Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Mathijsjee
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 11 mei 2013 1:17 Onderwerp: Pachtovereenkomst |
|
|
Beste forumlezers,
Ik heb een eigenlijk een probleem met mijn onderneming. Ik heb twee jaar geleden een horeca onderneming gepacht voor een maandelijks vastgesteld bedrag. We hebben een pachtovereenkomst afgesloten met de bijbehorende afspraken. Maar de persoon waar ik mijn zaak van heb overgenomen heeft in een straal van 500meter een zelfde zaak geopend met de zelfde producten. Daarnaast hadden we een mondelinge afspraak dat als hij eventueel een zaak zou openen niet de zelfde gerechten als ik zou verkopen. Omdat dit niet op papier is vastgelegd ontkent hij dit.
Ik zou graag willen weten wat hier mijn rechten in zijn, en wat ik kan doen?
Want hij probeert mijn klanten te pikken, en nu begin ik af en toe ik problemen te komen omdat ik gewoon niet meer rond kom met de omzet.
Maar ik betaal hem altijd op tijd zoals afgesproken.
Ik hoop echt van harte dat jullie mij kunnen helpen want zo ga ik het niet meer redden vrees ik.
Groeten,
Mattijs |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 11 mei 2013 15:26 Onderwerp: Re: Pachtovereenkomst |
|
|
Mathijsjee schreef: | Daarnaast hadden we een mondelinge afspraak dat als hij eventueel een zaak zou openen niet de zelfde gerechten als ik zou verkopen. Omdat dit niet op papier is vastgelegd ontkent hij dit. |
Dan houdt het snel op. Het is aan jou om het bestaan van de afspraak te bewijzen.
Zeker dit soort afspraken wordt volgens mij altijd op papier gezet. Het feit dat dat niet is gebeurd lijkt mij objectief gezien een sterke aanwijzing dat op dit punt nooit een bindende afspraak is gemaakt. Misschien kun je op één of andere manier nog aantonen dat erover is gesproken, maar dat dit nooit op papier is gesteld suggereert m.i. dat partijen er uiteindelijk van hebben afgezien. Met andere woorden: volgens mij sta je niet sterk.
Zelfs als je de afspraak kunt bewijzen, blijf je zitten met het probleem dat zo'n non-concurrentiebeding slechts een beperkte geldigheidsduur mag hebben. Ik lees hier dat 2 tot 3 jaar een gebruikelijke periode is, en in jouw geval zijn er blijkbaar al 2 jaar verstreken.
Het komt er volgens mij op neer dat je hebt te accepteren dat er met je wordt geconcurreerd. Bedenk ook dat het iedereen vrij staat om met jou te concurreren. Dit hoort bij het ondernemerschap. Dat het nu toevallig om de persoon gaat van wie je de zaak hebt overgenomen lijkt me eigenlijk van ondergeschikt belang. Het is, voor zover ik begrijp, niet zo dat hij direct al zijn klanten heeft meegenomen. Jij hebt zijn zaak, inclusief zijn klantenkring, voortgezet. Er is nu een concurrent verschenen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|