ECM
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 30 nov 2013 12:12 Onderwerp: verhalen inkomen - te laat uitschrijven oud bewoner huurhuis |
|
|
Eind oktober kreeg ik na het beeindigen van mijn relatie eindelijk een huurwoning aangeboden door de woningstichting. Heb deze aanvaard en gelijk huurtoeslag en toeslag op WIA uitkering aangevraagd vanaf moment dat ik zou tekenen voor het huurcontract. Dat vond plaats op 7 november.
Verhuisbericht naar gemeente. Leek niets aan de hand: er werd gemeld dat alles keurig verwerkt was en ik op de 20e van deze maand voldoende financiele middelen zou hebben om de woning te betalen. Afgesproken met woningstichting dat het dan betaalt zou worden, geen enkel vuiltje aan de lucht.
Tot ik zowel van UWV als van Belastingdienst een schrijven kreeg de 19e dat ik een toeslagpartner zou hebben (ik ben alleenstaande moeder na mijn scheiding) die nog op het adres ingeschreven stond en dat ik daarom geen recht zou hebben op toeslagen. Dat betekent voor mij geen enkel inkomen. Dus: Gelijk een adres onderzoek gestart bij de gemeente en zelf ook gaan zoeken wie die persoon dan is. Ik kwam via brieven en internet uit op een oost-europese mevrouw, waarmee ik zelf contact heb gezocht, omdat ze met naam en toenaam op internet vermeld stond. Zij heeft zich gisteren op mijn adres uitgeschreven, nadat ik haar gemaild had dat ze nalatig is geweest en ik daardoor in de problemen kom. De mails zijn ook allemaal richting gemeente gegaan, zodat zij dat konden verwerken in het onderzoek. Vanaf de 28e staat ze niet meer ingeschreven op mijn adres, maar het leed is al geschiedt.
Nu is er al een bezwaarschrift naar de instanties die over mijn inkomen gaan, maar de verwerkingstermijn is zo lang. Ik kom hierdoor in ernstige financiele problemen. Sinds eind oktober heb ik geen enkel inkomen meer en ook al wordt het hersteld, dat is nooit met terugwerkende kracht.
Om het even kort te stellen: door de nalatigheid van de oud bewoner, mis ik waarschijnlijk een hele maand inkomen, misschien meer, wat ik hard nodig heb om de huur, vaste lasten en eten te kopen. Dat gaat om een bedrag van 1400 euro. Iedere maand wat het langer duurt komt daar dat bedrag nog bij.
Mijn vraag is nu: is het zinvol om deze schade te verhalen op de oud bewoonster en welke weg kan ik daarvoor het best bewandelen, rekening houdend met het feit dat ik nu dus leef van de lucht en tot de definitieve beschikking van de instanties binnen is, het daarmee zal moeten doen?
Deze situatie wordt echt onhoudbaar: wat kan ik nu het best doen? |
|