|
Auteur |
Bericht |
cbeurskens
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 mei 2013 14:35 Onderwerp: 2 contracten tegelijk bij zelfde werkgever: ketenregeling? |
|
|
Hoe zit het als iemand bij eenzelfde werkgever:
op 01-01 is gestart in functie A in tijdelijke overeenkomst (1a)welke na jaar wordt verlengd met nogeens een jaarcontract (1b).
op 01-05 krijgt deze persoon een andere functie, een 2e contract (2a) ook voor de duur van een jaar, na dit jaar wordt de areidsovereenkomst verlengd (2b).
Na afloop van de jaarcontracten: is er dan sprake van 4 contracten? Of is ontract 2a doordat dit wordt verlengd gedurende de looptijd van contract 1a geen 'extra' contract.....
Bij het UWV geven ze aan dat er sprake is van 4 contracten.....ik ben beniewd naar jullie zienswijze (en onderbouwing). |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 06 mei 2013 14:39 Onderwerp: |
|
|
Ik snap er niets van...
Iets meer concrete info aub, zoals jaartallen en functieomschrijvingen, en het hoe en waarom van verschillende (gelijktijdige???) contracten. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 mei 2013 15:11 Onderwerp: |
|
|
Bedoelt u misschien te vragen of sprake is van vier bepaalde tijd contracten in verband met de ketenregeling van art. 7:668a BW, zodat een contract voor onbepaalde tijd is ontstaan?
Zoals ik het lees, is sprake van twee verschillende contracten voor verschillende werkzaamheden, die ieder verlengd worden. Deze kun je niet zomaar bij elkaar optellen. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 06 mei 2013 16:01 Onderwerp: |
|
|
1 januari 2011: Contract 1
1 mei 2011: Contract 2
1 januari 2012: Contract 3
1 mei 2012: Contract 4
Er is sprake van meer dan drie opeenvolgende arbeidscontracten voor bepaalde tijd met tussenpozen van minder dan drie maanden tussen dezelfde partijen. Aan de vereisten van art. 7:668a lid 1 sub B BW is voldaan. Het vierde contract is een contract voor onbepaalde tijd. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 06 mei 2013 16:49 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | 1 januari 2011: Contract 1
1 mei 2011: Contract 2
1 januari 2012: Contract 3
1 mei 2012: Contract 4
Er is sprake van meer dan drie opeenvolgende arbeidscontracten voor bepaalde tijd met tussenpozen van minder dan drie maanden tussen dezelfde partijen. Aan de vereisten van art. 7:668a lid 1 sub B BW is voldaan. Het vierde contract is een contract voor onbepaalde tijd. |
Theoretisch helemaal waar, maar je gaat nu wel uit van je "eigen" waarheid.
Je moet kritisch zijn op het punt waar TS het over een contract heeft, daar vraagt ze zelfs om.
Wellicht is contract 2a helemaal geen contract, of misschien is 1b wel helemaal geen contract. Zonder die documenten bestudeerd te hebben, kun je niets zinnigs over zeggen, waar TS, niet in theorie, maar in de praktijk echt iets aan heeft.
Als jouw tijdsschema klopt, en 2a als opvolgend contract gezien wordt van 1a, dan lijkt mij verlenging 1b toch op zijn minst betwistbaar als "contract". Een en ander hangt af van de tekst hoe de verlenging 1b is vormgegeven.
Maar wellicht is 2a wel geen contract, en dient dat gelezen te worden als een tijdelijke uitbreiding van werkzaamheden. Daarmee ontstaat niet automatisch een nieuwe arbeidsovereenkomst, tenzij de werkgever een en ander knullig heeft geregeld. Maar dan nog lijkt mij dat de werkgever een prima standpunt te verdedigen heeft. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 06 mei 2013 18:37 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Je moet kritisch zijn op het punt waar TS het over een contract heeft, daar vraagt ze zelfs om. |
De vraag is of het sluiten van een nieuw contract tijdens de looptijd van een ander contract de kwalificatie van het nieuwe contract als opvolgend contract in de zin van art. 7:668a BW verhindert. Het antwoord is nee. Voor zover TS een praktisch antwoord wenst ben ik het met je eens dat daar veel te weinig informatie voor is gegeven. |
|
|
|
 |
|