|
Auteur |
Bericht |
Essjex
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: di 26 mrt 2013 15:50 Onderwerp: Fietsvergoeding |
|
|
Beste leden,
Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om een medewerker de fietsvergoeding te onthouden, omdat deze langdurig ziek is?
Deze vraag stel ik in verband met de stage die ik nu loop.
Met vriendelijke groet,
E. Cornelis |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: di 26 mrt 2013 16:06 Onderwerp: |
|
|
Fietsvergoeding is een reiskostenvergoeding en hoeft niet te worden verstrekt in geval van ziekte, tenzij anders blijkt uit de van toepassing zijnde arbeidsvoorwaarden en/of cao. _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
Essjex
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: di 26 mrt 2013 16:37 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie.
Weet jij ook de grondslag voor het antwoord? |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 mrt 2013 16:46 Onderwerp: |
|
|
De grondslag lijkt mij eenvoudig: als er niet wordt gefietst, is er ook geen sprake van een fietsvergoeding. Zoals gesteld: dit is een soort reiswegecompensatie die natuurlijk niet opgaat als er geen gebruik van deze wijze wordt gemaakt. |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: di 26 mrt 2013 19:53 Onderwerp: |
|
|
Er is in ieder geval geen wettelijke grondslag, daar reiskostenvergoeding niet in de wet is opgenomen. Een grondslag is te zoeken in de arbeidsovereenkomst en/of cao, waar over het algemeen een bepaling is opgenomen dat men voor het woon-werk verkeer een reiskostenvergoeding, of zoals in uw situatie bij het gebruik van een fiets een fietsvergoeding, krijgt. Ziekte is geen werk; is geen woon-werk verkeer; is geen fietsvergoeding.
Daarnaast kan het voor de werkgever fiscaal onvoordelig zijn om deze vergoeding wel gewoon door te laten lopen, maar dat terzijde. _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
|