Stefk
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: ma 08 jul 2013 18:54 Onderwerp: Eigenaar pand buren doet te lang over verbouwing |
|
|
Hi,
De samenvatting:
- De eigenaar van het pand naast dat van mij is sinds medio Januari 2013 aan het verbouwen.
- Ik ben student en werk zeer onregelmatig s'nachts. Maar ik maak lange nachten en heb mijn slaap absoluut nodig.
- Regelmatig starten ze te vroeg, al is het maar een kwartier. Soms is het half vijf zoals afgelopen nacht. Daarnaast heb ik de politie eens moeten bellen omdat 2 inbrekers via de steiger op mijn dak geklommen waren. Voor wat het waard is, die ochtend moest ik een eindpresentatie van een project doen, dan zit je er niet scherp meer in. Mijn opleiding houdt daar geen rekening mee, maar moet ik dan maar de dupe zijn van nalatigheid bij de buren?
- 1 Mei kreeg ik bericht dat ze aan het afbouwen waren en de overlast zou stoppen. Twee maanden later zijn ze nog steeds bezig.
- Mijn woongenot is compleet vergald, net als mijn nachtrust. Ik moet normaal slapen, maar dat lukt vaak niet door de verbouwing.
Hamvraag: Kan ik compensatie voor verlies woongenot vragen?
---------------------------------------------------------------------------------
Het hele verhaal:
zelf kom ik totaal niet uit dit vraagstuk. Wat is het verhaal? Ik ben student en huur een appartement. Afgelopen Januari (de 14e als ik mij niet vergis) is de buurman, zonder vooraankondiging, begonnen met een verbouwing. Grote steiger voor het complete pand en om 7.00 uur s'ochtends meteen puin ruimen, je kent het wel. Voor de beeldvorming, de stijger staat 30 centimeter van mijn slaapkamerraam. Als mijn gordijn niet goed dicht zit kunnen zij zo binnen kijken. Met raam open slapen is al helemaal uit de boze, maar met dit weer wel noodzakelijk.
Ik begrijp dat zij wettelijk gezien binnen de regels werken, tussen 07:00 en 22:00 mogen zij geluid maken. Echter, ik werk s'nachts en zeer onregelmatig. Ik kom regelmatig doordeweeks tussen 5 en 7 s'ochtends pas thuis en moet dan echt slaap pakken om ook nog te kunnen studeren of überhaupt productief te kunnen zijn.
Over het algemeen houden zij zich aan de tijden, op een kwartier te vroeg beginnen af en toe na. Daar kon ik nog mee leven, ik kan wel wat hebben. Helaas zijn er in April via de steiger twee onverlaten mijn dak op geklommen (ik slaap direct onder het vlakke met stenen bedekte dak, zeer gehorig) om vijf uur s'nachts, vlak voor een tentamen. Ik heb toen uiteraard politie gebeld en ben s'ochtends direct melding gaan maken bij de aannemer.
Zij hebben aangegeven rekening te houden met de omstandigheden, echter word ik nog steeds regelmatig om of vlak voor zeven in de morgen gewekt. Nu slaap ik ook regelmatig voor middernacht dus dat overleef ik wel, maar netjes is het niet.
Op 1 Mei kreeg ik te horen dat ze "qua lawaai-werkzaamheden in de afbouwende fase beland en zal het overlast niet lang meer duren". Vanochtend werd ik weer om half vijf wakker omdat de bouwvakkers met materiaal aan het gooien en naar elkaar aan het roepen waren.
Ik ben het zat. Mijn woongenot is compleet vergald, mijn rust is kwijt en ik word stapelgek van de rotzooi en de overlast die ik ondervind van de verbouwing. Ze zijn op een week na al 7 maanden bezig met de verbouwing welke in Mei klaar had moeten zijn. Ik heb het maanden geaccepteerd maar ze gaan nu aanzienlijk langer door dan de afspraak was. Ik begrijp dat het de ellende nog even uitzitten is, maar mijn woongenot is flink aangetast.
Kan ik redelijkerwijs om een vergoeding voor mijn verlies aan woongenot vragen aan de huisbaas van de buren? Ik heb zelf geprobeerd afspraken met ze te maken waar niks mee gedaan wordt, ik kom er niet echt meer uit en ik wil graag wat advies inwinnen. |
|