Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 11:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Als familie ernstige zorgen om een familielid met psychose
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
anita.dijkstra

Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 15:22    Onderwerp: Andere vraag over melding bij AMK Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een hele andere vraag.
Al maandenlang hebben wij als familie ernstige zorgen om een familielid. Ze lijkt af en toe psychoses te hebben en heeft veel problemen. Ze heeft 2 jongetjes en haar man is niet veel in beeld.
Notabene haar eigen huisarts heeft ons en mijn ouders gevraagd een melding te doen bij het AMK. Dat hebben we na een week erover nagedacht te hebben uiteindelijk gedaan. De huisarts heeft ons herhaaldelijk gebeld of we de melding echt gedaan hadden en dan zou hij wel afwachten. Nadat de zaak in behandeling was genomen wist hij opeens nergens meer af en kende hij ons niet meer?
Hij heeft mij een aantal keren op mijn mobiel gebeld dus ik heb wel 'bewijs'.
In de brief van het AMK staat dat wij laster hebben toegebracht op de familie. Zo kan het dus ook gaan.
Mijn familielid glijdt alleen maar meer af en wij kunnen niet anders dan toekijken. We zijn bang dat er straks iets gaat gebeuren en dat is het te laat. Kan het zijn dat de huisarts het niet aandurfde???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerst met het familielid rond de tafel gaan, je zorgen uiten, haar reactie daarop aanhoren en vragen of je iets kunt doen voor haar lijkt me de meest logische eerste stap.
Logischer dan te starten met een melding bij het AMK.

Maar misschien hadden jullie dat al gedaan?

De huisarts drukt z'n snor en daar valt weinig aan te doen.
Als het ook jullie huisarts is dan zou ik op zoek gaan naar een andere.

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Eerst met het familielid rond de tafel gaan, je zorgen uiten, haar reactie daarop aanhoren en vragen of je iets kunt doen voor haar lijkt me de meest logische eerste stap. .

Of met haar man. Hij zal zich toch ook wel bekommeren om de jongetjes? Of als deze man niet de vader is van de jongetjes, dan met de vader
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maak even een afspraak met die huisarts om na te vragen hoe het zit en wat de draai heeft veroorzaakt.

De situatie die is ontstaan is heel vervelend.
Dirkvanderput

BerichtGeplaatst: do 27 jun 2013 22:35    Onderwerp: Reactie op laster Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laster?
Dan heb simpel weg gelogen. Het gebeurt helaas af en toe dat iemand het doet uit wraak of jaloezie. Misschien buren waarmee je ruzie hebt?
Als je een conflict met iemand hebt, is er maar een manier, eerst praten met de betrokkene.

Als de huisarts twijfels heeft, meldt hij altijd zelf.

Als iemand een psychose heeft, merkt iemand dat echt wel. Je kunt dan niet werken, is wel heel sneu dat je dan een AMK melding doet.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome wijzen.
Morris

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 27 jun 2013 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas is het naar mijn weten zo, dat de persoon in kwestie zelf moet toestaan om hulp te ontvangen. Vandaar ook het beste om eerst met de persoon zelf te praten. Een psychose zorgt er echter voor dat men de realiteit niet meer van waan kan onderscheiden en het is moeilijk om iemand die in een psychose verkeert te laten instemmen met behandeling.

Vaak is de persoon met de psychose van mening dat de waanbeelden of de ervaren klachten die bij een psychose horen, echt zijn, en vaak zien ze daarom ook niet in dat zij hulp nodig hebben. Voor hen is dat wat gebeurd echt en de persoon in kwestie zal ook vaak niet toegeven of zich realiseren dat de psychotische klachten verder toenemen. Pas als iemand een gevaar voor de omgeving vormt kan er een verzoek tot verplichte opname worden gedaan, waarover dan eerst een beslissing moet worden genomen door diverse instanties. De partner kan hierbij eventueel ingeschakeld worden, en er zal sowieso eerst overleg moeten plaatsvinden met de huisarts. Maar ook die kan niet zelfstandig een verplichte opname laten plaatsvinden.

De ervaringen omtrent psychoses en het zoeken van hulp heb ik van zeer dichtbij meegemaakt, al is dit al een aantal jaren geleden. Het kan zijn dat er nu dingen veranderd zijn, maar volgens mij is dit nog steeds van toepassing. Geldt ook voor mensen met bijvoorbeeld een vergevorderd stadium van Alzheimer. Ook dan moeten er gevaarlijke situaties ontstaan voordat er actie ondernomen kan worden.
Dirkvanderput

BerichtGeplaatst: do 27 jun 2013 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het amk stuurt altijd een brief met de mededeling dat het goed is om te melden. De melding wordt dan " geparkeerd" . Komen er meer signalen of meldingen, dan kan er tot actie worden overgegaan.

Als je wordt beschuldigd van laster door het AMK heb je niet de waarheid vertelt.

Is er hier wel sprake van een psychose of is er een pathologische leugenaar bezig?
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2013 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jullie weten dat het bericht waar jullie op reageren al drie jaar oud is?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds