|
Auteur |
Bericht |
Rascul
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 2
|
Geplaatst: ma 21 sep 2009 21:32 Onderwerp: Pleidooi Puttense zaak openbaar |
|
|
Voor wie de feiten wil kennen voordat conclusies worden getrokken:
Het pleidooi van Ruud van Boom, de advocaat van Ronald P., staat op www.vanboomadvocaten.nl. 144 pagina’s vol met citaten uit het nieuwe dossier van de Puttense Moordzaak. Interesting stuff! Wat blijkt: geen dwingend technisch en geen enkel tactisch bewijs van aanwezigheid ten tijde van het delict, een verdachte die allesbehalve zwijgt en van alles zegt dat blijkt te kloppen (terwijl hij dat niet kon weten als de lezing van justitie klopt), bespreking van de opmerkelijke dwaling van de Hoge Raad en het Hof in Leeuwarden in de oude Puttense Moordzaak en zelfs veel feiten omtrent enkele interessante alternatieve scenario’s. Lees en oordeel zelf!
http://www.vanboomadvocaten.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=51:pleidooi-puttense-moordzaak&catid=11:puttense-moordzaak&Itemid=18 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 21 sep 2009 21:46 Onderwerp: |
|
|
Interessant.
Strikt rationeel gezien zou het in ieder geval moeilijk te verkroppen zijn als de verdachte wordt veroordeeld puur omdat het zijn sperma was, terwijl het ten tijde van de veroordeling van de voormalige verdachten nota bene al vaststond dat er iemand op deze aarde rondliep (niet zijnde de verdachten) wiens sperma in/op/bij het slachtoffer was aangetroffen. Als het toen niet voldoende was om de toenmalige verdachten vrij te spreken, dan kan het ook nu nog niet voldoende zijn om de huidige verdachte te veroordelen. Het lijkt me dat het dna-spoor eigenlijk alleen het startpunt kan zijn voor verder onderzoek.
Vermoedelijk zal de rechter deze logica echter laten voor wat zij is, al weet ik niet of er nog ander concreet bewijs is. (En ik heb het pleidooi nog niet gelezen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 21 sep 2009 22:33 Onderwerp: |
|
|
Tjee, dat is zo ongeveer een boek geworden .............. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Rascul
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 2
|
Geplaatst: ma 21 sep 2009 22:37 Onderwerp: |
|
|
Lijkt me ook niet meer dan logisch. De OvJ heeft destijds een kleine twee uur zeer algemeen gerequireerd. Dan ben je als advocaat verplicht om alle kanten van de zaak uit te pluizen, om je niet onder druk te laten zetten door het bedrieglijk eenvoudig lijkende verhaal wat de OvJ probeert op te hangen. Deze zaak is namelijk zoveel genuanceerder dan hij lijkt; alle zaken móeten besproken worden. |
|
|
|
 |
elmajimbe
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 22 sep 2009 22:05 Onderwerp: |
|
|
Wow, dat was een heel verhaal. Ik heb het requisitoir en het pleidooi in zijn geheel gelezen.
De raadsman laat geen spaan heel van het bewijs dat hij bespreekt in zijn pleidooi. Als er geen onbesproken bewijs meer is, dan vermoed ik dat vrijspraak zal volgen. Ik kan me niet voorstellen dat de rechters na dit pleidooi ergens nog de overtuiging uit kunnen putten dat de verdachte het telastegelegde heeft begaan.
Een absoluut staaltje vakwerk van de raadsman (en zijn team, naar ik aanneem)! _________________ Mensen zijn graag geboeid, maar niet graag gebonden. (Alexander Pola) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 23:04 Onderwerp: |
|
|
Weinig verrassend: Rb. Zutphen 9 oktober 2009, LJN BJ9770.
De veroordeling geeft in ieder geval aan hoe volstrekt idioot de veroordeling van Dubois en Viets was.
Kan verdachte P. nu niet herziening aanvragen op grond van art. 457 lid 1 sub 1 Sv?
art. 457 lid 1 schreef: | Herziening van eene in kracht van gewijsde gegane einduitspraak houdende veroordeeling, kan worden aangevraagd:
1°. op grond van de omstandigheid dat bij onderscheidene arresten of vonnissen, in kracht van gewijsde gegaan of bij verstek gewezen, bewezenverklaringen zijn uitgesproken, welke niet zijn overeen te brengen; |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: za 10 okt 2009 9:20 Onderwerp: |
|
|
Op zich is het juridisch gezien erg interessant om te lezen.
Aan de andere kant vind ik het nogal smakeloos tegenover de ouders van het slachtoffer dat het advocatenbureau dit pleidooi online zet. Hele 'diepe' discussies over of het slachtoffer al dan niet verkracht werd met intieme details over de private parts van het slachtoffer. Het lijkt me verschrikkelijk voor de ouders als ze dit zouden weten.... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 10 okt 2009 12:13 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het wel meevallen met die details. Staat er iets schokkends tussen waar je van gaat blozen? Dat ze verkracht en vermoord is wisten we al.
