Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 23:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Betreft: Koop op afstand tussen 2 particulieren is defect
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Barre_Code

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2013 21:14    Onderwerp: Betreft: Koop op afstand tussen 2 particulieren is defect Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben een koopovereenkomst aangegaan met een particulier betreffende een espressomachine (leek mij een leuk cadeautje voor ouders). Het werd te koop aangeboden onder het mom van "wij vinden de koffie niet heet genoeg, onze buurman wel". Heb eenzelfde apparaat hier staan (een Delonghi Magnifica) en de koffie is ook hier niet erg heet. Ik heb nog nadrukkelijk gevraagd of de koffie warm is of lauw omdat het ook kan zijn dat het thermoblock defect is. "nee dit was al vanaf het begin zo" was het antwoord. Apparaat eenmaal aangekomen: een smerige lauwe koffie zonder cremelaagje. Thermoblock is dus defect, kosten meer dan aanschaf (ruim 100 euro).

Vervolgens netjes contact gezocht en ook met keuze tot een (coulante) schikking. Kwam neer op: Geld terug en stuur terug op mijn kosten OF de helft van de aanschaf omdat het dus een defect apparaat betreft. Hier uiteindelijk een reactie op gekregen: "Wij hebben u eerlijke informatie gegeven, ik kan niet ingaan op uw verzoek, dat is eigen risico van versturen of ophalen van goederen. Ook wij rijden ervoor als we iets willen kopen via marktplaats".

Door die reactie is er iets in mij geknapt. Een autodealer kan mij ook een auto verkopen met de melding dat de vorige eigenaar het vermogen niet voldoende vond, maar als bij aankomst dat het motorblok defect blijkt te zijn dan heeft de dealer toch niet aan zijn meldingsplicht voldaan?

Vervolgens een officiele ingebrekestelling gestuurd. Heb het echter verdomd om hier 8,05 euro voor te betalen gezien het uiterst lage bedrag waar het om gaat (67,40 euro). Had inmiddels er al uren tijd in zitten en overigens ook kosten aan gehad (stoompijpje lekte, maar hier wist ik wel van). Heb vervolgens na de ingebrekestelling een e-mail gestuurd met:

----Geachte mevrouw ***,

Bij deze wil ik u kenbaar maken dat ik u onlangs een brief inzake ingebrekestelling heb
gestuurd met dagtekening 22-5-2013 en afzender zoals onderstaande. Deze brief bevat
belangrijke informatie.

Als u de brief niet heeft ontvangen, kunt u dat dan laten weten? Bij geen gehoor ga ik er
vanuit dat de brief ontvangen en gelezen is.

Met Vriendelijke Groet ***, ----

VRAAG 1 Nu ben ik benieuwd of dit een manier is om wel vast te hebben staan dat er ontvangst van de wederpartij is gekomen?

Hierna heb ik een incassobureau ingeschakeld en deze is er nu 6 weken mee bezig. Er wordt niks betaald. Uiteindelijk heeft tegenpartij wel gehoor gegeven na een overspoeling van incasso van mails en telefoontjes (haha). De reactie was dat ik op de hoogte zou zijn geweest. Heb hier vervolgens weer een verklaring voor af moeten leggen met de nadruk dat het om een vordering gaat en niet om een discussie (want anders kan ik zo de incassokosten betalen gezien er geen discussie over bedrag mag zijn):

"Er is wat mij betreft dus geen enkele discussie over of het wel of niet terrecht is dat ik Mevrouw *** in gebreke stel. Het is een onbruikbaar defect apparaat. Indien de debiteur wenst, kan ik een verklaring geven van een professional die dit kan bevestigen."

VRAAG 2 Echter verwacht ik dat er niet betaald zal worden. Wat is een volgende stap? Een kantonrechter? Ik weet het: voor 67,40 (overigens inmiddels € 116,09 inclusief incassokosten) loont het de moeite niet. Maar ik doe een opleiding SB&RM en vind de case interessant. Ik wil later ook iets in de retail gaan doen waardoor ik vast en zeker vaker met dit vuile "foefje" te maken ga krijgen. Hoe gaat zo iets in zijn werk en waar ligt de bewijslast? Is het feit dat het product defect is en het woord defect niet genoemd is voldoende? Is er ook tussen 2 particulieren een wet dat koop tussen 2 partijen binnen redelijke termijn kan ontbinden bij aankoop of afstand?? Of gaat het puur om meldingsplicht verkoper en onderzoeksplicht van koper?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 13 jul 2013 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De volgende stap is inderdaad een bodemprocedure bij de kantonrechter. Je betaalt in ieder geval EUR 76,71 aan betekeningskosten van de dagvaarding en EUR 75 aan griffierechten. Deze kosten moet de wederpartij betalen als je de procedure wint, maar je schiet ze zelf voor.

Mijn advies is dat het de moeite en kosten niet waard is om er een procedure van te maken. Het is niet verstandig dat je een incassobureau hebt ingeschakeld, omdat het bestaan van de vordering wordt betwist door de wederpartij. De volgende keer als je iets koopt van Marktplaats dat mogelijk defect is, kan je beter vooraf afspraken maken over het uitproberen van het apparaat of een schriftelijke garantie vragen van de verkoper.

Overigens, een Delonghi Magnifica kost volgens Google nieuw EUR 629. Misschien heb jij het over een ander type, maar als je inderdaad zo'n apparaat hebt gekocht dan had je op grond van de prijs van het apparaat (EUR 67,40) mogen verwachten dat er iets mis mee zou zijn. In ieder geval heb je het risico van een dure reparatie 'meegekocht'. Als die reparatie EUR 100 kost, heb je nog steeds een goede deal.
Barre_Code

Leeftijd: 35
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: za 13 jul 2013 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor het antwoord.

Het gaat om een magnifica 3200, een wat ouder model, op marktplaats rond de 100-120 euro te vinden. Deze had echter een defect (een stoompijpje) en daardoor was de prijs laag. Hier was ik uiteraard gewoon van op de hoogte en kon ik als student een leuk cadeautje kopen door zelf een nieuw stoompijpje erop te zetten.

Of het niet verstandig was om incasso in te schakelen betwijfel ik. Er is immers een wanprestatie geleverd en op een officiele ingebrekestelling is verder geen antwoord gekomen. Dan heb ik toch gewoon een vordering? Ja iedereen kan het ergens vervolgens niet mee eens zijn. Maar waar ligt die grens dan? Mijn incasso heeft de debiteur overigens het volgende recente gemeld:

Weggehaald.

Laatst aangepast door Barre_Code op za 13 jul 2013 22:47, in totaal 2 keer bewerkt
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 13 jul 2013 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die incasso moet eerst eens een wetboek kopen. De 'koop op afstand' regeling geldt alleen bij consumentenkoop en dat is de verkoop door een ondernemer aan een particulier.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds