Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 18:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vakantiegeld
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marvinhb

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 4:18    Onderwerp: Vakantiegeld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben twee weken voor de vakantie ziekgeweest en mijn contract word niet verlengt ik heb daar bijna 3 jaar gewerkt en heb nog steeds geen vakantiegeld ontvangen en heb dus contact opgenomen of ze mijn vakantiegeld uit wouden betalen en mijn verlofdagen dat willen ze dus niet doen omdat ik eerst een sleutel en bage moet inleveren mag dat zomaar ? we zitten nu al in augustes en heb nog steeds niks ontvangen heb ook nog us een keer een mail gestuurt maar nog steeds geen reactie ontvangen in de email heb ik duidelijk gemaakt dat ik het na de vakantie kom inleveren wat kan ik het beste doen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klaassen

Leeftijd: 79
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 8:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lees eerst is goed jou contract door

Daar kan heel wat anders in staan

Klaassen
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Klaassen,

Jouw reacties zijn vast goed bedoeld, maar je zegt eigenlijk helemaal niets waar iemand iets aan heeft..

@ TS

Je hebt gewoon recht op vakantiegeld, zie Wet op minimumloon en minimum vakantiebijslag. Echter de werkgever heeft ook recht op teruggave van zijn eigendommen. Ik kan mij goed voorstellen dat de werkgever nog even wacht met het betalen van jouw laatste loon(component) totdat jij alles hebt ingeleverd.

De werkgever kan oordelen dat het niet inleveren van de eigendommen hem schade toebrengt. Schade mag hij vervolgens verrekenen met loon dat jij nog tegoed hebt. Dus onder deze redenering mag de werkgever doen wat hij nu doet.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het dan niet zo dat werkgever die schade moet aantonen? Hij kan toch niet lukraak wat gaan verrekenen? Laat hem op z'n minst een brief sturen waarin ie de schade uitlegt, wat de hoogte er van is etc.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Is het dan niet zo dat werkgever die schade moet aantonen? Hij kan toch niet lukraak wat gaan verrekenen? Laat hem op z'n minst een brief sturen waarin ie de schade uitlegt, wat de hoogte er van is etc.

Sorry maar dit is gewoon onzin.

Laten we nog eens naar de casus kijken: de werknemer heeft nog sleutels en een badge van de werkgever onder zich. Die had hij bij het einde van dienstverband gewoon in moeten leveren. Dat heeft hij niet gedaan.

Moet je in het leven alles op de formele toer gaan doen? TS verwacht wel dat werkgever uit eigen beweging overgaat tot de eindafrekening, maar TS vindt het niet nodig om uit eigen beweging de eigendommen terug te geven.

Bovendien is de vraag wat de werkgever überhaupt moet aantonen... De TS geeft zelf al aan dat hij bepaalde spullen nog niet ingeleverd heeft.

Het probleem wat de TS hier aan de orde stelt, is dus gewoon geen probleem. Hij hoeft alleen maar die spullen in te leveren en hij krijgt zijn geld.

Daarnaast lijkt het mij voor de hand liggen dat de werkgever op enig moment (terecht) aangifte van verduistering zal doen.

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de reacties !!
Maar met andere woorden dus als ik bijvoorbeeld 20 euro schuldig ben geeft hun het recht al mijn vakantiegeld in the houde ?

DENNIS79 schreef:
Beste Klaassen,

Jouw reacties zijn vast goed bedoeld, maar je zegt eigenlijk helemaal niets waar iemand iets aan heeft..

@ TS

Je hebt gewoon recht op vakantiegeld, zie Wet op minimumloon en minimum vakantiebijslag. Echter de werkgever heeft ook recht op teruggave van zijn eigendommen. Ik kan mij goed voorstellen dat de werkgever nog even wacht met het betalen van jouw laatste loon(component) totdat jij alles hebt ingeleverd.

De werkgever kan oordelen dat het niet inleveren van de eigendommen hem schade toebrengt. Schade mag hij vervolgens verrekenen met loon dat jij nog tegoed hebt. Dus onder deze redenering mag de werkgever doen wat hij nu doet.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: do 01 aug 2013 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marvinhb schreef:
bedankt voor de reacties !!
Maar met andere woorden dus als ik bijvoorbeeld 20 euro schuldig ben geeft hun het recht al mijn vakantiegeld in the houde ?

