Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 12:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boete van E360,- voor ontwijken agenten na fietsen door rood
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Joostvk

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 16 mei 2013 21:55    Onderwerp: Boete van E360,- voor ontwijken agenten na fietsen door rood Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nadat ik door het rood licht gefietst was zag ik twee agentes achter een pilaar vandaan springen op een bruggetje.
Ik dacht 'vandaag even niet' en draaide mijn fiets om, terwijl de agentes riepen 'meneer doet u nu niet zo flauw' fietste ik nog een tiental meters op dat moment kwamen er vanuit verschillende richtingen andere agenten aanlopen waarna ik stopte.

Nadat ik staande was gehouden kreeg ik alleen een boete van E85,- voor het fietsen door rood licht.
De volgende dag werd ik gebeld door de agent die aan mij de boete had uitgeschreven (niet degene die achter de pilaar uitsprong) om aan te geven dat ik ook nog een boete kreeg voor het negeren van een stopteken.
Dat was hij de vorige dag schijnbaar vergeten.

Net de boete binnengekregen van E360,-
Omschrijving van het strafbaar feit: Niet voldoen aan vordering van toezichthouder
Wetsartikel: Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschr. art 34 lid 1 ahf/ond

Mijn vragen:
1. Op internet kom ik verschillende sanctiebedragen tegen, als leek kan ik niet echt begrijpen of dit wetsartikel het juiste is.
2. Heeft het zin om bezwaar te maken op grond van de volgende argumenten?:
- het stopteken dat door de politie verstrekt is was niet deugdelijk (achter een pilaar uitspringen is geen halt roepen of een hand opsteken)
- de agent had op het moment van de boete uitschrijven de mogelijkheid om mij voor beide strafbare feiten een boete te geven, het geven van de boete voor het negeren van het stopteken een dag daarna is vreemd/onrechtmatig/irritant

Bij voorbaat dank voor de feedback.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover ik dat kan nagaan is het boetebedrag onjuist.

In de feitencode gids van het OM voor 2013 staat dat het niet stoppen voor een ambtenaar € 140 kost indien je je op een fiets begeeft.

Waarschijnlijk is er geregistreerd dat je een auto bestuurde. Dan betaal je namelijk wel € 360, -.

Leeftijd: 73
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maak bezwaar. Noem dit “bezwaar 1ste termijn”. Geef aan dat je bij het ontvangen van de gevraagde WOB documenten je bezwaar verder toelicht. Doe tegelijkertijd een WOB verzoek voor het brondocument. Kloppen de feiten niet dan is de kans groot dat je er mee weg komt. Stel je vraag ook op flitscervice.nl
svdongen

Leeftijd: 29
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt niet daadwerkelijk een stopteken genegeerd. Bovendien vraag ik me af of je jezelf niet kunt beroepen op cautie? XD
Bekijk de homepage
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Je hebt niet daadwerkelijk een stopteken genegeerd. Bovendien vraag ik me af of je jezelf niet kunt beroepen op cautie? XD

Als de agentes het woord stop hebben uitgesproken negeert hij weldegelijk een bevel om stil te houden.
svdongen

BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dat is dus juist geen deel van de casus zoals die door TS wordt beschreven. Maar ik meende me te herinneren dat je het recht hebt om te vluchten?
Bekijk de homepage
jeroen1989

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Maar dat is dus juist geen deel van de casus zoals die door TS wordt beschreven. Maar ik meende me te herinneren dat je het recht hebt om te vluchten?

Dan ben ik erg benieuwd waar je dat recht hebt gevonden?
svdongen

BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cautie i.c.m. uitspraken van Mr. Plasman. Ik zal eens googlen Wink
Bekijk de homepage
svdongen

BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jep. Ik ga hier uit van het argument dat je niet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling. Als er sprake is van een verdenking van een strafbaar feit hoef je toch niet mee te werken en mag je dus vluchten?
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Cautie i.c.m. uitspraken van Mr. Plasman. Ik zal eens googlen Wink

Of een keer een studieboek openslaan?

