|
Auteur |
Bericht |
Daniel001
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 11:21 Onderwerp: Helft eigen pensioen kwijt door geen scheiding aan te vragen |
|
|
Dag,
Mijn moeder zit met het volgende probleem. 14 jaar geleden is mijn vader vertrokken en heeft een hoop schulden achtergelaten. In de afgelopen jaren heeft ze hard moeten werken om die af te betalen en anderhalf jaar geleden had ze eindelijk genoeg geld om de scheiding te financieren.
Mijn moeder is inmiddels 65 en met pensioen maar nu blijkt dat mijn vader de helft van haar pensioen krijgt. Natuurlijk krijgt zij ook de helft van zijn pensioen maar het lijkt mij onredelijk dat zij haar pensioen moet delen. Als zij 14 jaar geleden het geld had gehad om te scheiden dan had hij volgens mij geen recht gehad op dit deel van haar pensioen.
Daarnaast is er nog de vraag of hij op dit moment nog zou moeten betalen voor het onderhoud van mijn broer en mij in de jaren waarin alleen mijn moeder voor ons heeft gezorgd, wij studeerden allebei in die tijd.
Mijn vader is 14 jaar geleden teruggekeerd naar zijn geboorteland Frankrijk en sindsdien hebben we dan ook geen idee waar hij zich bevindt.
De scheiding is dan ook uitgesproken zonder dat hij hierbij was.
Ik hoop dat iemand ons hierbij kan adviseren |
|
|
|
 |
De Fiscalist
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 04 jun 2013 15:59 Onderwerp: |
|
|
Het pensioenverhaal klopt.
De Wet pensioenverevening bij scheiding regelt dat de echtgenoten over en weer aanspraak hebben op 50% van het tijdens het huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen.
Daarnaast bestaat recht op het volledige partnerpensioen.
Het probleem hoeft echter niet zo groot te zijn. De pensioenuitvoerder (het pensioenfonds of de verzekeringsmaatschappij) gaat alleen direct aan de ex uitbetalen indien de scheiding tijdig is gemeld met een speciaal formulier. (binnen twee jaren na de inschrijving van de echtscheidingsbeschikking in de registers van de burgerlijke stand).
Door niet te melden bij de uitvoerder, bereik je dat deze ook niet zal uitbetalen aan de ex. Je 'houdt' daarmee je eigen pensioen waarvan je wel verplicht bent een deel af te staan aan je ex. Als die geen contact opneemt, zal zijn recht na verloop van tijd (wellicht??) vervallen. _________________ Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag |
|
|
|
 |
|