Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
frank85
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 feb 2013 23:15 Onderwerp: buitenboordmotor toegewezen aan heler door OvJ |
|
|
Beste allen,
is er iemand die me kan adviseren wat ik het beste kan doen?
ik ga proberen het lange verhaal kort te houden.
Begin december 2012 is mijn buitenboordmotor gestolen.
Hiervan heb ik direct aangifte gedaan. uiteraard met het verzoek op de hoogte gehouden te worden van het onderzoek
eind december (met de kerstdagen) werd de motor opeens op marktplaats aangeboden. na een simpel verzoek om wat foto's kwamen er gelijk 2 foto's met het serienummer er goed zichtbaar leesbaar op terug bij de aanbieder vandaan.
dit is direct via stopheling.nl gemeld.
vervolgens is er icm politie een afspraak gemaakt om de motor te bekijken. daarbij is de politie ingevallen en is de motor succesvol geidentificeerd. ook is er gelijk een verklaring opgemaakt.
de motor is door de politie meegenomen en naar het depot gegaan.
hierna bleef het stil. na een tijdje heb ik de dienstdoende agent gemailed omdat het stil bleef. daaruit kwam naar voren dat de motor door de handelaar opgekocht was bij een kennis die hem weer van een watersport winkel had.
de watersport winkel heeft de motor van iemand over genomen en heeft geen kopie van de legitimatie of ander bewijs van herkomst.
daarna bleef het weer stil, tot er een mailtje kwam van de agent voor de verzekeringsgegevens.
na doorgifte daarvan bleef het weer stil
tot ik vandaag een mailtje kreeg van de aanbieder die hem op marktplaats had gezet in de trand van lekker puh ik heb het motortje en ga hem op marktplaats zetten ik doe alleen maar aan eerlijke handel
hierop heb ik direct de agent gemailed hoe dit mogelijk is.
ik kreeg met wat moeite het verhaal terug dat de verzekering heeft aangegeven afstand te doen van de motor omdat de handelswaarde te laag is, en hij naar de eigenaar ter goeder trouw mag.
hierop is er overleg geweest met de officier van justitie die besloten heeft dat dit het watersport bedrijf is en heeft hem daar weer aan gegeven. welke hem vervolgens weer aan de handelaar heeft gegeven.
naast dat ik graag wil weten hoe ik nu moet handelen heb ik ook nog een paar vragen
vraag 1.
formeel gezien ben ik de eigenaar, contractueel gezien is de eigenaar de verzekering, aangezien die de motor uitgekeerd hebben en dit in de clausule staat dat ik afstand neem van de motor.
anagezien zij afstand gedaan hebben neem ik aan dat ik weer de eigenaar ter goeder trouw zou moeten zijn
vraag 2.
als er in een aangifte gevraagd wordt om op de hoogte gehouden te worden, op welke momenten hoort dit te gebeuren en hoe? volgens mij ben ik namelijk niet op de hoogte gehouden en heb ik alles zelf moeten uitzoeken/navragen
vraag 3.
zolang het watersport bedrijf nog niet beboet/veroordeeld is kan het niet als eigenaar ter goeder trouw aangewezen worden of wel? wat voor invloed heeft als straks blijkt dat de motor ten onrechte die kant toe is bedeeld?
vraag 4.
is de clausule in de verzekering dermate van invloed dat ik geen rechthebbende /eigenaar ter goeder trouw meer bena als zij afstand tekenen en aangeven dat hij naar de eigenaar ter goeder trouw mag?
bedankt alvast voor de antwoorden |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 feb 2013 16:01 Onderwerp: |
|
|
Het zit zo:
Toen u de verzekeringspenningen ontving, heeft u de buitenboordmotor via een akte overgedragen aan de verzekering (art. 3:95 BW). U bent dus geen eigenaar meer van de buitenboordmotor.
Toen de dief de buitenboordmotor verkocht aan het watersportbedrijf, was hij beschikkingsonbevoegd. Zonder beschikkingsbevoegdheid kun je niet overdragen, art. 3:84 BW. Maar hier beschermt art. 3:86 BW de verkrijger te goeder trouw tegen. Het watersportbedrijf was dus verkrijger te goeder trouw en daarna degene die de buitenboordmotor op marktplaats zette.
De verzekeraar, als oorspronkelijk eigenaar, mag de motor nog binnen drie jaar na de diefstal opvorderen, art. 3:86 lid 3 BW. Maar heeft hier afstand van gedaan. Dus komt de motor toe aan de verkrijger te goeder trouw, namelijk degene die hem op marktplaats heeft gezet.
De politie heeft wettelijk gezien volgens mij geen plicht u op de hoogte te houden. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 27 feb 2013 21:04 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad. De motor krijgt u niet meer terug. Als u een nieuwe wil, moet u er een kopen. Bijvoorbeeld met het verzekeringsgeld. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|