Nee dan heb je het niet goed begrepen...

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2013 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoezo onzin? Een sleuteltje van een paar Euro staat in geen verhouding tot mogelijk een paar honderd Euro vakantiegeld dat nog moet worden betaald.
Daarnaast lijkt het mij niet meer dan normaal dat werkgever hierover communiceert, alvorens tot dergelijke maatregelen over te gaan.
En als er al sprake van schade is, dan dient binnen NL recht dit nog altijd aangetoond te worden. In dat licht snap ik dus niet dat een werkgever lukraak mag besluiten iets in het geheel maar niet te betalen.
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 03 aug 2013 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:

Dit betoog vindt mijns inziens geen steun in wet of rechtspraak. Een werkgever is niet bevoegd om een beweerdelijke schadepost eigenhandig te verrekenen met overeengekomen loon. Er gelden zwaren eisen voor het toepassen van een loonsanctie. Het zonder waarschuwing inhouden van loon zal bijna altijd een tekortkoming van de werkgever betekenen. Dat er misschien een praktische oplossing bestaat, inhoudende dat de werknemer de eigendommen inlevert en de werkgever vervolgens uitbetaalt, betekent niet dat de handelwijze van de werkgever zonder meer toelaatbaar is.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 03 aug 2013 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie hier sowieso geen schade en de werkgever lijkt zich ook niet op het standpunt te stellen dat hij niet of minder hoeft uit te betalen (en daar zou hoe dan ook geen grond voor zijn). Waar het de werkgever kennelijk om gaat is dat hij eerst de sleutel en badge terug wil. Hij beroept zich blijkbaar op een opschortingsrecht.

Of de werkgever in dit geval de bevoegdheid heeft om nakoming van zijn verplichtingen op te schorten heb ik verder niet over nagedacht. Maar TS zou natuurlijk even de sleutel en badge kunnen inleveren, waarna de werkgever zeer waarschijnlijk tot uitbetaling over zal gaan. Is wel iets eenvoudiger dan hier een rechtszaak van maken, bijvoorbeeld.

Leeftijd: 69
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 04 aug 2013 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelijk oversteken zou hier een oplossing kunnen zijn toch....?
DENNIS79

BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2013 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
DENNIS79 schreef:

Dit betoog vindt mijns inziens geen steun in wet of rechtspraak. Een werkgever is niet bevoegd om een beweerdelijke schadepost eigenhandig te verrekenen met overeengekomen loon. Er gelden zwaren eisen voor het toepassen van een loonsanctie. Het zonder waarschuwing inhouden van loon zal bijna altijd een tekortkoming van de werkgever betekenen. Dat er misschien een praktische oplossing bestaat, inhoudende dat de werknemer de eigendommen inlevert en de werkgever vervolgens uitbetaalt, betekent niet dat de handelwijze van de werkgever zonder meer toelaatbaar is.

Mijn redenering is wellicht wat kort door de bocht opgeschreven, vanwege een aanname die ik heb gedaan.

Aangezien TS het heeft over een badge en sleutel, ga ik er (misschien onterecht) vanuit dat het hier toegangssystemen betreft. Voor dergelijke middelen wordt normaal gesproken een gebruikersovereenkomst tussen werknemer en werkgever aangegaan, waarbij teruggave aan het eind van het dienstverband een vaste voorwaarde is. Echter ook zonder een dergelijke (getekende) gebruikersovereenkomst, lijkt het mij vanzelfsprekend dat er een dergelijke overeenkomst bestaat tussen werkgever en werknemer.

Wellicht is de badge alleen een naamkaartje en is de sleutel slechts voor een lockertje, en dan is mijn schade verhaal erg ver gezocht.

Is mijn aanname echter toch juist, en betreft het wel middelen die de toegang verschaffen tot de locaties van de werkgever, dan blijf ik bij mijn verhaal. Het niet teruggeven betekent dat de overeenkomst niet nagekomen wordt. De schade die vervolgens ontstaat is naar mijn mening geen "beweerdelijke" schade. Het lijkt mij geenszins overdreven dat werkgevers nieuwe sloten, en beveiligingspasjes laten maken, zodra ex-werknemers weigeren die middelen terug in te leveren.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds