|
Auteur |
Bericht |
ebru_26
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: do 20 jun 2013 11:07 Onderwerp: Juridisch verschil samenwerkingsovereenkomst en SLA |
|
|
Hallo iedereen,
Ik loop op dit moment stage bij een incasso bureau en mijn stagebegeleider heeft mij gevraagd het juridische verschil tussen een SLA (service level agreement) en een samenwerkingsovereenkomst te benoemen.
Alleen het enige wat ik heb kunnen vinden is dat een SLA meer specificeert welk niveau van dienstverlening er wordt gegarandeerd. Dus bijvoorbeeld dat er een bepaalde target moet worden gehaald, terwijl er bij een samenwerkingsovereenkomst wordt opgenomen dat een bedrijf zal proberen te voldoen aan het vastgestelde doel.
Verder kan ik er niks over vinden.
Iemand die mij kan helpen met deze lastige kwestie?  |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 jun 2013 11:51 Onderwerp: Re: Juridisch verschil samenwerkingsovereenkomst en SLA |
|
|
ebru_26 schreef: | Hallo iedereen,
Ik loop op dit moment stage bij een incasso bureau en mijn stagebegeleider heeft mij gevraagd het juridische verschil tussen een SLA (service level agreement) en een samenwerkingsovereenkomst te benoemen.
Alleen het enige wat ik heb kunnen vinden is dat een SLA meer specificeert welk niveau van dienstverlening er wordt gegarandeerd. Dus bijvoorbeeld dat er een bepaalde target moet worden gehaald, terwijl er bij een samenwerkingsovereenkomst wordt opgenomen dat een bedrijf zal proberen te voldoen aan het vastgestelde doel.
Verder kan ik er niks over vinden.
Iemand die mij kan helpen met deze lastige kwestie?  |
Meer in het algemeen maakt de benaming van een overeenkomst niet bijster veel uit maar gaat het om de inhoud.
Concreet en dan ga ik uit van de beschrijving van de inhoud die jij nu geeft, is het grootste verschil dat uit een SLA wederzijdse rechten en verplichtingen voortvloeien die door beide partijen zijn af te dwingen. Er worden concrete afspraken gemaakt.
Een samenwerkingsovereenkomst met louter doelstellingen levert hoogstens een inspanningsverplichting op en die zijn zelden afdwingbaar. Uiteraard hangt het dus wel af van de wijze waarop het een en ander is geformuleerd in de daadwerkelijke overeenkomst.
Het verschil is dus de mate waarin uit de overeenkomst afdwingbare rechten en verplichtingen voortvloeien. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 21 jun 2013 13:34 Onderwerp: Re: Juridisch verschil samenwerkingsovereenkomst en SLA |
|
|
BartL schreef: | Meer in het algemeen maakt de benaming van een overeenkomst niet bijster veel uit maar gaat het om de inhoud. |
Dit is eigenlijk het enige juiste antwoord. Het gaat namelijk niet om definities die in wet of regelgeving beschreven staan.
Als toch een verschil zo willen duiden, dan het volgende. Een SLA staat voor service level agreement en wordt in de praktijk ook gebruikt als een overeenkomst om een bepaalde samenwerking te beschrijven.
Het gaat zowel bij een SLA als samenwerkingsovereenkomst vaak om een mantel- of raamovereenkomst. Een SLA zal over het algemeen altijd concrete bepalingen bevatten waar een bepaalde af te nemen dienst aan moet voldoen. Een samenwerkingsovereenkomst zou eventueel ook vagere bepalingen kunnen bevatten, die dichter tegen een intentieverklaring aanliggen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|