|
Auteur |
Bericht |
mathew01
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 jul 2013 11:45 Onderwerp: aanname nieuwe medewerker voor gelijkwaardige functie als ik |
|
|
Dag allemaal,
Ik werk al 9 jaar als communicatie adviseur bij een groot elektronica concern. In mijn functie heb ik bewezen dat ik erg goed functioneer. Ik heb altijd goede beoordelingen gehad en ook twee awards gewonnen.
Nu zegt HR dat er geen werk meer voor mij is. HR heeft mij duidelijk aangegeven op zoek te zijn en in gesprek te zijn met managers over een passende functie.
Echter heeft de communicatie afdeling nu wel iemand van extern aangenomen voor een interne communicatie positie (De HR functionaris die mijn contact is was hier ook bij betrokken).
HR wist dus dat er een positie vrij was en heeft mij niet geinformeerd.
Wat zijn mijn rechten?
Is het bijvoorbeeld mogelijk dat ik deze functie alsnog krijg?
Zo nee kan ik hier een punt van maken en meer geld meekrijgen dan de gangbare regeling?
Ik hoop dat iemand hier meer over weet.
mathew |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 02 jul 2013 17:54 Onderwerp: |
|
|
Voor de sollicitatiefase gelden geen wettelijke regels. Het is dus niet ergens vastgelegd dat een vacature eerst intern aangeboden moet worden. Wel was het mijns inziens ook redelijk geweest als de vacature eerst aan u was aangeboden.
Via welke weg zal u ontslagen worden, via de ontbindingsprocedure bij de kantonrechter, of via de ontslagvergunning van UWV Werkbedrijf?
Als de arbeidsovereenkomst wordt ontbonden bij de kantonrechter, krijgt u mogelijk een ontslagvergoeding mee (art. 7:685 lid 8 BW). Daarbij kunt u aanvoeren dat een vacature niet eerst aan u is aangeboden. Misschien speelt het een rol.
Als u ontslagen wordt via een ontslagvergunning van UWV Werkbedrijf, kunt u een (dagvaardings)procedure starten bij de kantonrechter wegens kennelijk onredelijk ontslag (art. 7:681 BW). De kantonrechter kan dan ook een vergoeding naar billijkheid toekennen. Ook hierbij kan een rol spelen, dat een vacature niet eerst aan u is aangeboden. Maar als er vacatures zijn op vergelijkbare functies als de uwe, is het maar de vraag, of de werkgever een ontslagvergunning kan krijgen. |
|
|
|
 |
Meanno
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 23 jul 2013 22:54 Onderwerp: |
|
|
Als jouw functie vervalt, dan bestaat er een verplichting tot herplaatsing. Als ze een voor jou passende functie niet aan jou hebben aangeboden, terwijl het wel voorzienbaar was dat jouw functie zou vervallen en jij geconfronteerd zou worden met ontslag, dan is jouw werkgever verwijtbaar. Verzamel hiervan daarom het nodige bewijs voor als het tot een procedure komt. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 jul 2013 8:41 Onderwerp: |
|
|
Meanno schreef: | Als jouw functie vervalt, dan bestaat er een verplichting tot herplaatsing. | ?? Althans m.i. is werkgever wel verplicht intern een nieuwe funktie te zoeken voor TS, maar niet om er ook een te vinden. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
|