Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 23 jun 2025 13:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Woning verkopen: Verkocht of toch financieringsvoorbehoud
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Singular

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 20 mrt 2013 14:53    Onderwerp: Woning verkopen: Verkocht of toch financieringsvoorbehoud Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Mensen,

Mijn ouders hebben vorig jaar besloten uit elkaar te gaan, en dit heeft geresulteerd dat het huis nu helaas te koop staat.

Gelukkig is enige tijd geleden het huis verkocht en de koopakte getekend met de bekende onder voorbehoud van financiën clausule.

Nu zou vorige week woensdag (13 maart) deze datum verlopen, maar men heeft mijn ouders om een week uitstel van deze datum gevraagd. Dit was erg vervelend omdat mijn vader, die er nog woont, alle meubels al bijna verkocht heeft, en ook al bezig is met onderkomen voor 1 april, als hij er uit moet.
Maar goed, je kan geen kant op, dus toch maar uitstel gegeven en een week langer wachten.

Nu heeft de makelaar mijn ouders gisteren (dinsdag 19 maart) een mail gestuurd met de felicitaties dat het huis verkocht is. Mijn vader las dat vanochtend, helemaal blij. Gelijk alles regelen, nutsbedrijven vast opzeggen en dergelijke.

Nu volgde alleen vanmiddag een mail rond 12.30 dat de mensen weer om een week uitstel gevraagd hebben van het financieringsvoorbehoud. Ze hadden dat verzoek gisteren per mail gedaan, kennelijk even onder aandacht van de makelaar ontglipt. En nu vandaag op de dag dat het financieringsvoorbehoud afloopt, kennelijk weer een week wachten. Erg klote en zwaar balen.

Wat is nu het verstandig om te doen. Waarom is die datum van het financieringsvoorbehoud er nu eigenlijk als je dat steeds kunt blijven verlengen. Mijn vader wil heel graag nu wel eens weten waar hij aan toe is en of hij verder kan.

Moeten ze hier zomaar mee akkoord gaan? Wat zijn de opties?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 20 mrt 2013 16:29    Onderwerp: Re: Woning verkopen: Verkocht of toch financieringsvoorbehoud Reageer met quote Naar onder Naar boven

Singular schreef:
Waarom is die datum van het financieringsvoorbehoud er nu eigenlijk als je dat steeds kunt blijven verlengen.

Die datum is ook helemaal niet bedoeld om steeds verlengd te worden. Die datum geeft de laatste dag aan waarop de koper de koop nog kan ontbinden op de grond dat hij de financiering niet rond kan krijgen. Na die dag zit hij aan de koop vast, ook als hij het huis niet kan betalen. Gaat de eigendomsoverdracht (en betaling) dan uiteindelijk toch niet door, dan is de koper een pittige boete verschuldigd. Dat zal de koper altijd willen vermijden.

De koper kan de financiering blijkbaar niet rond krijgen. De situatie is dan dat hij de koop zal willen ontbinden binnen de termijn die hij daarvoor heeft. Na ontbinding is er geen koopovereenkomst meer en kan je vader proberen een andere koper te vinden.

Verlenging van de termijn is mogelijk, maar alleen wanneer zowel koper als verkoper daarmee instemmen. Het voordeel van verlenging is dat de koper misschien alsnog de financiering rondkrijgt, waardoor het huis alsnog verkocht wordt. Als dat lukt heeft ook de verkoper daar baat bij, want in de huidige markt valt het niet mee om een andere koper te vinden.

Blijkbaar heeft de koper gisteren per e-mail opnieuw om verlenging gevraagd. Waarschijnlijk heeft de koper in die e-mail aangegeven de koop met een beroep op het financieringsvoorbehoud te ontbinden, maar daarbij aangeboden om in plaats van ontbinding de termijn te verlengen. Het is dan aan je vader om te beslissen of hij akkoord gaat met verlenging (met als alternatief dat de koop helemaal niet doorgaat).

Mocht de koper in de e-mail niet hebben aangegeven de koop te ontbinden, dan wordt het interessant. Als hij niet heeft ontbonden, dan is de koop definitief en is er voor jouw vader geen reden om akkoord te gaan met verlenging van de termijn van het financieringsvoorbehoud.

Wellicht kun je de precieze formulering van de relevante zinnen uit die e-mail achterhalen en hier (geanonimiseerd en zonder allerlei details die ons niet aangaan) weergeven? Als hij echt heeft ontbonden, dan zou je namelijk kunnen redeneren dat er opnieuw een schriftelijke koopovereenkomst moet worden gesloten (mocht je vader akkoord gaan met verlenging). Als de formulering niet inhoudt dat hij al heeft ontbonden, dan heeft de koper mogelijk een groot probleem, want voor ontbinding is het nu, als ik het goed begrijp, te laat. (edit: ik zie nu dat de termijn pas vandaag afloopt. De makelaar was dus sowieso te vroeg met feliciteren?)

Voor alle duidelijkheid: het e-mailverkeer gaat via de makelaar van je vader, maar het moet uiteraard je vader zijn die de beslissingen neemt en niet de makelaar.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 20 mrt 2013 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor het advies! Ik heb het mijn vader voorgelegd, maar hij is nu aan het werk en kan nog niet reageren. Ik weet niet precies wat hij inmiddels misschien al besloten heeft. Ik laat even weten hoe het afloopt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 22 mrt 2013 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet wat de exacte voorwaarden in het financieringsvoorbehoud zijn, maar vaak moet, om daarvan gebruik te kunnen maken, door middel van 2 schriftelijke afwijzingen of eventueel onacceptabele aanbiedingen (helaas vaak te onnauwkeurig omschreven) kunnen overleggen. Als er al twee afwijzingen zijn, is de kans wel heel erg groot dat er geen financiering gaat komen en heeft verlenging geen zin. Als er nog geen afwijzingen zijn omdat de bank nog geen goedkeuring heeft verleend (wat vaak het geval is omdat het voorbehoud voor een relatief korte periode geldt en zeker in deze tijd waarin banken het erg druk hebben in verband met de nieuwe fiscale regels voor de eigenwoningrente met een harde deadline op 1 april 2013), dan kan de koper vaak geen gebruik maken van de ontbindende voorwaarde en heeft de verkoper dus (ook) geen belang bij verlenging.

De belangrijkste vraag hier is dus welk voordeel de verkoper kan hebben bij verlenging van de ontbindende voorwaarde.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds