Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 8:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Apt.verkocht via openb veiling in '07, nu '13vordering rests
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rubydragon63

Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 27 aug 2013 20:04    Onderwerp: Apt.verkocht via openb veiling in '07, nu '13vordering rests Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een vraag nav openbare veiling van een huis en een restschuld.

In 2005 heb ik mijn apartement in Amsterdam tijdelijk onderverhuurd via een makelaar in Amstelveen (Smart Vastgoed BV) omdat ik voor onbepaalde/onvoorziene tijd naar Amerika ging en niet wist of ik terug zou komen om later zou verkopen. Dat was 1 groot rampenplan, de huur werd niet op tijd betaald en elke keer als ik belde werd ik aan het lijntje gehouden.

In 2006 vertelde mijn tante mij dat er een inval in het huis was gedaan en dat ze een marihuana plantage hadden gevonden en ontruimd. De huurder was met de Noorderzon vertrokken en de makelaar die de verhuur verzorgde gaf steeds "niet thuis".

In 2007 is het apartment via een openbare veiling verkocht. Ik heb nooit papieren ontvangen of ondertekend, aangezien ik in Amerika was. Ik weet niet eens de exacte datum dat het verkocht is? De post wordt altijd naar mijn postbus gezonden en die wordt door mijn tante leeggehaald en naar mij doorgestuurd.

Heb nooit iets van de hypotheek verstrekker (SNS bank) vernomen en opeens krijg ik op 10 februari 2012 een email van een incasso bureau (Vesting Finance Incasso B.V) dat ik binnen 5 dagen een bedrag van 58,192,69 euro moet overmaken. Dit is zo'n 5 jaar na de openbare veiling EN terwijl ik nooit meer iets gehoord had. Ik wist niet eens dat er zo iets bestond als een restschuld na een openbare veiling.

Vandaag, 27 Augustus 2013, kreeg ik een aangetekende brief in Amerika van de SNS Bank dat ik binnen 14 dagen een bedrag van 94.509,36 moet ophoesten.

Mijn vraag is of zij dit zomaar kunnen doen, na jaren niets van zich te laten horen? Is er geen zuivering na een openbare verkoop? Het is ook vreemd dat het bedrag in zo'n anderhalf jaar meer dan 36.000 euro is omhoog gegaan.

Ik heb andere berichten gelezen in dit forum en zag dat een restschuld verjaart na 5 jaar als deze niet 'gestuit' is. Wat betekent 'gestuit'? Dit is de eerste keer dat ik een aangetekende brief heb ontvangen en het is bijna 7 jaar na de openbare veiling. Geldt hier niet art.3:307 BW?

Misschien kan iemand mij vertellen welke stappen ik kan ondernemen vanuit het buitenland want ik heb geen idee en ik zie dat de Wet in de tussentijds ook is veranderd.

Alvast bedankt voor de reacties en met vriendelijke groet,
Astrid
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jay Gatsby

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: di 27 aug 2013 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een executoriale verkoop leidt niet tot kwijtschelding van een restschuld.

'Stuiting' wil zeggen dat de schuldeiser een handeling verricht, in de juiste vorm, die aldus geïnterpreteerd mag worden dat hij zich het recht tot nakoming voorbehoudt. Een aanmaning is zo'n handeling.

De verjaringstermijn van vijf jaar wordt gemeten vanaf de dag dat de vordering opeisbaar is geworden. Ik vraag mij af wanneer dat is: na de executoriale verkoop, of op het moment dat je in verzuim bent geraakt?

Op basis van je verhaal komt het overigens op mij over alsof je niet buitensporig veel moeite hebt gedaan om e.e.a. tot een goed einde te doen komen. Of zie ik dit verkeerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 28 aug 2013 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voordat je toekomt aan de vraag van rechtmatigheid moet eerst bepaald worden hoe de zaken ervoor staan wat betreft bevoegde rechter, toepasselijk recht en erkenning (m.a.w. zijn er verdragen waar de VS verdragstaat bij is of anderzins bij de haren erbij gesleept kan worden). De VS heeft over het algemeen lak aan buitenlands recht en jurisprudentie/concrete vonnissen (lees: relevante verdragen zijn er veel minder vaak dan tussen andere Westerse landen het geval is), dus als je genationaliseerd bent tot Amerikaans staatsburger en geen Nederlandse nationaliteit meer hebt, kan het wel eens heel eenvoudig worden.

Dat iemand blaft dat je moet betalen wil niet zeggen dat dat ook echt zo is. Bovendien snap ik niet hoe een incasso van 50k naar 90k kan stijgen, zeker gelet op de huidige, nieuwe incassowetgeving met gereguleerde tarieven en de wettelijke rente, althans zoals dit geldt naar Nederlands recht.

Overigens is het zoals Jay ook al aangeeft wel opmerkelijk, dat je zomaar je woning onder je neus hebt laten verkopen. Inspanningen om je situatie in Nederland op orde te brengen heb je evident niet geleverd. Je wist of behoorde te weten, dat executioriale verkoop van een onroerend goed niet kwijtschelding van de schuld betekent. Dat moge wel zo zijn in de VS (en aan dat idiote principe hebben we ook inmiddels meerdere economische crises te danken), maar dat is in NL zeker niet zo.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds