|
Auteur |
Bericht |
rikderee
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 05 mrt 2013 12:31 Onderwerp: behoorlijk burgerschap |
|
|
Is er iemand die mij daar iets meer kan over vertellen? Staat dit in de AWb of is dit enkel rechtspraak? |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 05 mrt 2013 15:18 Onderwerp: Re: behoorlijk burgerschap |
|
|
rikderee schreef: | Is er iemand die mij daar iets meer kan over vertellen? Staat dit in de AWb of is dit enkel rechtspraak? |
Aangezien het een term uit het Belgisch bestuursrecht is, staat het vast niet in de Awb. Waar ben je deze term in relatie tot het Nederlands recht tegengekomen? |
|
|
|
 |
rikderee
|
Geplaatst: wo 06 mrt 2013 11:44 Onderwerp: Re: behoorlijk burgerschap |
|
|
BartL schreef: | rikderee schreef: | Is er iemand die mij daar iets meer kan over vertellen? Staat dit in de AWb of is dit enkel rechtspraak? |
Aangezien het een term uit het Belgisch bestuursrecht is, staat het vast niet in de Awb. Waar ben je deze term in relatie tot het Nederlands recht tegengekomen? |
In NL is het blijkbaar "wederkerig bestuursrecht". |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 06 mrt 2013 14:07 Onderwerp: Re: behoorlijk burgerschap |
|
|
rikderee schreef: | BartL schreef: | rikderee schreef: | Is er iemand die mij daar iets meer kan over vertellen? Staat dit in de AWb of is dit enkel rechtspraak? |
Google vertelt mij dat ook dat een term is uit het Belgisch administratief recht. (Er is wel een publicatie van Hirsch-Ballin uit 1989 met de naam "wederkerig bestuursrecht", maar die term heeft in NL zeker geen algemene ingang gevonden.)
Art. 4:2 lid 2 Awb is wellicht een voorbeeld van wat je zoekt.
edit: in dit artikel wordt gesproken over de "wederkerige rechtsbetrekking" tussen bestuur en burger waar bij de invoering van de Awb veel nadruk op is gelegd, en waar art. 4:2 lid 2 Awb inderdaad het resultaat van was.
Ik weet niet welk van de twee termen "wederkerig bestuursrecht" en "wederkerige rechtsbetrekking" de meer gebruikelijke is in het Nederlandse bestuursrecht, maar het is in ieder geval meer een abstract concept dan een harde juridische term. In de wet of (bestuurs)rechtspraak kom je geen van beide tegen.
edit 2: Google laat overtuigend zien dat "wederkerige rechtsbetrekking" de in de Nederlandse bestuursrechtelijke literatuur gebruikelijke term is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 mrt 2013 14:25 Onderwerp: Re: behoorlijk burgerschap |
|
|
rikderee schreef: | BartL schreef: | rikderee schreef: | Is er iemand die mij daar iets meer kan over vertellen? Staat dit in de AWb of is dit enkel rechtspraak? |
Dan kun je het beste de Memorie van Toelichting van de Awb erbij pakken. Daar wordt die term gebruikt. Niet in de wet zelf. Met de invoering van de Awb is gepoogd om het bestuursrecht meer een recht van gedeelde verantwoordelijkheid tussen burger en overheid te maken in plaats van 'opgelegd' recht. Dit uitgangspunt is niet vastgelegd in de wet zelf. Wel vind je daar de uitvloeiselen van terug in bijvoorbeeld de artikelen over hoor en wederhoor (bijv. 4:7 Awb).
L.J.A. Damen heeft over het slagen daarvan in kritische zin veel geschreven. Google ook eens op wederkerige rechtsbetrekking en dan vind je ook het een en ander hierover. |
|
|
|
 |
rikderee
|
Geplaatst: wo 13 mrt 2013 13:23 Onderwerp: |
|
|
Ok bedankt voor de info alvast, ik zit al een heel stuk verder.
Ik denk dat 6:13 Awb een goed voorbeeld is (onderdelenfuik). Een burger kan niet voor het eerst iets opwerpen voor de afdeling als hij dit niet in beroep heeft gedaan. |
|
|
|
 |
|