|
Auteur |
Bericht |
Sjaar1809
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 jun 2013 23:52 Onderwerp: Huisbaas haalt spullen weg en stuurt rekening |
|
|
Hoi,
Ik woon in een studentenhuis en nu heb ik soms nog wel eens een vuilniszak of een paar hockeyschoenen bij mijn deur staan. Meestal staat de zak vuil er niet langer dan een dag. Nu was laatst de huurbaas in het huis en heeft de zak weggehaald en mijn oude afgetrapte hockeyschoenen ook weggegooid en kreeg ik een factuur van 25 euro voor het weghalen van het vuilnis.
Kan dit zomaar? ik heb nergens opdracht toe gegeven.
Groet, |
|
|
|
 |
Mkloostra
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: wo 19 jun 2013 9:09 Onderwerp: |
|
|
Wat staat er in het contract? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 jun 2013 15:17 Onderwerp: |
|
|
Voor een vordering op grond van wanprestatie (art. 6:74 BW) is nodig dat u eerst in gebreke bent gesteld, art. 6:81 en 82 BW. Dat is denk ik niet gebeurd, dus u heeft geen kans gehad zelf het vuil te verwijderen. Dan bent u niet aansprakelijk. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 jun 2013 17:18 Onderwerp: |
|
|
Met betrekking tot de ingebrekestelling, hoe vrij mag deze zijn? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 20 jun 2013 19:05 Onderwerp: |
|
|
De ingebrekestelling is vormvrij, maar er moet wel een duidelijke termijn voor nakoming worden gesteld. Met het oog op bewijs is het verstandig om per aangetekende post in gebreke te stellen, maar strikt juridisch is dat niet nodig. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 jun 2013 16:02 Onderwerp: |
|
|
Het moet duidelijk zijn wat er moet gebeuren, voor wanneer dat gedaan moet zijn en dat je daarna in verzuim bent. Ter voorbeeld: een betalingsherinnering voldoet aan de eerste twee criteria maar niet de derde. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 jun 2013 16:22 Onderwerp: |
|
|
1. Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.
(Art. 6:82 BW)
Waarom moet hierbij worden gezegd dat schuldenaar anders in verzuim geraakt?! |
|
|
|
 |
advocaatjeleefjenog
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 185
|
Geplaatst: di 25 jun 2013 17:25 Onderwerp: |
|
|
Vanwege artikel 6:74 BW:
Quote: | Artikel 74
1. Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.
2. Voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is, vindt lid 1 slechts toepassing met inachtneming van hetgeen is bepaald in de tweede paragraaf betreffende het verzuim van de schuldenaar. |
Je moet dus eerst in verzuim zijn voordat je schadevergoeding kunt eisen. _________________ In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood. |
|
|
|
 |
|