Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 22:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tijdelijke verkeersmaatregel
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
paco_delcampo

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 14 jun 2013 17:36    Onderwerp: Tijdelijke verkeersmaatregel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste juridici,
In Amsterdam is er de praktijk van de tijdelijke verkeersmaatregel. Dit houdt in dat tot 2 werkdagen van te voren een tijdelijk parkeerverbod ingesteld kan worden, bijvoorbeeld bij een verhuizing of snoeiwerkzaamheden. Dit betekent dat het goed mogelijk is dat je na een vakantie van 3 weken thuiskomt, en je auto weggesleept is vanwege zo'n verbod.
Met mijn jaartje rechten kan ik me nog het algemeen rechtsbeginsel van rechtszekerheid herinneren. De praktijk van de - op zeer korte termijn - aangeknodigde tijdelijke verkeersmaatregel lijkt me compleet strijdig met dit principe. Ik moet er toch van op aan kunnen dat wanneer ik mijn auto ergens legaal kan parkeren, dat dit tenminste voor de komende x weken (zeg 4) ook legaal blijft?
Mijn vraag aan jullie is: klopt mijn observatie (tenminste enigszins), en is er een route om tegen deze praktijk bezwaar te maken? Ik heb inmiddels contact opgenomen met de gemeentelijke ombudsman. Ik begrijp dat het een optie is om eerst de auto weg te laten slepen, en dan bezwaar te maken. Maar gezien de wegsleepkosten in Amsterdam heb ik daar weinig trek in.
Hartelijk dank voor jullie meningen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 14 jun 2013 18:10    Onderwerp: Re: Tijdelijke verkeersmaatregel Reageer met quote Naar onder Naar boven

paco_delcampo schreef:
Ik moet er toch van op aan kunnen dat wanneer ik mijn auto ergens legaal kan parkeren, dat dit tenminste voor de komende x weken (zeg 4) ook legaal blijft?

Het algemeen belang vereist dat onder omstandigheden geparkeerde auto's kunnen worden verwijderd. Voor wiens rekening die verwijdering moet komen, is een tweede.

Quote:
en is er een route om tegen deze praktijk bezwaar te maken?

Zoals je blijkbaar al weet kun je bezwaar maken tegen het besluit tot toepassing van bestuursdwang.

Ken je een geval waarin een (aanvankelijk) legaal geparkeerde auto waarvan de bestuurder op vakantie was binnen zeg twee weken na het parkeren is weggesleept, en waarna de bestuurder (ook na bezwaar) de rekening van het wegslepen heeft moeten betalen?

Uit ABRvS 16 maart 2005, LJN AT0574:
Quote:
2.2. Van 13 januari 2003, 07.00 uur tot en met 17 januari 2003, 17.00 uur gold op de Keizersgracht ter hoogte van de nummers 239 tot en met 243 een tijdelijke verkeersmaatregel. Deze maatregel hield in dat het alleen toegestaan was daar te laden en lossen. De tijdelijke verkeersmaatregel was aangegeven met verkeersborden. Het beginbord is op 10 januari 2003 geplaatst op een afstand van vier à vijf meter van de parkeerhaven. Op die dag is een lijst van voertuigen die op dat moment reeds daar geparkeerd stonden opgesteld (rapport van bevindingen). De in het rapport opgenomen voertuigen die er nog stonden op het moment dat de tijdelijke maatregel van kracht werd, zijn verplaatst, uitgaande van de veronderstelling dat de bestuurders van deze voertuigen buiten hun schuld hun voertuig hebben laten staan, terwijl inmiddels een parkeerverbod in werking is getreden. Alle andere voertuigen die in strijd met het verbod ter plaatse geparkeerd stonden, zijn weggesleept naar het bewaarterrein van Stadstoezicht. Voor het wegslepen zijn sleep- en bewaarkosten in rekening gebracht.

Appellant heeft zijn voertuig op 12 januari 2003 geparkeerd ter hoogte van de Keizersgracht 241. Op 14 januari 2003 omstreeks 12.14 uur hebben medewerkers van Stadstoezicht geconstateerd dat het voertuig van appellant stond geparkeerd op de tijdelijke laad- en loshaven. Daar het voertuig niet voorkwam in het rapport van bevindingen is het voertuig versleept naar het bewaarterrein. Door medewerkers van Stadstoezicht zijn foto's gemaakt van de situatie ter plaatse ten tijde van het wegslepen. (...)

Ik zie geen probleem met deze praktijk.

BerichtGeplaatst: vr 14 jun 2013 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank bona fides voor je antwoord, maar het fotograferen van reeds geparkeerde auto's is helaas geen standaard praktijk (dan zou ik er natuurlijk niet zo'n punt van maken). Dit zou inderdaad een manier zijn om mensen de zekerheid te geven dat hun auto niet plotseling (tegen enorme kosten) weggesleept wordt.

Jij vraagt;
Ken je een geval waarin een (aanvankelijk) legaal geparkeerde auto waarvan de bestuurder op vakantie was binnen zeg twee weken na het parkeren is weggesleept, en waarna de bestuurder (ook na bezwaar) de rekening van het wegslepen heeft moeten betalen?