Leeftijd: 73
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een passage uit het boek "De Wet Mulder op straat", van Paul Enkelaar, docent verkeersrecht aan de politieacademie te Apeldoorn:
Quote:
Negeren van een stopteken is dus niet altijd strafbaar
Normaal gesproken moet iemand aan een stopteken gevolg geven, maar ....
alléén als dit wordt gegeven bij verkeersregeling óf als er sprake is van een te
houden controle op allerlei bepalingen uit de verkeerswetgeving. Als iemand
verdachte is moet je accepteren dat iemand het stopteken negeert. De achterliggende
gedachte bij het stopteken is dus bepalend, want als het wordt gegeven
ter staandehouding van een verdachte hoeft deze er in principe geen
gevolg aan te geven.
In alle andere gevallen wel.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 18 mei 2013 0:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier om overtreding van art. 34 lid 1 sub a WAHV: het niet voldoen aan een vordering van een toezichthouder. De bevoegdheden van toezichthouders zijn geregeld in de Awb. Daartoe behoort niet een vordering tot stoppen. Daartoe behoort wel een vordering tot inzage van een identiteitsbewijs.

Als de agenten voor het op de vlucht slaan niet voldoende duidelijk inzage in een identiteitsbewjis hebben gevorderd, is er denk ik geen sprake van overtreding van art. 34 lid 1 WAHV.

Op overtreding van art. 34 lid 1 sub a WAHV staat volgens de richtlijn voor strafvordering een boete van € 160 (nummer E 320a).

BerichtGeplaatst: za 18 mei 2013 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het gaat hier om overtreding van art. 34 lid 1 sub a WAHV: het niet voldoen aan een vordering van een toezichthouder. De bevoegdheden van toezichthouders zijn geregeld in de Awb. Daartoe behoort niet een vordering tot stoppen. Daartoe behoort wel een vordering tot inzage van een identiteitsbewijs.

Oeps, er is nog art. 5:19 lid 4 en 5 Awb:
Quote:
4. Hij is bevoegd met het oog op de uitoefening van deze bevoegdheden van de bestuurder van een voertuig of van de schipper van een vaartuig te vorderen dat deze zijn vervoermiddel stilhoudt en naar een door hem aangewezen plaats overbrengt.

5. Bij regeling van Onze Minister van Veiligheid en Justitie wordt bepaald op welke wijze de vordering tot stilhouden wordt gedaan.

Die regeling is de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders. Indien de toezichthouder bij het geven van de vordering geen gebruik maakt van een auto dient de vordering als volgt gedaan te worden:
Quote:
1º van een half uur vóór zonsopgang tot een half uur na zonsondergang: door het opsteken van een stopteken, bestaande uit een ronde witte schijf waaromheen een rode rand, waarin met witte letters in ieder geval de aanduiding ’STOP’ is geplaatst;

2º van een half uur na zonsondergang tot een half uur vóór zonsopgang: door het verticaal op en neer bewegen van een rood lichtsein dat is aangebracht in het midden van het in onderdeel 1° bedoelde stopteken.

Maar volgens art. 2 kan het ook op één van de in art. 82 RVV 1990 genoemde wijzen worden gedaan. In het kort komt dat neer op mondelinge of door middel van gebaren gegeven aanwijzingen.

Ik heb het vermoeden dat het voor TS wel duidelijk moet zijn geweest dat hij via gebaren tot stoppen werd gemaand.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 18 mei 2013 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik heb het vermoeden dat het voor TS wel duidelijk moet zijn geweest dat hij via gebaren tot stoppen werd gemaand.
Denk zelf, dat dat duidelijk is, als de beëdigde verbalisant zo iets in zijn PV heeft opgenomen en de geverbaliseerde niet anders kan bewijzen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds