangspunt heeft zij en de kinderen een recht op omgang met elkaar. Als dit dan niet allemaal lekker loopt kan de rechter desgevraagds een omgangsregeling vaststellen. De rechter kan echter ook het recht op omgang desgevraagd ontzeggen, al dan niet voor bepaalde tijd. De belangen van het kind staan bij de afweging hiervoor voorop. In lid 3 van het door mij gelinkte artikel 1:377a staan 4 redenen waarom de rechter omgang kan ontzeggen. Ik zou je adviseren om al de argumenten die hiermee te maken hebben, zoals schelden in bijzijn van de kinderen, de kinderen meenemen terwijl je uitdrukkelijk zegt dit niet te willen, negatieve invloed op de kinderen jegens hun ouder(s), een schriftelijke rapportage van de therapeut, etc. etc. goed bij te houden en op een rij te zetten. Zodra je inderdaad een brief krijgt zou je zelf ook naar een advocaat moeten gaan zodat je zeker weet dat iemand je bijstaat die al jouw belangen en de belangen van de kinderen kan behartigen.
Heb je trouwens ook geregeld dat de niet ouder van de kinderen samen met jou het gezag heeft? Anders kan oma nog wel eens moeilijk gaan doen mocht je komen te overlijden. De stiefouder staat sterker als die ook het ouderlijk gezag heeft naast jou. Je kunt ook bij uiterste wilsbeschikking iemand aanwijzen die na jouw overlijden de voogdij over het kind heeft als je niet kiest voor het gezamenlijk gezag van jouw als ouder met stiefmoeder. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 jan 2010 10:30 Onderwerp: |
|
|
Wat vervelend voor je. Als het waar is dat je schoonmoeder in de bovenkamer niet helemaal goed is aangesloten.....en ze is natuurlijk ook rouwende vanwege haar dochter......Kan ze er wel wat aan doen?
Maakt voor de kinderen natuurlijk niets uit. De buikpijnklachten blijven.
Is het niet anders te sussen? Dat ze wel op zondag (eens per maand ofzo) een uurtje of middag bij jullie op bezoek mag komen. De kinderen zijn dan in hun vertrouwde omgeving, kunnen met hun eigen speelgoed spelen etc. Ze kan dan zien dat de kinderen goed omgaan met je nieuwe partner. Op zich begrijpelijk dat je haar niet thuis wil (ergens koffie drinken met een speeltuin erbij kan ook, of een andere variant).
Misschien voorkomt het dure vervelende rechtszaken. De kinderen hoeven dan ook geen vervelende woorden op te vangen opver rechtzaken. Op die middagen heb je grip op wat ze tegen de kinderen zegt. Een ander voordeel is dat zij zich niet buiten spel gezet voelt. Ze zal hoe dan ook toch van de kinderen houden.
Affijn, hoe dan ook....ik wens je veel sterkte. |
|
|
|
 |
Geenidee
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 feb 2010 21:55 Onderwerp: |
|
|
Hallo iedereen,
Net een kortgeding in de bus gekregen van de advocaat van de ex-schoonmoeder. Ze eist twee weekends per maand en de helft van de schoolvakanties ??
Dit kan toch niet waar zijn ?? Dit is de gebruikelijke omgangsregeling voor een ouder ... toch niet voor een gestoorde grootouder ??
Of wel ?? Ik ben echt bang voor de mentale gezondheid van mijn kinderen als ze daar terug naartoe gaan ... ik hoop dat ik dit duidelijk kan maken in de hangende rechtszaak ...
Alvast bedankt
Stefan |
|
|
|
 |
Ruby
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 06 feb 2010 13:13 Onderwerp: |
|
|
Als je ervan overtuigd ben dat die mevrouw niet helemaal happy in haar bovenkamer is raad ik aan bewijs hiervoor te verzamelen en dit me etenemen de rechtbank in. |
|
|
|
 |
mamas
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: wo 31 mrt 2010 22:55 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Deze situatie lijkt een beetje op mijn situatie, alleen ben ik de moeder en gaat het hier om de moeder van mijn ex die mij zwart probeert te maken en een omgangsregeling via de rechter eist. Hiervoor gebruikt ze haar eigen zoon.
Nu komt de Raad van de kinderbescherming een onderzoek doen naar de situatie omdat zij zich 'zorgen' maakt om mijn kind. Ze heeft al hele verhalen geschreven waarin ze mij dus compleet zwart maakt en waarin ze zich voordoet als een bezorgde oma.
Doordat ze deze leugens vertelt weet ik gewoon dat ze er op uit is om mijn kind bij me weg te halen. Echt ziek!!
Maar ik kan wel bewijzen dat ze liegt aangezien haar verhalen nogal wat tegenstrijdigheden vertonen. Ik hoop alleen dat ze naar me luisteren, want dit mens krijgt zoveel voor elkaar.
Het recht is soms krom. Ze heeft mijn kind niet eens zo vaak gezien, maar de rechter heeft haar wel aanvankelijk verklaard in haar eis.
Naar mijn mening heeft ze geen family life. Ze heeft m'n kind ten eerste te weinig gezien en ze kent hem niet eens. Zo beweert ze ook dat hij helemaal niet bij mij wil zijn en dat ze het verschrikkelijk vindt om tegen hem te zeggen dat hij niet naar mij toe gaat als ie daar gelogeerd heeft. Ik ben een beetje wanhopig omdat ik gewoon bang ben dat hij daar uiteindelijk toch naar toe moet en ik het geen gezonde leefomgeving voor mijn kind vind. Geestelijk bedoel ik dan. Maar goed, ik wens je veel succes. |
|
|
|
 |
dawn01
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: zo 01 sep 2013 11:30 Onderwerp: |
|
|
Ondanks dat dit een oud bericht ik zou ik graag van je vernemen hoe dit is afgelopen. Ik doe momenteel onderzoek naar het omgangsrecht van grootouders en tevens gronden waarop een verzoek zou kunnen worden afgewezen.
Je schrijft dat je ex-schoonmoeder niet alles op een rijtje heeft.. Heb je dit kunnen aantonen tijdens het Kort Geding? Heeft het Kort Geding plaats gevonden, of hebben jullie het op een andere manier kunnen oplossen? |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: ma 02 sep 2013 13:11 Onderwerp: |
|
|
Voor soortgelijke gevallen: kinderen niet meegeven, laat ze onder toezicht en alleen onder gedrag- en fatsoenregels in de eigen omgeving zien (zoals hierboven ook al wordt geopperd) en neem alles op, zeker als dit soort gesprekken ook aan de deur plaatsvinden en dreigende taal bevatten.
Dossiervorming is erg belangrijk, al verwacht ik dat geen enkele rechter meegaat in de waanzin van dit soort personen (niet zijnde een ouder), zelfs niet in het jeugdrecht. En eisen is één ding, recht hebben èn krijgen is een tweede.
Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar hoe dit afgelopen is. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|