Dit soort gevallen ken ik niet, maar of dit wel of niet gebeurt hangt puur van het toeval af (verkeerde moment verkeerde plek geparkeerd). Als inwoner van een rechtsstaat verlaat ik me liever op regels dan op toeval.

Zoals je blijkbaar al weet kun je bezwaar maken tegen het besluit tot toepassing van bestuursdwang.

Hier ben ik als leek onbekend mee. Betekent dit dat ik bezwaar aan kan tekenen tegen de tijdelijke verkeersmaatregel? Dat helpt mij natuurlijk niet als ik 2 weken op vakantie ben tijdens zo'n maatregel.
[/i]
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 14 jun 2013 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

paco_delcampo schreef:
Jij vraagt;

Dit soort gevallen ken ik niet, maar of dit wel of niet gebeurt hangt puur van het toeval af (verkeerde moment verkeerde plek geparkeerd). Als inwoner van een rechtsstaat verlaat ik me liever op regels dan op toeval.

Als je dat soort gevallen niet kent doet het probleem waarover jij je zorgen maakt zich misschien dus helemaal nooit voor. Wat jij toeval noemt is misschien helemaal geen toeval?

Quote:

Hier ben ik als leek onbekend mee. Betekent dit dat ik bezwaar aan kan tekenen tegen de tijdelijke verkeersmaatregel?

Zoals je zelf al schreef: je kunt bezwaar aantekenen tegen het besluit om de auto weg te slepen. Daarmee draai je het wegslepen niet terug, maar ontkom je, als je bezwaar gegrond blijkt, wel aan de kosten van het wegslepen.

BerichtGeplaatst: vr 14 jun 2013 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hm, gegeven de situatie (plotseling parkeerverbod waarbij auto wordt weggesleept) ga ik liever uit van wet (verbod) + logica (auto wordt weggesleept), dan van een mager gestaafd optimisme (het zal wel niet gebeuren want ik ken geen voorbeelden dat het gebeurd is).
bona fides

BerichtGeplaatst: za 15 jun 2013 2:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

paco_delcampo schreef:
Hm, gegeven de situatie (plotseling parkeerverbod waarbij auto wordt weggesleept) ga ik liever uit van wet (verbod) + logica (auto wordt weggesleept), dan van een mager gestaafd optimisme (het zal wel niet gebeuren want ik ken geen voorbeelden dat het gebeurd is).

Ja, je auto wordt weggesleept of in ieder geval verplaatst als dat nodig is. Gelukkig maar, want een stad als Amsterdam kan niet goed functioneren als parkeerplaatsen niet tijdelijk kunnen worden opgeheven.

De vraag is of de eigenaar van een auto die de auto zonder iets te kunnen vermoeden heeft geparkeerd en vervolgens op vakantie is gegaan, voor het eventuele wegslepen van zijn auto moet betalen. Ik zeg nee. En jij hebt geen enkel voorbeeld dat het in de praktijk anders zou gaan. En zelfs als het in de praktijk een keer fout zou gaan, dan kan de eigenaar gewoon in bezwaar en desnoods in beroep bij de rechter. Niets aan het handje dus. De rechtsstaat is niet in gevaar.

BerichtGeplaatst: za 15 jun 2013 10:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar jij baseert je nee op basis van het feit dat ik geen voorbeelden weet. Aangezien ik geen vrienden in Amsterdam heb met een auto is de kans ook niet groot dat iemand dit al had kunnen meemaken.

Ik ben juist op zoek naar regels en/of richtlijnen die mij die zekerheid bieden. Dat is het principe van een rechtsstaat lijkt me, dat je van te voren weet waar je aan toe bent, niet achteraf bij de rechter.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 15 jun 2013 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

paco_delcampo schreef:
Maar jij baseert je nee op basis van het feit dat ik geen voorbeelden weet. Aangezien ik geen vrienden in Amsterdam heb met een auto is de kans ook niet groot dat iemand dit al had kunnen meemaken.

Ik ben juist op zoek naar regels en/of richtlijnen die mij die zekerheid bieden. Dat is het principe van een rechtsstaat lijkt me, dat je van te voren weet waar je aan toe bent, niet achteraf bij de rechter.

Dan draai ik het om: wat heb je aan regels en/of richtlijnen als de gemeente zich er toch niet aan houdt?

De regel is dat als je buiten je schuld om wordt weggesleept, dat je dan niet voor de kosten hoeft op te draaien. Voor zover wij weten houdt de gemeente zich daar aan. Mocht de gemeente zich daar niet aan houden, dan kan die regel daar verder niets aan doen. Je kunt dan wel naar de rechter om je gelijk te halen.

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 15 jun 2013 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan ook altijd bezwaar maken, dat kost je niets. Als de bezwarencommissie (B&?W dus) je bezwaar afwijst kan je altijd overleggen met een advocaat om in beroep te gaan. Een advocaat die bekend is met de lokale situatie kan je aangeven of je beroep kans van slagen heeft. Zo'n oriënterend gesprek is bij de meeste advocaten nog gratis ook.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds