|
Auteur |
Bericht |
ella
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 30 jul 2013 10:53 Onderwerp: Nederlanderschap als voorwaarde voor ambtenaar? |
|
|
Als je in Nederland burgemeester wil worden, dan moet je geloof ik de Nederlandse nationaliteit hebben. Wie weet waar dit is geregeld? Grondwet? Gemeentewet?
Nu vertelde mijn vriendin dat het Nederlanderschap ook vereist is voor een aanstelling als ambtenaar bij een (Nederlandse) ministerie, Belastingdienst, of IND.
Heeft mijn vriendin (on)gelijk? Waar is dit geregeld? |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: di 30 jul 2013 13:28 Onderwerp: |
|
|
Als jurist, waar denk je zelf dat het geregeld is?
hint: niet in arbeidsrecht & sociale zekerheidsrecht. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
ella
|
Geplaatst: wo 31 jul 2013 7:40 Onderwerp: |
|
|
Ik veronderstelde dat dit misschien in de Ambtenarenwet geregeld is. Daar kan ik het echter niet 1,2,3 vinden... |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 31 jul 2013 11:45 Onderwerp: |
|
|
Dat is wel het juiste startpunt! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
ella
|
Geplaatst: wo 31 jul 2013 17:49 Onderwerp: |
|
|
Art. 125e Ambtenarenwet: Waar is bepaald wat een "vertrouwensfunctie" is? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 31 jul 2013 21:40 Onderwerp: |
|
|
ella schreef: | Art. 125e Ambtenarenwet: Waar is bepaald wat een "vertrouwensfunctie" is? |
Art. 125e lid 2 Ambtenarenwet verwijst naar de Wet veiligheidsonderzoeken. Het ligt daarom in de rede om aan te sluiten bij de in die wet gegeven definitie van vertrouwensfunctie. Art. 1 lid 1 sub a Wet veiligheidsonderzoeken zegt:
Quote: | vertrouwensfunctie: een functie die krachtens artikel 3, eerste lid, als zodanig is aangewezen; |
En daar vinden we:
Quote: | Onze Minister dan wel het bevoegd gezag van een Hoog College van Staat wijst, in overeenstemming met Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, functies die de mogelijkheid bieden de nationale veiligheid te schaden aan als vertrouwensfuncties. Onze Minister dan wel het bevoegd gezag van een Hoog College van Staat doet van de aanwijzing terstond mededeling aan de werkgever die het aangaat. Indien geen sprake is van een werkgever in de zin van artikel 1, tweede lid, wordt in de aanwijzing tevens aangegeven wie als werkgever in de zin van deze wet wordt aangemerkt. |
Het gaat dus om een strikt formeel criterium: is de functie als vertrouwensfunctie aangewezen. Uiteraard zal de inhoud van een functie een belangrijke rol spelen bij de beslissing om die functie als vertrouwensfunctie aan te wijzen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|