De verdachte heeft het probleem dat hij door de publieke opinie al was veroordeeld lang voordat de rechtszaak begon. Dit werkt tegen hem, want rechters zijn daar zeker niet altijd ongevoelig voor. Denk maar aan de eerste Puttense zaak, de Schiedamse parkmoord, Lucia de B., etc. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: za 10 okt 2009 12:30 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik vind het wel meevallen met die details. Staat er iets schokkends tussen waar je van gaat blozen? Dat ze verkracht en vermoord is wisten we al. | Dat je het niet snapt geeft al wel aan hoe afgestompt en gevoelloos jij bent geworden. Probeer je voor te stellen dat het om jouw kind gaat en lees dan de details nog eens even, probeer het in ieder geval  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 10 okt 2009 17:10 Onderwerp: |
|
|
John Locke schreef: | bona fides schreef: | Ik vind het wel meevallen met die details. Staat er iets schokkends tussen waar je van gaat blozen? Dat ze verkracht en vermoord is wisten we al. | Dat je het niet snapt geeft al wel aan hoe afgestompt en gevoelloos jij bent geworden. |
Gutttegut, wat een ontzettend stompzinnige reactie van jouw kant is dat nu weer. Ik geef een reactie die je kennelijk niet bevalt, en onmiddellijk val je de persoon aan. Een triest zwaktebod.
Wat vind je dan schokkend? Ik ben niet zo nieuwsgierig dat ik het hele document regel voor regel heb doorgespit, dus misschien heb ik iets gemist. Ik lees slechts over sperma dat hier en daar is aangetroffen en over hoe sperma in en uit de vagina en baarmoeder kan lopen. Dat zijn biologische/natuurkundige details, geen intieme details over het privéleven van het slachtoffer.
Misschien vind je het ook smakeloos dat het vonnis op rechtspraak.nl is te lezen? Is er echt verschil qua informatie? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 11 nov 2011 3:21 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Weinig verrassend: Rb. Zutphen 9 oktober 2009, LJN BJ9770. |
En nu bevestigd in Hof Arnhem 10 november 2011, LJN BU3933.
Viets en Du Bois werden in 1995 tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld voor deze verkrachting plus moord. P. is nu veroordeeld tot 18 jaar gevangenisstraf voor dezelfde verkrachting plus moord. De tijden zijn veranderd.
Hof schreef: | Daarbij hebben de ouders van verdachte niet kunnen bevestigen dat hij op 9 januari 1994 de hele dag thuis is geweest en de ouderlijke woning niet heeft verlaten. |
Ha!
Quote: | Voor de beoordeling van de lezing van verdachte acht het hof ook van belang dat het niet aannemelijk is dat Christel, die wordt beschreven als een goed verzorgde en schone vrouw die zich vaak douchte en verkleedde, zich na de geslachtsgemeenschap op zaterdagavond niet heeft gewassen, waardoor de zaadcelsporen op zondagmiddag nog in en op het lichaam van Christel zijn aangetroffen. Voorts is Christel na de vermeende geslachtsgemeenschap nog de hele avond uitgeweest en heeft ze op zondag voordat haar lichaam is aangetroffen, nog gefietst.
Ook van belang is de - niet betwiste - omstandigheid dat de slip die bij Christel 9 januari 1994 werd aangetroffen, schoon was. Deze slip is onderzocht en er zijn geen zaadcelsporen in gevonden. |
Interessant. In 1995 zag de rechter hierin geen enkel beletsel om Viets en Du Bois te veroordelen.
Vervolgens hecht het Hof waarde aan deskundigenverklaringen. Met alle respect, maar om in deze zaak nog deskundigenverklaringen over het wel of niet gesleepte sperma te gebruiken voor het bewijs is ridicuul.
Hof schreef: | Uit het feit dat in de rapportages over de veiliggestelde sporen uit 1994 niet wordt gerept over al dan niet aangetroffen zaadvloeistof, kan niet de conclusie worden getrokken dat geen zaadlozing op de plaats van het delict kan hebben plaatsgevonden. Het hof neemt hierbij in aanmerking dat de wijze waarop heden ten dage op een plaats delict sporen worden veiliggesteld – en waar de raadsman zich op beroept – aanzienlijk gedetailleerder is en met veel grotere voorzichtigheid wordt verricht dan in 1994 te doen gebruikelijk was. |
Dus dat de politie in 1994 onzorgvuldig te werk is gegaan (wat inmiddels maar al te zeer duidelijk is geworden), komt voor rekening van de verdachte?
De grote schande is en blijft natuurlijk dat Viets en Du Bois hier ooit zijn voor veroordeeld, terwijl er sperma van een ander persoon was aangetroffen waar geen goede verklaring voor was. Maar de drang om maar iemand veroordeeld te krijgen is wat mij betreft in beide zaken beangstigend.
Verder vraag ik me af hoe art. 1 Sr zich verhoudt tot, laat ik zeggen, gewijzigde maatschappelijke opvattingen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
|
|
|
 |
Rechtstreeks
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: vr 23 aug 2013 16:52 Onderwerp: |
|
|
Ben benieuwd wanneer dit vonnis komt. Eigenlijk meer naar de uitspraak zelf. _________________ ~ Wie mij niet groot hebben gebracht, krijgen mij ook niet klein ~ |
|
|
|
 |
|