|
Auteur |
Bericht |
Peter1962
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 13 jul 2013 13:48 Onderwerp: Verduistering door broer met wie ik horecazaak bezit |
|
|
Met mijn mijn broer bezit ik een BV. Wij zijn beiden aandeelhouder via onze eigen holding. In de BV wordt een horeca-onderneming geëxploiteerd. Er gaat veel contant geld om.
Bij een boekencontrole door de belastingdienst over het jaar 2010 is gebleken dat er aanzienlijke omzetten zijn verwijderd uit de kassa en er is vastgesteld dat de bijbehorende contante betalingen niet in de boekhouding zijn opgenomen. Een naheffing van de belastingdienst is het vanzelfsprekende gevolg.
Gebleken is ook dat alle gevallen van niet in het kassasysteem geregistreerde omzet zich hebben voorgedaan op de dagen dat mijn broer werkte en ik niet. Dit komt naar voren uit de dienstroosters die zijn bewaard door mij. Aanvullende gegevens van de belastingdienst over een kwartaal van 2012 geven ook verdwenen omzet aan terwijl in jaar 2013 (januari tot en met mei) er geen omzet meer is verdwenen sinds mijn broer door ziekte niet meer werkt. Het gerechtvaardigde vermoeden bestaat dat mijn broer zich de omzetten heeft toegeëigend. Immers: alle niet geboekte omzet is gerealiseerd op de dagen dat hij werkte en ik niet.
Door de naheffing en de verduisterende omzet ligt een faillissement van de horeca BV op de loer en is mijn inkomen dramatisch gedaald. Het in de hand nemen van een dure advocaat is nu niet mogelijk voor mij.
Ik heb twee vragen:
1 Ik heb namens de Horeca BV en namens mij persoonlijk bij de politie aangifte gedaan van verduistering. De eerste keer in persoon over het jaar 2010 en de tweede keer telefonisch voor het kwartaal van 2012 en van 2013 tot en met eind mei. Met de aangifte wordt vooralsnog niets gedaan omdat het volgens de politie een civielrechtelijke aangelegenheid betreft. Dit vind ik vreemd. Immers.. er is toch gewoon verduisterd!
Vraag 1: wat kan ik doen om alsnog onderzoek en/of vervolging van mijn broer af te dwingen?
Vraag 2: welke civielrechtelijke mogelijkheden heb ik om het geld van mijn broer terug te krijgen (en is het hiervoor noodzakelijk/handig dat er strafvervolging wordt ingesteld)?
Ik hoop dat een van u een oplossingsrichting kan geven. Vriendelijke groet. |
|
|
|
 |
Alfred777
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 04 aug 2013 18:35 Onderwerp: |
|
|
Over het algemeen doet de politie niets aan financiele malversaties binnen een bedrijf voorzover het benadeling van aandeelhouders betreft.
Bovendien is het een bekend gegeven dat boekencontrole bij een horecabedrijf voor de fiscus een profijtelijke aangelegenheid is: "BTW scheppen" noemen ze dat. Weinig horecazaken ontkomen aan een gezellige naheffingsaanslag.
Als U meent dat uw broer omzetten heeft achterovergedrukt, kunt U, als belanghebbende, uw broer civielrechtelijk aanpakken. U dient dan wel op inzichtelijk overduidelijke wijze aan te tonen dat gebeurt is, hetgeen beslist niet eenvoudig is. |
|
|
|
 |
|