|
Auteur |
Bericht |
DMA61
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 30 jul 2013 16:37 Onderwerp: Juridische fictie: ieder nederlander wordt geacht de wet.. |
|
|
Ik ben op zoek naar de vindplaats van de stelregel dat iedere nederlander geacht wordt de wet te kennen..
Wie helpt even.. ? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 31 jul 2013 11:36 Onderwerp: |
|
|
Google gewoon even; dan vind je honderden bronnen waar deze stelregel genoemd wordt...
Het is onzinnig om al die bronnen hier weer te geven! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
DMA61
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 31 jul 2013 12:03 Onderwerp: |
|
|
Die google resultaten had ik ook gevonden. Wat ik - tot nog toe - niet vond is een verwijzing naar een artikel in de Nederlandse wetgeving.
DENNIS79 schreef: | Google gewoon even; dan vind je honderden bronnen waar deze stelregel genoemd wordt...
(..) |
|
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 31 jul 2013 12:29 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is er geen wetsartikel, maar is het vaste rechtspraak dat het verweer dat iemand de wet niet kende (bijna) nooit wordt gehonoreerd. |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: wo 31 jul 2013 13:47 Onderwerp: |
|
|
Zo'n artikel zou ook nergens op slaan. Dat artikel zou je namelijk ook geacht worden te kennen. De discussie over op welke grond je gebonden bent aan het recht is meer een filosofische dan een juridische. Een begin van een antwoord zou dan misschien kunnen liggen in het sociaal contract van John Locke. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 31 jul 2013 14:31 Onderwerp: |
|
|
Jay Gatsby schreef: | Zo'n artikel zou ook nergens op slaan. Dat artikel zou je namelijk ook geacht worden te kennen. De discussie over op welke grond je gebonden bent aan het recht is meer een filosofische dan een juridische. Een begin van een antwoord zou dan misschien kunnen liggen in het sociaal contract van John Locke. |
Precies... Het is niet voor niets dat ik verwees naar Google. Ik voel op m'n klompen aan dat er namelijk een rechtsfilosofische discussie aan zit te komen.
Zoals Regin al zei is de geciteerde stelregel, niet zozeer een beginsel, maar een vertaling van jurisprudentie waaruit gebleken is dat het niet bekend zijn met een wet, je niet vrijpleit van het schenden van die wet.
Over de wijze van bekendmaking van wetten zijn dan weer voldoende wetsartikelen te vinden... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 01 aug 2013 6:51 Onderwerp: |
|
|
Via google zal die discussie niet veel beter lopen ben ik bang. Al bij de vierde of vijfde hit kom je op een site met hele vreemde gedachtenkronkels. |
|
|
|
 |
jeroen1989
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 168
|
Geplaatst: do 01 aug 2013 20:50 Onderwerp: |
|
|
'nemo censetur ignorare legem'
zie bv. A. Vranckx, 'Iedereen wordt geacht de wet te kennen' R.W. 1965-66, p. 1217-1226 |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: do 01 aug 2013 21:32 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
zie bv. A. Vranckx, 'Iedereen wordt geacht de wet te kennen' R.W. 1965-66, p. 1217-1226
|
Kan je iets vertellen over de inhoud van het boek? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 02 aug 2013 1:31 Onderwerp: |
|
|
Jay Gatsby schreef: | Quote: |
zie bv. A. Vranckx, 'Iedereen wordt geacht de wet te kennen' R.W. 1965-66, p. 1217-1226
|
Dat artikel heeft betrekking op het Belgische recht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jeroen1989
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 168
|
Geplaatst: vr 02 aug 2013 20:21 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Jay Gatsby schreef: | Quote: |
|
Dat artikel heeft betrekking op het Belgische recht. |
Maakt voor de onderliggende discussie niet zoveel uit denk ik? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 03 aug 2013 2:08 Onderwerp: |
|
|
jeroen1989 schreef: | bona fides schreef: | Jay Gatsby schreef: | Quote: |
|
Dat artikel heeft betrekking op het Belgische recht. |
Maakt voor de onderliggende discussie niet zoveel uit denk ik? |
Misschien niet, misschien wel, dat hangt uiteindelijk dan wel af van de inhoud. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|