|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 09 jun 2013 1:06 Onderwerp: |
|
|
svdongen schreef: | Ik heb zelf al een hele lijst jurisprudentie samengesteld nadat ik het topic hier had gepost
Daaruit blijkt dat openbare scholen altijd als bestuursorgaan in de zin van de AWB worden gezien - maar niet-openbare scholen niet.
De vraag is alleen wat verandert in het gezag van een school wanneer die openbaar is of niet openbaar is; daarom zou je zeggen dat hij onder a moet vallen? (of denk ik nu niet juridisch maar op een andere manier?) |
Een (orgaan van een) stichting of andere rechtspersoon genoemd in boek 2 BW zoals een BV of NV is per definitie geen a-orgaan, omdat een stichting of BV of NV geen krachtens publiekrecht ingestelde rechtspersoon is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 09 jun 2013 11:03 Onderwerp: |
|
|
Oké, dat is dan helder. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 28 jun 2013 0:16 Onderwerp: |
|
|
Ik snap dit dan niet:
Quote: | In artikel 1:1 lid 1 Awb is bepaald
“ Onder bestuursorgaan wordt verstaan:
a. een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of
b. een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed. ”
In hoeverre komt een school voort uit het publiekrecht – doelend op de bepaling sub a? Voor een openbare school bepaalt prof. mr. J.B.J.M. ten Berge dat een openbare school als voorbeeld kan worden genoemd van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld omdat deze deel uitmaakt van de rechtspersoon gemeente. Deze openbare school is als bestuursorgaan aan te merken als deze om enige organisatorische zelfstandigheid beschikt. Het feit dat op deze manier een openbare school onder de bepaling sub a valt, is eigenlijk zeer rationeel gezien een openbare school wordt ingesteld krachtens besluit wat moet worden gezien als publiekrechtelijke grondslag.
|
Bron die is gegeven in de voetnoot:
Prof. Mr. Berge, J.B.J.M. Ten and Prof. Mr. Drs. F.C.M.A. Michiels, Besturen Door De Overheid. 4th ed. Vol. 1. Utrecht: Kluwer, 2001. Print. Nederlands Algemeen Bestuursrecht. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 28 jun 2013 2:50 Onderwerp: |
|
|
svdongen schreef: | Ik snap dit dan niet:
Quote: | In artikel 1:1 lid 1 Awb is bepaald
“ Onder bestuursorgaan wordt verstaan:
a. een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of
b. een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed. ”
In hoeverre komt een school voort uit het publiekrecht – doelend op de bepaling sub a? Voor een openbare school bepaalt prof. mr. J.B.J.M. ten Berge dat een openbare school als voorbeeld kan worden genoemd van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld omdat deze deel uitmaakt van de rechtspersoon gemeente. Deze openbare school is als bestuursorgaan aan te merken als deze om enige organisatorische zelfstandigheid beschikt. Het feit dat op deze manier een openbare school onder de bepaling sub a valt, is eigenlijk zeer rationeel gezien een openbare school wordt ingesteld krachtens besluit wat moet worden gezien als publiekrechtelijke grondslag.
|
Bron die is gegeven in de voetnoot:
Prof. Mr. Berge, J.B.J.M. Ten and Prof. Mr. Drs. F.C.M.A. Michiels, Besturen Door De Overheid. 4th ed. Vol. 1. Utrecht: Kluwer, 2001. Print. Nederlands Algemeen Bestuursrecht. |
En wat is de bron van die quote? Aan het gebruikte Nederlands te zien hooguit een masterscriptie.
Wat en waarom je iets niet snapt vertel je niet, dus daar kan ik je ook niet mee helpen.
Mocht je een tegenspraak zien met "een stichting is per definitie geen a-orgaan", dan moet je even beseffen dat die uitspraak de term "stichting" bezigt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|